Tilitin alkusaldot taseesta

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
Tuleva ammatti?
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Marras 2018, 13:36

Tilitin alkusaldot taseesta

Viesti Kirjoittaja Tuleva ammatti? »

Hei.
Yhteistyömme edellisen kirjanpitäjän kanssa loppui tilikauden päättyessä (31.08) ja aloitin tekemään kirjanpidon itse Tilitin ohjelmalla. Ja heti tuli ongelma vastaan.. Kirjasin tilinpäätöksen tasekirjasta alkusaldot Tilittimeen. Nyt saatuani kirjanpitäjältä syyskuun kirjanpitomateriaalit, oli syyskuun alun tilinavauksessa eri saldo kuin tase-erittelyssä. Heittoa oli osingonjaon verran.
Kysymys kuuluukin, olisiko minun järkevintä unohtaa koko alkusaldot ja kirjata/kopioida vain Tilittimeen kirjanpitäjän saldot kullekin tilille (näin menee varmasti myös oikealle puolelle) ja merkata selitteeseen alkusaldo/avaus? Tilittemessä kun ei ole alkusaldoissa kaikkia tilejä(esim. kohtaa tilikauden voitolle) ja tuo osingonjako kummittelee koko ajan. Mitenkä te muut olette aloittaneet Tilittimellä? Onko pakko lyödä alkusaldoihin, vai voiko tehdä kirjauksena, onko jokin syy miksi käyttää kohtaa alkusaldo? Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu neuvomaan!
Tuleva ammatti?
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Marras 2018, 13:36

Re: Tilitin alkusaldot taseesta

Viesti Kirjoittaja Tuleva ammatti? »

Nyt muutaman tunnin tätä pähkittyäni.. Kannattaisikon minun kuitenkin tehdä niin, että kirjaan edellisen vuoden tikaudelle (01.09.2017-31.08.2018) alkusaldoihin tilinpäätöksestä taseen luvut ja sitten avata uuden tilikauden (01.09.2018-31.08.2019). Uudelle tikaudelle laitan sitten tositekirjauksina omille tileileen avaussaldot. Tuolle edelliselle tilaudellehan ei tule mitään kirjauksia, mutta näin saisin vertailukohtaa ensi vuoden tilinpäätökselle. Mutta siirtääkö ohjelma joitain lukuja uudelle tilikaudelle ja pitäisikö silloin minun jotenkin päättää tuo mennyt tilikausi? Johan on hankalaa selittää mitä tarkoitan.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Tilitin alkusaldot taseesta

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Tuleva ammatti? kirjoitti:Nyt muutaman tunnin tätä pähkittyäni.. Kannattaisikon minun kuitenkin tehdä niin, että kirjaan edellisen vuoden tikaudelle (01.09.2017-31.08.2018) alkusaldoihin tilinpäätöksestä taseen luvut ja sitten avata uuden tilikauden (01.09.2018-31.08.2019). Uudelle tikaudelle laitan sitten tositekirjauksina omille tileileen avaussaldot. Tuolle edelliselle tilaudellehan ei tule mitään kirjauksia, mutta näin saisin vertailukohtaa ensi vuoden tilinpäätökselle. Mutta siirtääkö ohjelma joitain lukuja uudelle tilikaudelle ja pitäisikö silloin minun jotenkin päättää tuo mennyt tilikausi? Johan on hankalaa selittää mitä tarkoitan.

Jotta saat vertailutiedot, niin itse tekisin sekä tuloksen, että taseen osalta siten, että kirjaisin 1.9.2017-31.8.2018 tilikaudelle yhdellä tositteella ilman alveja (pidä CTRL pohjassa kun kirjaat) tilikohtaisesta tuloslaskelmasta jokaisen tilin tilikauden saldon.
Vastakirjaus jätetään avoimeksi.
Näin saat myös sen tilikauden tuloksen sinne taseeseen.


Sitten kirjaisin nuo taseen loppusaldot tuon tilikauden alkusaldoiksi.

Sitten siitä luo uuden tilikauden ja nyt pitäisi näyttää kaikki siltä mitä pitää.

Osingonjaon, jos se puuttuu, voi sitten kirjata omana kirjauksenaan.
Viimeksi muokannut Tilkkari, 12 Marras 2018, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Tilitin alkusaldot taseesta

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Tilkkari kirjoitti:
Tuleva ammatti? kirjoitti:Nyt muutaman tunnin tätä pähkittyäni.. Kannattaisikon minun kuitenkin tehdä niin, että kirjaan edellisen vuoden tikaudelle (01.09.2017-31.08.2018) alkusaldoihin tilinpäätöksestä taseen luvut ja sitten avata uuden tilikauden (01.09.2018-31.08.2019). Uudelle tikaudelle laitan sitten tositekirjauksina omille tileileen avaussaldot. Tuolle edelliselle tilaudellehan ei tule mitään kirjauksia, mutta näin saisin vertailukohtaa ensi vuoden tilinpäätökselle. Mutta siirtääkö ohjelma joitain lukuja uudelle tilikaudelle ja pitäisikö silloin minun jotenkin päättää tuo mennyt tilikausi? Johan on hankalaa selittää mitä tarkoitan.
Jotta saat vertailutiedot, niin itse tekisin sekä tuloksen, että taseen osalta siten, että kirjaisin 1.9.2017-31.8.2018 tilikaudelle yhdellä tositteella ilman alveja (pidä CTRL pohjassa kun kirjaat) tilikohtaisesta tuloslaskelmasta jokaisen tilin tilikauden saldon.
Vastakirjaus jätetään avoimeksi.
Näin saat myös sen tilikauden tuloksen sinne taseeseen.

Sitten kirjaisin nuo taseen loppusaldot tuon tilikauden alkusaldoiksi.

Sitten siitä luo uuden tilikauden ja nyt pitäisi näyttää kaikki siltä mitä pitää.

Osingonjaon, jos se puuttuu, voi sitten kirjata omana kirjauksenaan.
Vastaa Viestiin