Useita ongelmia

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
paasoti
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Kesä 2010, 08:33

Useita ongelmia

Viesti Kirjoittaja paasoti »

Olen noviisi kirjanpidossa. Aloin tekemään miehen toiminimen kirjanpitoa 2009 tammikuusta, kirjanpijän sanottua, että pystyisin siihen. Nyt kaduttaa. Teen kirjanpitoa erään kirjanpitoohjelman kopiolla (koulun koneelta saadulla) ja tämä on se suurin ongelma. Eka vuosi sujui ihan ok. tilinpäätös näytti ihan siltä kuin pitikin.Veroilmoituksen tein ja siinä ei tuntunut olevan mitään outoa.

Tilinavaus 2010 on kuitenkin jo vähän outo, esim yksityisotot-tili ei ns. nollaantunut vaan siellä on edellisen vuoden saldo pohjalla. MITÄ on jäänyt tekemättä tai minkä olen tehnyt tilinpäätöksessä pieleen?

Seuraava ongelma: Ajattelin ettei verotili-systeemi tuo minun ohjelmaan suuria murheita koska kyseessä pieni yritys ja ajattelin klaaravani sen *jotenkin*. päivitystähän siihen ohjelmaan ei ole saatavillakaan. Tein palkanlaskennan ja alvit niinkuin ennenkin ja kirjasin vanhaan malliin. En vain ajatellut sitä, että verottaja "maksaa" korkoa ja "ottaa" korkoa viivästyksistä ja nyt alv-velkatili ei oikein enää täsmää ja mihin minä sitten sen eron kirjaan tai miten käsittelen. Olen miettinyt pääni puhki...

NYT jo olen saanut harmaat hiukset ajatellessani tuota 1.7.2010. Olen päättänyt hankkia ihan oikean kirjanpito-ohjelman, kun vaan tietäisi minkälaisen ja miten saan tämän vanhan tiedot kirjattua uuteen muuta kuin alottamalla tammikuusta alusta (400 tositetta).
Kunpa joku olis tuossa seläntakana ja sanois *pistä tuo summa tuohon ja tuo tuohon ja jatkat siitä kirjaamista normaaliin tapaan*....
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Useita ongelmia

Viesti Kirjoittaja kofa »

Tilinavauksessa yksityisnostot ja -sijoitukset -tilit avataan omaan pääomaan. Näin yksityistilit alkavat aina nollasta ja niillä näkyy vain kuluvan tilikauden tapahtumat.

Verottajan maksamat ja perimät korot kirjataan korkotileille. Tilikartastasi kenties jo löytyy sopivat tilit korkotuotoille ja -kuluille, tai jos ei löydy ne voi perustaa sinne. Näin saat alv-velka -tilin täsmäämään.

Uuteen ohjelmaan siirtyessä itse kirjaisin alkusaldoiksi tilien sen hetkiset saldot. Eli jos päätät esim. että vaihdat ohjelmaa 1.7., teet kesäkuun valmiiksi ja sen jälkeen viet saldot uuteen ohjelmaan. Yleensä uuteen ohjelmaan syötetään myös edellisen tilikauden saldot vertailuaineistoksi.
Vastaa Viestiin