yrityksen perustamisesta ja toiminnasta muutamia kysymyksiä

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
jtapio
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Tammi 2014, 10:41

yrityksen perustamisesta ja toiminnasta muutamia kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Olen tässä nyt muutaman vuoden kypsytellyt asiaa ja hahmotellut erilaisiakin juttuja ja olen nyt tehnyt päätöksen ryhtyä sivutoimiseksi yrittäjäksi, olen vakituisessa työssä josta en hevillä pysty irrottautumaan, aikaa sieltä kyllä liikenee.

Yhtiömuodoksi on vahvistumassa OY koska haluan sotkea yksityiselämääni tähän mahdollisimman vähän, toki tottakai sijoitan siihen omaa pääomaani mutta muuten haluan pitää ne erillään.

pääala jolla toimisin on palveluala jossa myydään erinäisiä palveluja yksityisille ja yrityksille.

Sivuhaarana on mahdollisesti tilavuokraus ja palvelut, ideana oli ostaa vanha kyläkoulu, jossa nykyisin on asukkaita muutama talous ja paikallisia yhdistyksiä toimimassa. Tilat ovat tällähetkellä kunnan käytössä, mutta he laittavat tämän myyntiin koska heillä ei ole aktiivista käyttöä tilalle eikä intressejä kehittää, tilat vaatinee tosin uusimista sanotaan 5v tähtäimellä. Tätä voisi sitten kehittäisi pikkuhiljaa ja vuokraisi tilat eteenpäin pääasiassa kyläyhdistykselle ja muille toimijoille. Toki tämä on kohtuu raskas tie ja riskinä kaataa koko yritys. ehkä parempi perustaa tälle ihan oma yritys?

mutta itse niihin kysymyksiin.

1. minulla olisi tähän päätoimialan toimeen jo työntekijäkin, hänellä olisi täysi palkkatuki hyödynnettävissä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa kun pitäisi alkaa työnantajaksi? vastuut ja velvollisuudet? sivutoimisena itse en kerkeä näitä kaikkia tekemään ja hänellä on intoa ja aikaa joten miksi häntä ei hyödynnettäisi.

1.1 Sosiaalinen yritys, liittyen edelliseen, mitä hyötyjä / haittoja.

2. Jos hän vaikka sairastuu 3kk niin mistä hänelle tulee sairausajan palkka? Kela, työnantaja hakee?

3. On esitetty jo suullisesti kiinnostusta erään toisen yrityksen toimesta että tekisimme alihankkijana hänen yritykselle tarvittaessa töitä (toimii eri paikkakunnalla) mitäs tämä käytännössä vaatii ja tarkoittaa.

4. TyEL maksua en ilmeisesti vielä maksa kun olen sivutoiminen yrittäjä ja palkkatulot tästä ovat pienet.

5. Tilintarkastaja yritystä perustattessa?

6. OY perustamisessa tarvittavat henkilöt. 100% osuudella 1 henkilö sekä, hallituksessa 1 ulkopuolinen henkilö (esim aviopuoliso) ja voiko tuo palkkatuelllinen henkilö olla myös hallituksessa ilman että se syö hänen palkkatuet?


tässäpä alkajaisiksi