Kirjanpidon siirto tilitoimistolta omaksi työksi?

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Henrique
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2015, 18:44

Kirjanpidon siirto tilitoimistolta omaksi työksi?

Viesti Kirjoittaja Henrique »

Moikka.

Onkohan kuinka helppoa alkaa itse tekemään kirjanpitoa jos sen on kirjanpitotoimisto tehnyt aikaisemmin?
Meinaan että pitääkö jotakin tiettyä huomioida siihen liittyen että itse jatkaa kirjanpidon tekemistä verrattuna siihen että olisi uusi alkava yritys jolle ei kirjanpitotoimisto vielä ole tehnyt mitään...

Yritykselläni on hyvin pieni toiminta ja pidän sen pienenä. Tästä johtuen olen harkinnut alkaa itse tekemään kirjanpitoa.

Jotakin kirjaston kirjaa varmaan voitte myös suositella??
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Kirjanpidon siirto tilitoimistolta omaksi työksi?

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Jos olisit liikkeen- tai ammatinharjoittaja (yksityinen elinkeinonharjoittaja), niin hyvä kirja olisi Veronmaksajain Keskusliiton julkaisema Marjo Salinin kirjoittama Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja. Painos on loppunut ja kirjanpitolakiin on tullut muutoksia, mutta teoksesta on edelleen yksityiselle elinkeinonharjoittajalle suuri hyöty ja toiminimiyrittäjän kannattaa ostaa käytetty oma kappale, siitä löytyy vastauksia moniin tilanteisiin tarvittaessa. Varsinaisissa yhtiömuodoissa kyseinen kirja ei kuitenkaan sovellu kirjanpidon oppaaksi.

Jos kirjanpidon siirtää itse tehtäväksi, se kannattaa ajoittaa tilikauden vaihtumiseen. Jos tilitoimisto on laatinut veroilmoitukset tähän saakka, niin sekin kannattaa vielä teettää päättyneeltä tilikaudelta siellä.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kirjanpidon siirto tilitoimistolta omaksi työksi?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoissa on laaja valikoima taloushallintoon liittyviä kirjoja. Tuon mainitun Salinin kirjan lisäksi suosittuja ovat mm Soile Tomperin Käytännön kirjanpito, joka on käytössä myös oppilaitoksissa ja Kauppakamarin Kirjanpito käytönnönläheisesti. Leppiniemen kirjat ovat alan klassikoita. Ihan ensisijaista minun mielestäni on kuitenkin lukea verotuksen ja kirjanpidon lainsäädäntö.

Kun aloittaa toisen tekemän kirjanpidon pohjalta, ei se muutoin eroa ns nollasta aloittamisesta kuin että täytyy syöttää alkusaldot toisen taseesta (ja tuloslaskelmalta jos aloittaa kesken tilikaude). Olennaista tällöin on, että saa tase-erittelyt ja jos (tai siis kun) erittelyt on huonosti laadittu, niin sitten täytyy lukea päivä- ja pääkirjojen avulla mitä taseen saldot pitävät sisällään. Pitää osata katsoa sitten taseesta mitä jaksotuksia yms siellä on, jotta ei kirjaa asioita kahteen kertaan.
Vastaa Viestiin