Autopesufirman poistot

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
JaniH
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Tammi 2013, 11:37

Autopesufirman poistot

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mites minulla menee nuo poistojutu kun olen ollut nyt kohta vuoden yrittäjänä ja aloin näitä nyt vasta miettimään...

Olen ostellut vuoden aikana pari painepesuria, verhoilupesurin ja yhden kiilloituskoneen sekä pesuaineita, vahoja yms tarvikkeita. Laitteisto kai menee poistoiksi mutta mites nuo pesuaineet, vahat sun muut jatkuvassa käytössä olevat jutut?

Ja käsittääkseni alle 850 euron vehkeet menevät kertapoistona...

Toisaalta ymmärrykseni poistoista on myös hieman vajavainen... Eli jos esim olen ostanut 350 euron arvoisen painepesurin niin onko se 350 euroa poisto pois verotuksesta vaiko mistä?

Kirjanpitoon olen kaiken merkinnyt vain ostona, onko sillä merkitystä tässä vaiheessa kun poistoja miettii vai meneekö muokkaussavotaksi?

Niin joo, siis toiminimiyrittäjä olen ja liikkeenharjoittajakin samalla...
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Autopesufirman poistot

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Ilmeisesti kyseessä on siivouspalveluita myyvä yritys? Edit: otsikossahan se sanottiinkin :)
Laitteisto kai menee poistoiksi mutta mites nuo pesuaineet, vahat sun muut jatkuvassa käytössä olevat jutut?
Kalliimmat laitteet tosiaan kalustoon ja sitä sitten poistetaan vuosittain. Pesuaineet ym jotka jäävät osaksi asiakkaan ostamaa tuotetta tai palvelua merkitään ostoihin. Ostotilillä on kirjanpidossa omanlaisensa funktio, sillä sitä oikaistaan tilinpäätöksessä inventaarion perusteella. Vain sellaiset ostot jotka ovat päätyneet sillä tilikaudella myytyyn tuotteeseen vähennetään tilikauden kuluna, loput jäävät makaamaan varastoon (tasepuolen tili) ja niistä syntyy kulu vasta tulevina tilikausina.
jos esim olen ostanut 350 euron arvoisen painepesurin niin onko se 350 euroa poisto pois verotuksesta vaiko mistä?
On pois verotuksesta, tai tarkemmin sanottuna kyseinen hankinta vähentää yrityksesi verotettavaa tuloa. Jos olet saanut myyntiä 1000 € ja kuluja on 350 € niin verotettava tulosi on 750 € (siis se summa jonka perusteella verosi lasketaan).
Kirjanpitoon olen kaiken merkinnyt vain ostona, onko sillä merkitystä tässä vaiheessa kun poistoja miettii vai meneekö muokkaussavotaksi?
Ainakin kalustohankinnat pitäisi merkitä kalustotilille joka on tasepuolen tili (toisin kuin ostot-tili). Myös pienhankintoja (nämä alle 850 arvoiset mutta yli 3v kestävät) kannattaa merkitä erilliselle tilille jotta niiden määrää on helppo seurata. Pienhankintojahan voi olla vuodessa maksimissaan 2500 € edestä.
Vastaa Viestiin