Ostot ja kirjaaminen

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
mjnjvk
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 17:28

Ostot ja kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja mjnjvk »

Kun ostan myyntiin tavaraa tai esim makeisia, niin kirjaanko ostot ihan normisti ostot tilille eli tiliöinti 4000 ja 4001? Tavarat ovat tietenkin meidän varastoa eli miten sitten kun tulee tilinpäätös... lasken jäljellä olevat tuotteet ja mihin merkitsen varaston muutoksen? Eli tarvitsisin tiedon miten tiliöin muutoksen.... mä olen ihan aloittelija ja en nyt vaan ymmärrä eli jos joku osaa selko kielellä kertoa miten toimin niin tuhannesti kiitoksia!

Vai Pitäisikö minun käyttää näille tavaroille ostettaessa esim tavarat tiliä, 1531?

Terveisin tietomätön, joka tarvitsisi nopeasti apuva :)
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Ostot ja kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Uitto »

mjnjvk kirjoitti:Kun ostan myyntiin tavaraa tai esim makeisia, niin kirjaanko ostot ihan normisti ostot tilille eli tiliöinti 4000 ja 4001? Tavarat ovat tietenkin meidän varastoa eli miten sitten kun tulee tilinpäätös... lasken jäljellä olevat tuotteet ja mihin merkitsen varaston muutoksen? Eli tarvitsisin tiedon miten tiliöin muutoksen.... mä olen ihan aloittelija ja en nyt vaan ymmärrä eli jos joku osaa selko kielellä kertoa miten toimin niin tuhannesti kiitoksia!

Vai Pitäisikö minun käyttää näille tavaroille ostettaessa esim tavarat tiliä, 1531?

Terveisin tietomätön, joka tarvitsisi nopeasti apuva :)
Kaikki ostot sinne 4000 sarjan ostot-tileille. Sitten tilinpäätöshetken tilanne selvitetään esim. inventoimalla ja varaston muutos -tilin kautta korjataan taseeseen vaihto-omaisuus/tavarat -tili näyttämään tilinpäätöshetken saldoa.

Eli se varaston muutos -tili oikaisee ostoja.

Esim. vuoden aikana ostettu 2000 e tavaraa, myyty 1500 e ja varasto kasvanut 500 e.

Kirjaukset:

Ostot 2000 e
Varaston muutos -500 e
Ostot yht. 1500 e

Varasto 500 e


Vastauksena kysymykseen miten tiliöit muutoksen; Tilit joille kirjataan ovat "varaston muutos", joka oikaisee ostoja sekä "varasto/tavarat", joka on taseen tili.
Vastaa Viestiin