Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Juha
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:09

Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Viesti Kirjoittaja Juha »

Hei,

Olin jo lähettämässä tämän vuoden tilinpäätöstä ja veroilmoitusta (siis viime vuoden tilikaudelta), kunnes viime hetkellä huomasin, että olen tainnut tehdä pikku virheen yritykseni (toiminimi) edellisen vuoden tilinpäätöksessä ja veroilmoituksessa.

Olen vuoden 2008 tilinpäätökseen laskenut yrityksen tililtä maksamani työttömyyskassamaksut sekä ennakkoverot yrityksen kuluiksi, enkä ole merkinnyt niitä missään vaiheessa yksityisotoiksi. Nyt minun on kuitenkin annettu ymmärtää, että niin olisi pitänyt tehdä. Samalla lailla (väärin?) olen merkinnyt ne myös yrityksen veroilmoitukseen, josta verottaja ei ole kuitenkaan ainakaan vielä huomauttanut. Olen sentään merkinnyt verot vähennyskelvottomiksi kuluiksi.

Olenko siis pahassakin pulassa tämän asian takia, ja jos olen, niin miten minun tulisi toimia korjatakseni asia? Isoin ongelma tuossa minun kannaltani on se, että mahdolliset muutokset saattavat vaikuttaa nyt jätettävään veroilmoitukseen ja tehtävään tilinpäätökseen, joilla on jo vähän kiire...

Asia tuli ilmi, kun tämän vuoden tilinpäätöksen kohdalla totesin, että ihan käytännön syistä em. kulut on parempi merkitä yksityisotoiksi (veronpalautukset...), joten olen niin tehnyt. Tästä kuitenkin seuraa myös se, että tilikauden voitto on suhteessa suurempi (koska maksuja ei ole merkitty yrityksen kuluiksi) ja oma pääoma taas vastaavasti suhteessa pienempi kuin edellisenä vuonna (koska ovat nyt yksityisottoja).

Tuleeko verottaja puuttumaan tähän voiton ja oman pääoman muutokseen?

Käytännössähän kaikki maksut ym. on verottaja osannut ynnätä mielestäni oikein, ongelmana on vain oikeastaan tuo yksityisottojen ja oman pääoman määrä sekä tilinpäätöksen mahdollinen korjaus.

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa tähän vastata.
Juha
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:09

Re: Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Viesti Kirjoittaja Juha »

No niin, soitin veroviraston neuvontaan ja sieltä sanoivat, että maksettuja ennakkoveroja ei tarvitse -- eikä edes saa -- merkitä yksityisotoiksi. Veroilmoitus on siis ihan ok, joten siten on myös tilinpäätös.

Veronpalautuksia ei myöskään kuulemma tarvitse merkitä mihinkään, joten etenen tuon neuvon varassa toistaiseksi. Vähän kyllä mietityttää, että eikö tuossa raha vähän katoa, mutta hankala niitä veronpalautuksia on takaisin yrityksenkään tilille osoittaa, kun seassa on mahdollisesti omaakin rahaa.

Aika näyttää, että olivatko neuvot oikeat ja tuleeko joku puremaan takalistoon tämän asian tiimoilta. Tuo ei kuitenkaan ollut mikään kirjanpitoneuvonta... Pidetään sormet ristissä.
Lantti
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 15:22

Re: Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Viesti Kirjoittaja Lantti »

Itse olen oikaissut edellisten tilikausien virheet suoraan omaan pääomaan ed. tilikausien voitto/tappio tilille. Asiasta on Kila antanut lausunnon "Tilinpäätösperiaatteiden muutosten ja aikaisempia tilikausia koskevien virheiden käsittelystä tilinpäätöksessä".

Edellistä tilikautta koskevat ennakkoveron maksut olen siis kirjannut suoraan omaan pääomaan. Verotuksessa on kuitenkin huomoitava, että virheiden oikaisuilla voi olla tuloverovaikutus, jolloin ne on myös ilmoitettava veroilmoituksella kohdissa kirjanpidon ulkopuoliset tulot tai menot. Ajatus mukana tuossa siis pitää olla. Mahdolliset veronpalautukset olen kirjannut yksityisotoiksi.
Kelonen
Viestit: 49
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:28

Re: Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Viesti Kirjoittaja Kelonen »

Tuota, eikös ennakkoverot oikeasti saa kirjata yksityisotoiksi toiminimelläkin? Koska voihan yrittäjällä olla muitakin tuloja joista maksaa ennakkoveroa ja ne näkyisivät yrityksen tuloslaskelmassa kokonaisuudessaan mikä olisi melko erikoista..
Lantti
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 15:22

Re: Mahdollinen virhe edellisen vuoden tilinpäätöksessä...

Viesti Kirjoittaja Lantti »

Lantti kirjoitti:Mahdolliset veronpalautukset olen kirjannut yksityisotoiksi.
Niin tuossa tarkoitin, että toiminimen pankkitilille saapuneet edellistä tilikautta koskeneet veronpalautukset olen kirjannut yksityissijoitukseksi (pieni painovirhe siis). Jos toiminimiyrittäjän veronpalautus on maksettu hänen muulle kuin yrityksen tilille, ei sitä mielestäni tarvitse huomioida yrityksen kirjanpidossa lainkaan.

Kuluvaa tilikautta koskevat ennakkoverojen maksut olen kirjannut kirjanpitoon ja ilmoittanut ne toiminimen veroilmoituksen kohdassa 365. Kelosen tapa kirjata ennakkoverojen maksut yksityisotoksi toiminimellä on mielestäni myös ok.
Vastaa Viestiin