Ohjelmointipalvelun myyminen kansainvälisessä välipalvelussa

Tietoa kaupankäynnistä EU:n ulkopuolella
Freelancer developer
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 12:02

Ohjelmointipalvelun myyminen kansainvälisessä välipalvelussa

Viesti Kirjoittaja Freelancer developer »

Suunnittelen ohjelmointipalvelujeni tuntiveloitteista myymistä jossain kansainvälisistä välityspalveluista, kuten Freelancer.com, Elance tai oDesk. Olen käsittänyt, että nämä palvelut vain maksavat koko verottamattoman palkan suoraan työntekijän pankkitilille. Niille ei voi lähettää verokorttia, eivätkä ne maksa ennakonpidätystä.

Miten minun pitäisi rehellisenä kansainvälisen työn tekijänä menetellä verojen osalta? Mitä papereita minun pitää toimittaa Suomen verottajalle? Milloin? Mistä löytyisi lisätietoja asiasta? Miten maksan verot, tuleeko minulle seuraavana vuonna isot mätkyt? Vai voiko nekin hoitaa etukäteen?

Paljon on avoimia kysymyksiä. Kiitos vastaajille!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ohjelmointipalvelun myyminen kansainvälisessä välipalvel

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ainakin kannattaisi käydä paikallisessa verotoimistossa laskemassa ja pyytämässä ennakko ettet joudu kaikkia veroja maksamaan kerralla mätkyinä.

Luulen että tarvitset myös eläkevakuutuksen, minkä suhteen kannattaisi olla yhteydessä vakuutusyhtiöihin. Sosiaaliturvamaksusta en ole ihan varma, koska työnantajasi ovat ulkomailla.

Oletko miettinyt esim toiminimen perustamista? Se selkeyttäisi ainakin eläkevakuutuskuvioita, kun voisit käyttää YEL-vakuutusta.
Freelancer developer
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 12:02

Re: Ohjelmointipalvelun myyminen kansainvälisessä välipalvel

Viesti Kirjoittaja Freelancer developer »

Andy kirjoitti:Oletko miettinyt esim toiminimen perustamista? Se selkeyttäisi ainakin eläkevakuutuskuvioita, kun voisit käyttää YEL-vakuutusta.
Kiitos vastauksesta! Perustinkin yhden toiminimen vähän varmuudeksi jo loppuvuodesta, kun en ollut varma minne päätyisin tekemään töitä. Sen toimiala saattaisi kaivata muuttamista, mutta sen muistelisin olevan helppoa.

Mistä löytäisin tätä asiaa ymmärtävän kirjanpitäjän? En usko omien kykyjeni riittävän tähän.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ohjelmointipalvelun myyminen kansainvälisessä välipalvel

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mistä löytäisin tätä asiaa ymmärtävän kirjanpitäjän? En usko omien kykyjeni riittävän tähän.
Foorumilla on oma osio kirjanpitäjän etsimistä varten, kokeile vaikka laittaa ilmoitusta sinne jos tärppäisi:

http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewforum.php?f=33
Vastaa Viestiin