Ammatinharjoittajan tilinpäätöksen esimerkki

Apua ja neuvoja erilaisiin tilinpäätöksessä tarvittaviin asiakirjoihin liittyen.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Ammatinharjoittajan tilinpäätöksen esimerkki

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Sna kirjoitti:Kuinkas alvin kanssa tässä tapauksessa? (vuosi-ilmoitus)
Ilmoitan varmastikin alvin sinä vuonna kun se on maksettu? Eli nyt kun asiakas maksaa 2013 lähetetyn laskun vasta 2014, niin ilmoitan alvin 2014 ilmoituksessa?
Jos teet kirjanpidon maksuperusteisesti, niin alv kirjataan kirjanpitoon sinä päivänä kun rahat näkyvät tilillä riippumatta siitä, minä päivänä (vuonna) olet laskun lähettänyt. Saamisista alvia ei vielä makseta, kun lasku ei nimenomaan ole vielä maksettu. Korostan vielä: näin toimii jos pidät maksuperusteisen kirjanpidon.
Sna
Viestit: 30
Liittynyt: 02 Maalis 2014, 19:15

Re: Ammatinharjoittajan tilinpäätöksen esimerkki

Viesti Kirjoittaja Sna »

Maksuperusteinen kirjanpito käytössä. Eli tällaisessa tapauksessa ilmoittaisin ALV:n ja tulon 2014 vuoden ilmoituksessa?

Myös sellainen tuli mieleen, että jos olen sopinut asiakkaan kanssa esimerkiksi vuonna 2013, että teen sovitun työn vuoden 2014 kesällä, mutta tästä ei ole lähetettyä laskua. Ainoastaan sovittu, että tällainen työ tehdään. Onko tällainen sopimus asiakkaan kanssa saaminen eli tarvitseeko tällainen merkitä saamiseksi kun laskua ei kuitenkaan ole lähetetty? Tällaisessa on tietysti aina myös mahdollisuus, että työ voi myös peruuntua ennen työn tekemistä..
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Ammatinharjoittajan tilinpäätöksen esimerkki

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Sna kirjoitti:Maksuperusteinen kirjanpito käytössä. Eli tällaisessa tapauksessa ilmoittaisin ALV:n ja tulon 2014 vuoden ilmoituksessa?
Vuoden 2013 kausiveroilmoitukseen laitat kaikki alv-velat (saamiset) jotka on tullut (lähtenyt) sinun tilille (tililtä) vuoden 2013 aikana. Vuosi 2014 samalla tavalla. Kausiveroilmoitus pitää täyttää seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä jos on vuosimenettely käytössä. Eli vuoden 2013 kausiveroilmoitus piti antaa 28.2.2014 mennessä.
Sna kirjoitti:Myös sellainen tuli mieleen, että jos olen sopinut asiakkaan kanssa esimerkiksi vuonna 2013, että teen sovitun työn vuoden 2014 kesällä, mutta tästä ei ole lähetettyä laskua. Ainoastaan sovittu, että tällainen työ tehdään. Onko tällainen sopimus asiakkaan kanssa saaminen eli tarvitseeko tällainen merkitä saamiseksi kun laskua ei kuitenkaan ole lähetetty? Tällaisessa on tietysti aina myös mahdollisuus, että työ voi myös peruuntua ennen työn tekemistä..
Minulla ei ole tästä kokemusta, mutta kun työ ei ole edes suoritettu, mielestäni saamista siitä ei voi vielä syntyä.
Nektari
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Syys 2013, 10:31

Re: Ammatinharjoittajan tilinpäätöksen esimerkki

Viesti Kirjoittaja Nektari »

Sna kirjoitti:Myös sellainen tuli mieleen, että jos olen sopinut asiakkaan kanssa esimerkiksi vuonna 2013, että teen sovitun työn vuoden 2014 kesällä, mutta tästä ei ole lähetettyä laskua. Ainoastaan sovittu, että tällainen työ tehdään. Onko tällainen sopimus asiakkaan kanssa saaminen eli tarvitseeko tällainen merkitä saamiseksi kun laskua ei kuitenkaan ole lähetetty? Tällaisessa on tietysti aina myös mahdollisuus, että työ voi myös peruuntua ennen työn tekemistä..
Et voi merkitä tätä saamiseksi vuoden 2013 kirjoihin, ellet ole saanut ennakkomaksua sovitusta työstä ja vastuiden siirtymisestä ole sovittu. Ennakkomaksunkin kirjaaminen saamiseksi on hieman kyseenalaista, koska työ voi tosiaan peruuntua. Itse merkkaisin tämän myynniksi vasta, kun työ toteutuu.
Vastaa Viestiin