Poisto

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
CAD82
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Syys 2015, 18:40

Poisto

Viesti Kirjoittaja CAD82 »

Hei,

Minulla on toiminimi, joka oli vuoden 2009 - 2011 tilitoimistossa ja sen jälkene hoitanut itse, koska toiminta on ollut lähes nolla. Nyt olen aloittelemassa uudelleen hiukan toimintaa, joten vähän perehtynyt kirjanpidon saloihin :)

Hankin v. 2010 2kpl ATK-lisenssejä joiden arvo on noin 2000e. Tilitoimisto oli poistanut 2010 (lukee lapuissa tasapoisto 25%) sen 500e, mutta seuraavana vuonna 2011 jäljellä olevasta summasta 25% eli eivät olleet noudattaneet tasapoistoa. Itse tein poistot vuonna 2012-2014 25% menojäännöspoistolla. Jäljellä taitaisi olla 474,61e

Eli voinko nyt 2015 tehdä kerralla tuon 474,61e poiston, koska ATK-ohjelmistosta on kyse.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Poisto

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos atk-lisenssit olivat yleisesti myynnissä olevaan atk-ohjelmaan niin mielestäni menojäännöspoisto on suositellumpi tapa. Nyt on kuitenkin sekoitettu kahta eri poistomenetelmää, mikä ei ole ihan sallittua. Onneksi kyse on melko mitättömästä summasta. Joka tapauksessa valitsisin itse tässä kohtaa menojäännöspoistoilla jatkamisen, koska se on todennäköisesti verottajalle edullisempi vaihtoehto eli koituu kirjanpitovelvollisen tappioksi. Silloin poistaisit summasta 474,61 edelleen saman 25% (eli menojäännöspoistot eivät nollaudu koskaan kokonaan niin kauan kun yrityksellä kalustoa on).
CAD82
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Syys 2015, 18:40

Re: Poisto

Viesti Kirjoittaja CAD82 »

Andy kirjoitti:Jos atk-lisenssit olivat yleisesti myynnissä olevaan atk-ohjelmaan niin mielestäni menojäännöspoisto on suositellumpi tapa. Nyt on kuitenkin sekoitettu kahta eri poistomenetelmää, mikä ei ole ihan sallittua. Onneksi kyse on melko mitättömästä summasta. Joka tapauksessa valitsisin itse tässä kohtaa menojäännöspoistoilla jatkamisen, koska se on todennäköisesti verottajalle edullisempi vaihtoehto eli koituu kirjanpitovelvollisen tappioksi. Silloin poistaisit summasta 474,61 edelleen saman 25% (eli menojäännöspoistot eivät nollaudu koskaan kokonaan niin kauan kun yrityksellä kalustoa on).
Kiitos nopeasta vastauksesta. Tulevaisuudessa ostan noin 6000e kalustoa, voikos näitä poistoja "sotkea" eli joku toinen on menojäännös ja toinen tasapoisto? Toki ehdottomasti kirjanpitooppien mukaisesti...

Ostin noin 1200e maksavan pöytätietokoneen. Voiko sen laittaa kuluksi vai kalustoksi? Tuosta kun tuntuu olevan montaa käsitystä...
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Poisto

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tavallinen kalusto poistetaan yleensä myöskin menojäännöspoistoilla. Tasapoistot ovat harvinaisempia, varsinkin pienillä kirjanpitovelvollisilla.

Tällöin lisäisit siis kyseisen uuden kaluston arvon samalle kalustotilille, kuin missä loput edellisistä menojäännöspoistoista luuraa. Kaiken menojäännöspoistoilla poistettavan kaluston voi siis laittaa samojen menojäännöspoistojen alaiseksi (toki niitä voi tarvittaessa jakaa kalustotilin erilaisille alatileille).

Tietokoneiden taloudelliseksi käyttöiäksi luetaan nykyään alle kolme vuotta, jolloin ne voi kirjata kerralla kuluksi. Toki ehkä hieman yritystoiminnan kokoon suhteutettuna, eli jos liikevaihto on vain muutama tuhat, niin olisin silloin varovaisempi. Kalustotilille kirjaaminen on siinä mielessä "turvallisempaa" että se on verottajan kannalta parempi ratkaisu ja verovelvollisen kannalta huonompi ratkaisu (ainakin yleensä), joten verottajalla ei pitäisi olla siitä ainakaan sanomista. Se on kuitenkin asia erikseen, että kannattaako asiat automaattisesti tehdä äärimmäistä varovaisuutta noudattaen vai mielummin ottaa pieniä ja hallittuja riskejä rajatapausten suhteen.
Vastaa Viestiin