ALkuhankaluutta

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Riitu
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 19:17

ALkuhankaluutta

Viesti Kirjoittaja Riitu »

Olen aloittamassa yhdistyksen kirjanpitämistä ja tuli ongelma palkoissa ja sotu-, ennakonperintä- ja tyel-kirjauksissa. Aiemmin ei ole palkkoja maksettu. Kirjanpito tehdään vain vihkoon. Summat eivät vielä tarkkoja. Miten kirjaan
Palkat 2700 €
ennakonpidätys 1100€
jäsenmaksut 20€
sotu 57€
tyel (työntekijän osuus) 115 €
tyel työnantajan osuus 520€
enn pid+ sotu maksu 1157 €
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: ALkuhankaluutta

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Käsintehdyssä kirjanpidossa tiivistäisin näin:
Debet:
Palkat (nettopalkka)
Henkilösivukulut (kaikki sivukulut mitä yhdistys maksaa)

Kredit:
Pankki (tämän summan pitäisi vastata ylläolevia--> mitä pankkitililtä on maksettu)

Tässä puhutaan melko perusasioista kirjanpidossa, jos jo näiden kanssa on ongelmia suosittelisin pyytämään pikakurssin kirjanpidosta, joltain tutulta kirjanpitäjältä...

Lisäksi vihko ei ole missään tapauksessa helpoin tapa lähteä kirjanpitoa tekemään, joten kannattanee tutustua esim. Merit Aktiva, jonka ilmaisversio sisältää 100 myyntilaskua, 100 ostolaskua ja 100 pääkirjatositetta. Toki tämäkin vaatii perustiedon kirjanpidosta
Vastaa Viestiin