Mitenkäs domainin alvit?

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
apassi
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 11:59

Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja apassi »

Hei,

Olen tässä muutaman vuoden hoitanut tuttavani yhden hengen yrityksen verkkosivuja, sähköposteja ja domainia.
Tähän asti olen hommat tehnyt ilmaiseksi, mutta nyt domain vanhenee niin ilmoitin että en sitä nyt sille maksa.

Hän maksoi minulle viimevuoden ja tämän vuoden domain maksun, 23 euroa, ja kysyi nyt että voisinko kirjoittaa hänelle siitä kuitin.

Kuinkas tuo lasku nyt oikein pitäisi tehdä että pääsisin edes nollille, minä olen ostanut domainin, ja laittanut oston yritykseni kirjanpitoon. Alvia en ole domainista vähentänyt kun niissä ei taida moista olla.

Jos nyt teen tuttavalleni laskun noista, niin minun taitaa olla pakko tehdä lasku jonkunlaisena palveluntuottajan ja laskea siihen alv 24% päälle ja tilittää se verottajalle, vai voinko tehdä laskun alv 0%:lla ?
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

apassi kirjoitti:Jos nyt teen tuttavalleni laskun noista, niin minun taitaa olla pakko tehdä lasku jonkunlaisena palveluntuottajan ja laskea siihen alv 24% päälle ja tilittää se verottajalle, vai voinko tehdä laskun alv 0%:lla ?
Laskuun pitää laittaa alvit, ei voi myydä sellaista palvelua alv 0%:llä.
apassi
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 11:59

Re: Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja apassi »

rutja76 kirjoitti:
apassi kirjoitti:Jos nyt teen tuttavalleni laskun noista, niin minun taitaa olla pakko tehdä lasku jonkunlaisena palveluntuottajan ja laskea siihen alv 24% päälle ja tilittää se verottajalle, vai voinko tehdä laskun alv 0%:lla ?
Laskuun pitää laittaa alvit, ei voi myydä sellaista palvelua alv 0%:llä.
Näin arvelinkin, kiitos.
HL67
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Marras 2020, 17:52

Re: Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja HL67 »

Päivitystä ja eriävä havainto tähän: 2016 tuli voimaan uusi verkkotunnusvälittäjä-systeemi fi-verkkotunnuksiin. Jollainen minäkin olen ollut, sivutoimisena toiminimenä. Olen päätynyt siihen, että en lisää ALV:ia verkkotunnusmaksuihin, vaan laskutan ne ALV 0%:na. Tämä näyttäisi olevan myös Suomen nopeimmin kasvavaksi verkkotunnusvälittäjäksi itseään mainostavan domainhotelli.fi:n käytäntö.
ALV-kuukausi-ilmoitukseen (joita olen halunnut tehdä vaikka toiminta on pientä ollutkin, siksi että tulee pidettyä kirjanpito kutakuinkin ajan tasalla) kirjaan asiakkailta verkkotunnusmaksuihin tulevan rahan 0-verokannan alaisena liikevaihtona. En ole kyennyt tulkitsemaan lakia tai vero-ohjeita tämän tueksi sen kummemmin, mutta ei ole ainakaan vielä verovirkailijat perään kyselleet. Verkkotunnusten hallinnoinnista laskutan myös pienen palvelumaksun per kerta, johon lisään toki ALV:n.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

HL67 kirjoitti: 11 Marras 2020, 18:14 En ole kyennyt tulkitsemaan lakia tai vero-ohjeita tämän tueksi sen kummemmin, mutta ei ole ainakaan vielä verovirkailijat perään kyselleet. Verkkotunnusten hallinnoinnista laskutan myös pienen palvelumaksun per kerta, johon lisään toki ALV:n.
Verohallinnon arvonlisvero-ohjeen kohta 10.3 käsittelee läpilaskutusta https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... otuksessa/

Vaikka arvonlisäverolaki ei sisällä läpilaskutuksen käsitettä, on arvonlisäverodirektiiviä tulkittu siten että läpilaskutus on mahdollista ja näin ollen asiakkaan puolesta maksettujen arvonlisäverottomien kulujen läpilaskuttaminen arvonlisäverottomana on mahdollista.

"Arvonlisäverodirektiivissä tarkoitettu läpikulkuerä on yleensä viranomaismaksu. Olennaista on tällöin se, että viranomaismaksu on maksettu lopullisen asiakkaan puolesta asiakkaan nimissä ja lukuun. Kyse ei siten ole läpilaskuttajan omaan toimintaan liittyvästä viranomaismaksusta, vaan läpilaskuttaja ainoastaan hoitaa esimerkiksi viranomaisluvan hankkimisen asiakkaan puolesta -- Läpikulkuerään ei voi lisätä katetta, koska läpikulkuerän luonteeseen kuuluu, että se laskutetaan samansuuruisena kuin se on alun perin veloitettu."
HL67
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Marras 2020, 17:52

Re: Mitenkäs domainin alvit?

Viesti Kirjoittaja HL67 »

Kiitos, sieltähän löytyi vahvistusta menettelylleni. Olen huojentunut.
Vastaa Viestiin