Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
jannepo
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Kesä 2015, 18:54

Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Viesti Kirjoittaja jannepo »

Hei,

Siis ongelma olisi seuraava:
Perustamme osuuskunnan, mutta osuuskunnalla ei ole vielä pankkitiliä olemassa, joten perustamisvaiheessa osuudenomistajat ovat siirtäneet yhden jäsenen omalle pankkitilille nuo rahat. Pitääkö tuo tilin vaihto yrityksen omaan tiliin huomioida kirjanpidossa? Sekä miten kirjataan osuuskunnan perustamiskirjaukset edellisessä tapauksessa? Tällä hetkellä olen kirjannut nuo kirjanpitoon siten, että sijoitetut osuusmaksut on kirjattu per pankkitili an osuuspääoma ja sitten jatkossa kun maksoin omalta tililtäni tuon kaupparekisterimaksun niin kirjasin sen että per hallintokulut an pankkitili. Meneekö tuo oikein?

Kiitos jo etukäteen!
jannepo
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Kesä 2015, 18:54

Re: Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Viesti Kirjoittaja jannepo »

Eikö kenellekään ole mitään vastausta?
Mia Varvikko
Viestit: 57
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 07:51

Re: Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Mia Varvikko »

Hei!
Tärkeää on se, että kirjanpito on johdonmukainen ja siitä selviää tapahtumat. On mahdollista tehdä tilikarttaan tili, joka on nimetty esim osuuskunnan jäsenen tiliksi, mikä korvataan osk:n pankkitilillä kun se avataan ja tehdään asiasta muistiotosite.
Käsitin että nyt tuo kirjanpidonpankkitili on jäsenen pankkitili, tavallaan silläkään ei käytännönmerkitystä ole, kunhan kirjausketju on katkeamaton ja looginen sekä tositteista selviää, mitä on tapahtunut.
Osuusmaksut pysyvät tilillä osuuspääoma, ainoastaan jäsenen pankkitililtä osk:n avatulle pankkitilille tehdään kirjaus, jossa raha siirtyy. Auttoiko yhtään?
Mia
Kirjanpitopalvelut Mia Varvikko
www.kirjanpitosi.fi
mia@kirjanpitosi.fi
jannepo
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Kesä 2015, 18:54

Re: Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Viesti Kirjoittaja jannepo »

Hei,

Paljon kiitoksia vastauksesta!
Tuo helpotti paljon. Onko tuo muistiotosite jonkunlainen liitetieto tuohon tilin vaihdokseen?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Osuuskunnan kirjanpidon aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Koska kirjausten on perustuttava johonkin tositteeseen, laaditaan ns. muistiotosite silloin kun kirjanpitovelvollinen itse laatii tositteen, esim siitä syystä että kirjaus on luonteeltaan sellainen ettei siihen voi pyytää tositetta keneltäkään muultakaan. Esimerkiksi kirjanpidon korjaaminen olisi esimerkki sellaisesta tilanteesta.

Muistiotosite on siis numeroitu tosite siinä missä muutkin tositteet, mutta sen on laatinut kirjanpitovelvollinen itse, todentamaan ja selventämään itse kirjauksen syitä.
Vastaa Viestiin