Kirjanpidon toteutus käytännössä

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Hennukka
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 07:52

Kirjanpidon toteutus käytännössä

Viesti Kirjoittaja Hennukka »

Hei

Kaipaisin ohjeita siitä, kuinka kirjanpito käytännössä toteutetaan. Kirjaussäännöt minulla on aika hyvin hanskassa, mutta sitten ihan se käytännön toteutus mietityttää. Kun minulle lykätään eteen kuukauden kuitit ja laskut, mistä tulisi lähteä liikkeelle ja miten lajitella tositteet? Otanko pankin tiliotteen ja lähden päivämäärän mukaan järjestyksessä liikkeelle vai lajittelenko tositteet päivämäärän mukaan ja siitä kirjauksia tekemään? Vai onko sillä ylipäätään merkitystä, missä järjestyksessä kirjaan ja numeroin tositteet?

Olisin kiitollinen vastauksista.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kirjanpidon toteutus käytännössä

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Riippuu yhtiön koosta ja vaatimuksista.

Eli jos halutaan aito suoriteperusteinen kirjanpito, tositteet päivämäärän mukaan järjestykseen ja kirjataan ostovelkojen ja myyntisaamisten kautta, eli ensin kaikki kirjataan ohjelmaan ja numeroidaan, vastakirjaukset myyntisaamisiin ja ostovelkoihin ja sitten tiliotteen mukaisesti kirjataan myyntisaamisista ja ostoveloista pois erät sekä kirjataan tiliotteelta tulevat kulut (pankin palvelumaksut jne.).

Jos ei tarvitse olla aito suoriteperuste (veikkaan että sinulle riittäisi tämä), riittää että otat tiliotteen, kirjaat sen mukaisessa järjestyksessä ja numeroit ne sitten samassa järjestyksessä. Kirjaat tiliotepäivien ja -järjestyksen mukaisesti vastakirjauksena pankkitili.

Lisäksi sitten katsot mitä tositteita kuukausittain "jää yli" ja kirjaat ne myyntisaamisiin tai ostovelkoihin sekä jatkossa sitten aloitat kuukausittaisen perkaamisen sillä että kirjaat pois myyntisaamisista ja ostoveloista pankkitilille tulleet ja sieltä lähteneet suoritukset.

Jos kohdeyritys on oikein pieni ja yrittäjää ei kiinnosta, voit myös kirjata pelkästään pankkitililtä ja tilinpäätöksessä sitten kirjaat ensimmäisen kerran myyntisaamiset/ostovelat jne.
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Kirjanpidon toteutus käytännössä

Viesti Kirjoittaja Nabu »

Tilkkari hyvin avasikin. Kirjaustapoja on tosiaan monenlaisia ja jos ei vaatimukset mitään rajotteita aseta niin melko vapailla käsillä saa mennä. Jotkut tilitoimistot taitavat jopa kirjautua kaikki kuukauden tapahtumat yhdelle tositteelle. Osa kirjaa eri tositelajeittain tositteet. Sitten esimerkiksi useamman pankkitilin omaavien yrityksen kirjanpidossa olen nähnyt kirjattavan tiliote kerrallaan ja lopuksi tiliotteiden jälkeen mahdolliset käteiskuitit.

Kuten Tilkkari tuossa totesikin niin varmasti helpoimmalla pääsee kun kirjailee vuoden mittaan puhtaasti tapahtumien mukaan nuo ja tilinpäätöksessä vasta sitten kohdistaa myyntisaamiset ja ostovelat oikein jos ja kun semmoisia siinä vaiheessa on. Monesti ainakin omalla kohdallani noilta asiakkailta kun ei aina edes saa tarvittavia kuitteja ajoissa ja jos vaatimukset eivät vaadi suoriteperustetta en ole niitä jaksanut alkaa vaatimaan. Huomannut että silloin niitä välillä tulee ja välillä ei ja kirjanpito on aivan sekaisin kun osa onkin ostoveloissa ja osa ei kun yhtäkkiä jostain löytyykin ostolaskuja jostain vielä. Sama toki siis myyntisaamisissa.

Tärkeintä kuitenkin on, että se aineisto on helposti luettavassa ja selvitettävissä ja järjestyksessä, jos siitä tarvitsee myöhemmin jotain tarkastella.
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
Vastaa Viestiin