Luonaako pienen osakeyhtiön kirjanpito aloittelijalta?

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Sonttu
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Maalis 2015, 19:30

Luonaako pienen osakeyhtiön kirjanpito aloittelijalta?

Viesti Kirjoittaja Sonttu »

..Mikäli vain kiinnostusta ja motivaatiota riittää asioiden tutkimiseen ja uuden opiskeluun?

Tilanne on sellainen, että olen itse valmistunut taloushallinnon merkonomiksi, mutta alan töitä en ole juurikaan tehnyt, mitä nyt työharjoittelussa päässyt kirjaamaan yrityksen perus kirjauksia. Koulussa olisi voinut olla kirjanpidon tunneilla vielä enemmän mukana, joten tämän vuoksi luen avoimessa ammattikorkeakoulussa tällä hetkellä kirjanpidon kurssia ja aion jatkaa vielä jatkokurssille. Ymmärrän, että aihe on sellainen jossa tarvitaan jatkuvaa oppimista ja valveilla oloa, kun veroasiat ja muut lait muuttuvat yhtenään. Saisikohan joltain yrittäjäkurssilta tms. kirjanpitoon, veroasioihin jne. liittyen vielä enemmän lisäapua? Neuvoja uskon saavani kuitenkin myös erilaisista opuksista, verotoimistosta sekä kirjanpidon ammattilaisilta.

Toki ymmärrän kuitenkin, että kirjanpidon tekemisessä on valtava vastuu ja sen tulisi olla kerrasta oikein, eikä mitään pelleilyä/asian kanssa leikkimistä. Paras asia olisi, jos pääsisi työntekijäksi johonkin kirjanpito yritykseen ja näin ollen saisi käytännön työkokemusta ohjauksessa. Tämä ei kuitenkaan ole tässä tilanteessa mahdollista; olen muualla vakitöissä ja tarkoituksena olisi hoitaa isäni yrityksen pienen osakeyhtiön kirjanpitoa. Erilaiset mielipiteet ja kokemukset otetaan mielellään vastaan, onko aloittelijalla toivoa oppia pitämään kahdenkertaista kirjanpitoa ns. yksin ilman suurta kokemuspohjaa asiasta? Oppiiko sitä tekemällä ja lukemalla? Peruskirjaukset olen sisäistänyt, vaikein asia tulisi olemaan tilinpäätös sekä veroilmoitukset. Selviääkö näistä vai miten vaikeita toimenpiteitä ne teistä ovat? Näitä olen tehnyt vain harjoitustehtävien avulla. Olen kuitenkin nopea oppimaan ja sisäistämään asiat.

Isälläni on siis renkaiden myyntiin ja autojen korjaukseen painottuva osakeyhtiö. Hän toimii siellä itse vakityön ohella, sekä toinen työntekijä on Työvoimatoimiston kautta työkokeilussa. Toisen osakkaana on tuttu, joka ei kuitenkaan yrityksessä toimi eikä nosta voittoakaan.

Alasta olen kiinnostunut ja valmis oppimaan. Mutta kannattaako ottaa riski, vai ei? Onko kukaan teistä alkanut pitämään kirjanpitoa kokemattomana, ja miten se on sujunut? Onko asia alkanut luonistamaan?

Mietein sitäkin, että jos alkuun tekisin itse peruskirjaukset ja veroilmoituksetkin, mutta tilinpäätöksen hoitaisi kirjanpito yritys kunnes itse osaan asian kunnolla.
Villemies
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Marras 2013, 17:16

Re: Luonaako pienen osakeyhtiön kirjanpito aloittelijalta?

Viesti Kirjoittaja Villemies »

Toki onnistuu, eihän se mitään rakettitiedettä ole. Pidä rahan liikkeet mielessäsi (mistä, mihin, miksi), niin homma on tekemistä vaille valmis.
Karina
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Maalis 2016, 11:18

Re: Luonaako pienen osakeyhtiön kirjanpito aloittelijalta?

Viesti Kirjoittaja Karina »

Hei,

Mua nyt kiinnostaa, et oletko alkanut tekemään kirjanpitoa. Vai oletko keksinyt toisen vaihtoehdon? Itsekin mietin tässä samaa. Osakeyhtiön kirjanpitoa olen tehnyt joskus 10 vuotta sitten. En muiden yhtiömuotojen kirjanpitoa. Mietin et luonnistuuko toiminimen ja yhdistysten kirjanpito minulta. Tilitoimistoalalla palkanlaskijana kylläkin 6 vuotta töitä tehnyt. plus muut kokemukset päälle. Tää viesti on kyl vuoden vanha, mut jos vielä pyörit tällä palstalla ni kerro miten lähti menemään.
Vastaa Viestiin