Sivu 1/1

Sähköiseen kirjanpitoon siirtyminen

Lähetetty: 21 Kesä 2017, 08:15
Kirjoittaja Hennukka
Miehelläni on toiminimi, jonka kirjanpito on tähän saakka ollut tilitoimiston hoidettavana ja paperisena. Itse olen paljon paperitöitä hoitanut (kirjanpitoa lukuunottamatta) ja nyt olemme suunnitelleet siirtymistä sähköiseen laskutukseen ja kirjanpitoon. Minua kiinnostaisi alkaa tekemään kirjanpitokin itse toiminnan sähköistyessä. Olen perehtynyt yhteen ohjelmaan (Merit Aktiva), mutta aloittaminen tuntuu hankalalta. Mitä tulee tehdä ensin? Täytyy varmaan rekisteröityä verkkolaskujen vastaanottajaksi ja ilmoittaa toimittajille, että haluamme laskut verkkolaskuina. Missä vaiheessa irtisanon nykyisen sopimuksen tilitoimiston kanssa? Olisiko helpompi vaihtaa vasta tilikauden vaihtuessa?

Olen pyöritellyt näitä asioita tässä pari kuukautta ja tuntuu, että asiat eivät selkiydy vaikka yritän niihin perehtyä. Uskoisin selviytyväni kirjanpidosta, kun vain pääsisin alkuun. Onko muilla kokemuksia kirjanpidon sähköistämisestä? Myös ehdotuksia hyvistä taloushallinnon ohjelmista otetaan vastaan. Ohjelman tulisi olla nettipohjainen.

Re: Sähköiseen kirjanpitoon siirtyminen

Lähetetty: 29 Elo 2017, 13:11
Kirjoittaja viima
Viestisi on aika vanha, mutta vastaa nyt kuitenkin.

Kannattaa tutustua useampaan sähköiseen taloushallinnon ohjelmistoon ennen päätöksen tekemistä, ohjelmissa on suuriakin eroja käytettävyydessä, toiminnallisuudessa ja hinnoissa. Siirtymisen sähköiseen taloushallintoon tai yleensäkin siitä itselle vastuun ottaminen kokonaisuudessaan on pienissäkin yhtiössä sen verran suuri rupeama, että kannattaa ottaa kerralla ohjelma joka tuntuu varmasti sellaiselta josta itse pidät ja osaat käyttää.

Kirjanpidon ja/tai sähköisentaloushallinnon käyttöönotossa sen käyttöönottajalla tulee olla riittävät tiedot kirjanpidon asioista jottei tule tehtyä jotain peruttaamatonta ja typerää heti alkuunsa. Mikäli näin pääsisi käymään, virheiden korjaaminen jälkikäteen on vaikeata, hidasta ja ennenkaikkea äärimmäisen kallista. Mikäli siis päätät alkaa tehdä kirjapidon itse, ota kaveriksi joku kirjanpidon ammattilainen jotta saat asiat oikein kerralla.

Sinuna kuitenkin ensisijaisesti olisin tilitoimistoon yhteydessä ja kertoisin halusta siirtyä sähköiseen taloushallintoon. Heillä saattaa olla jo käytössä jokin ohjelma joka sopisi myös sinulle ja ohjelman käyttööotto saataisiin tehtyä heidän kauttaan laadukkasti ja oikein. Samalla kannattaa tarkistaa työnjako eli mistä sinä itse vastaat ja mistä tilitoimisto. Mikäli itselläsi ei ole taloushallinnon tieto-taitoa, en tilitoimistosta luopuisi kokonaan vaan pitäisin sitä siinä mukana jotta voit tarvittaessa käyttää heidän palvelua muuhunkin kuin alv:n laskemiseen :)