Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Karistiina
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Tammi 2016, 22:39

Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja Karistiina »

Hei!
Miten jaksotan seuraavankaltaisen laskun. Päiväys 2015, eräpäivä 2016 ja laskutettava kulu jakautuu 1/2 ja 1/2 molemmille tilikausille? Lasku kirjataan ostoreskontaan joten toinen pää kirjauksesta on oltava ostovelat. Kirjaanko 31.12.2015 vai 1.1.2016 ja miten käsittelen sen osan joka on kirjauskaudesta katsoen väärällä tilikaudella (siirtovelat/-saamiset)?
Meni ajatus solmuun kun mietin vaihtoehtoja ja miten kirjaus olisi helpoin, selkein ja helpoin myös purkaa seuraavan tilikauden alussa.
Kiitos jos joku neuvoo. :-)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Onko 2015 osuus ennakkomaksu, eli toimitetaanko valmis hyödyke vasta vuonna 2016 vai onko kyseessä kulu, jonka hyödykekin jakautuu näiden vuosien välille (esimerkkinä tällaisesta vaikka vakuutusmaksu, jota maksetaan useampi kuukausi kerralla)?
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Hei!

Osaako tähän kukaan vastata? :) Itselläni on sama ongelma... Kyseessä siis juurikin tuollainen, jonka hyödyke jakautuu eri kuukausille. Ei siis ole mikään fyysinen tuote.

Minulla tosin ongelmana on, että tämä tapahtuma on myyntisaamisissa, eli olen itse tehnyt laskun v.2017 ja tulo siitä jakautuu myös vuodelle 2018.
Maksetaanko siis sen osan alv. tänä vuonna, mikä jakautuu tälle vuodelle ja nyt maksan alv:it vain viime vuoden osuudesta? Minulla on kausiveroilmoituksen väli 12kk...
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Kirjaat vain tuon puolikkaan myyntisaamisiin ja liikevaihtoon, sillä pääset helpoimmalla.

Ensi vuoden kirjanpitoon sitten toinen puolikas.

Laitat tositteen selitteeksi myyntilaskun X 2017 osuus ja toiseen myyntilaskun X 2018 osuus.
kirjanpitäjä91
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2018, 18:52

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja kirjanpitäjä91 »

Osaisiko joku kertoa, että miten kirjaukset tulevat seuraavan laisessa tilanteessa. Kaukolämmön lasku on tullut 09.01.2017. Laskussa on sekä vuoden 2017 ja 2018 kulua. Olen pistänyt kirjauksen päiväksi 31.12.2017 ja eräpäiväksi esim 20.8.2017. Miten lasku jaksotetaan?
kirjanpitäjä91
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2018, 18:52

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja kirjanpitäjä91 »

Tarkennus aikaisempaa viestiini, että haluaisin tietää mille tileillä nuo menevät. eli onko siirtosaamiset vai velat yms.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Laskun jaksotus tilikauden vaihteessa

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

kirjanpitäjä91 kirjoitti:Tarkennus aikaisempaa viestiini, että haluaisin tietää mille tileillä nuo menevät. eli onko siirtosaamiset vai velat yms.
Eli 2017 osuus kirjataan normaalille kulutilille ja 2018 osuus siirtosaamisiin, koko laskusumma ostovelkoihin.

Sitten 2018 purkaa siirtosaamisista kulutilille.
Vastaa Viestiin