Torimyynnin kirjaaminen

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Taika
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Syys 2016, 20:26

Torimyynnin kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Taika »

Hei!
Kysymykseni liittyy torimyynnin kirjaamisesta käteiskassakirjaan. Eli täytyykö minun tehdä jokaisesta myydystä tuotteesta oma kuittinsa, vai voinko kirjata koko illan myynnin yhdelle kuitille?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Torimyynnin kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Täysin varma en asiasta ole, joten kokemusta omaavat täydentäkööt tarvittaessa. Tai siis olen varma, että kirjanpitoon riittää yksi päiväkohtainen kirjaus, mutta en tiedä pitääkö erillisessä kassakirjassa olla jokainen myynti eriteltynä, jotta pystyy tarvittaessa todentamaan mistä päiväkohtainen summa koostuu.

Kirjanpitolaki sanoo käteismyynneistä toisaalta: "Käteisellä rahalla suoritetut maksut on kirjattava päiväkohtaiseen järjestykseen" ja myös "Käteisellä rahalla suoritetut maksut on kirjattava viipymättä". Tämän perusteella kirjanpitoon riittää päiväkohtainen tosite, eikä jokaisesta myynnistä tarvitse tehdä omaa merkintäänsä (ellei sanaa "viipymättä" tulkita tarkoittavan useammin kuin päiväkohtaisesti, mutta en usko että näin on, koska lain vanha sanamuoto kuului "Käteisellä rahalla suoritetut maksut on kirjattava aikajärjestykseen viipymättä päiväkohtaisesti".

Myöskään lakia kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa ei sovelleta "markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa", joten myöskään tämän lain takia ei jokaisesta myynnistä tarvitse erikseen kuittia laatia. Hallituksen esityksessä tätä perustellaan mm "Tori- ja markkinamyynnissä kuitintarjoamisvelvollisuus saattaa asiakaspalvelun sujuvuuden ja tässä esityksessä ehdotetun kuitin tietosisältöä vaatimusten johdosta edellyttää myynnin luonteen vuoksi käytännössä kassakoneen käyttämistä. Suomen sääolosuhteissa kassakoneen tai -järjestelmän käyttö voi ulkotiloissa olla epävarmaa ja jopa vaikeasti toteutettavissa. Kuitintarjoamisvelvollisuudella saavutettava hyöty suhteessa siitä aiheutuviin kustannuksiin ja haittaan jäisi tällöin vähäiseksi."

Itse kyllä varmaan tekisin joka tapauksessa merkinnän kassakirjaan jokaisesta myynnistä erikseen vaikka kuittia en asiakkaalle antaisikaan, ihan vain jotta pysyisin itse mukana myyntien päiväkohtaisista kappalemääristä, keskiostosten suuruudesta yms tiedoista joista on hyötyä elinkeinotoiminnan suunnittelussa. Lisäksi jos kassasta myös maksetaan kuluja, pystyy kassan täsmäyttämään paremmin, kun jokainen myynti ja ostos on kirjattuna erikseen, tällöin näkee ettei ole vahingossa mennyt seteli väärään taskuun tai muusta syystä jää osa myynneistä tilittämättä.
Mia Varvikko
Viestit: 57
Liittynyt: 22 Heinä 2015, 07:51

Re: Torimyynnin kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Mia Varvikko »

Heippa!

Verottaja ohjeistaa: https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ve ... tya(30482)

2 Milloin kuittia ei tarvitse antaa?

Lakia ei sovelleta:
  • Automaatista tapahtuvaan myyntiin
    Arpajaislainsäädännössä tarkoitettuun toimintaan
    Markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa, lukuun ottamatta alkoholijuomien vähittäismyyntiä ja anniskelua
    Sähköiseen kaupankäyntiin, laskun maksamiseen ja muihin sellaisiin maksutilanteisiin, joissa ostaja voi itsenäisesti maksaa tavaran tai palvelun ilman elinkeinonharjoittajan läsnäoloa.
Joten tämän perusteella ei tarvitse olla erillisiä kuittikopioita joka myynnistä, mikäli myynti tapahtuu ulkotiloissa. Ja tähän peilaten miettisin sitä, tuleeko joka tapahtuma olla kirjattuna erikseen omaan kirjanpitoon.
Kassakirjassahan taas seurataan periaatteessa käteisen rahan liikettä, ja kassakirjan tulee olla päiväkohtaisesti ajantasalla. Eli tulkitsisin, että lain puitteissa riittää päiväkohtainen kirjaaminen, mutta toisaalta jos itse haluaa seurata myyntiä tarkemmin, niin siinähän auttaa se, että on tapahtumat erikseen. Samoin jos ajatellaan, että on työntekijöitä, niin selvempäähän on, mitä tarkemmin kaikki on kirjattu. Jos rahaa vaikka puuttuukin, niin aina helpommin voidaan selvittää ja jäljittää, mistä ja miksi. Silloin se on molempien etu, koska voisin väittää, että virheetöntä ihmistä ei ole, ja jokainen joka paljon rahan kanssa pelaa, voi joskus antaa väärin takaisin.

Mia

Edit. Olihan tänne jo vastattukin ja aika samoilla linjoilla :D Mä hidastelin ja tein kesken vastaamiseni kaikkea muuta
Kirjanpitopalvelut Mia Varvikko
www.kirjanpitosi.fi
mia@kirjanpitosi.fi
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Torimyynnin kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Uskoisin, että tässä on olennaista se, onko myyjä alv-velvollinen. Jos ei, ei torimyynnistä sen kummemin kuin muustakaan tarvitse kirjoittaa kuitteja ja päiväkohtainen kassaraportti riittää. Jos taas on, niin silloin sanoisin, että vaikkei ulkotiloissa kirjoitettaisikaan jokaisesta tapahtumasta kuitteja, niin kannattaa pyrkiä mahdollisimman tarkkaan raportointiin. Itse tekisin ehkä tuotekohtaista raporttia, jos tapahtumakohtainen on hankalaa. Esim inventaario päivän päätteeksi kassaraportin liitteeksi, josta selviään mistä tuotteista myynti koostuu.

Tietysti, jos myydään useamman eri alv-kannan tuotteita nämä täytyy olla eriteltyinä.
Vastaa Viestiin