Maksuperusteinen kirjanpito, tilinpäätös ja alv:t

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Maksuperusteinen kirjanpito, tilinpäätös ja alv:t

Viesti Kirjoittaja Lily »

Heippa!

Meillä on osakeyhtiön tilikausi päättynyt nyt kesäkuun loppuun. Olen itse hypännyt kelkkaan tekemään kirjanpitoa kesken tilikauden, ja tilitoimisto teki kirjanpidon maksuperusteisesti, joten jatkoin samalla tavalla. Nyt uuden tilikauden alkaessa tarkoitus on siirtyä suoriteperusteiseen kirjanpitoon.

En ole käytännössä tilinpäätöstä koskaan itse tehnyt, joten ensi viikolla minulle tulee kirjanpitäjä avuksi kun teen sen ensimmäisen kerran (teoriassa on hallussa). Teen parhaillaan tilinpäätöstä valmistavia töitä ja ajattelin jo kirjata ostovelkoihin ja myyntisaamisiin ne osto- ja myyntilaskut, jotka kuuluvat päättyneen tilikauden puolelle.

Kysymykseni koskee nyt arvonlisäveroja. Kun olen tehnyt jo ilmoituksen kesäkuun alveista, ja nyt kun kirjaan nuo yllä mainitut osto- ja myyntilaskut, alv-kirjauksiahan tulee lisää. Joten kuuluko minun sitten korjata kesäkuun alv-ilmoitusta, kun nuo on tehty? Alv:than ovat koko ajan menneet "väärin" tuossa maksuperusteisessa kirjanpidossa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Maksuperusteinen kirjanpito, tilinpäätös ja alv:t

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sanoisin että kesäkuulle tehtyä alv-ilmoitusta tulee korjata koska siitä tosiaan puuttuu nyt tilinpäätöksessä suoriperusteella kirjatut tapahtumat.

Eli tehkää korjausilmoitus, johon lisäätte nämä suoriteperusteisetkin alv:t mukaan.

Jos oikein tarkoiksi ruvetaan, niin maksuperustetta ei olisi saanut käyttää alv-kirjauksissa siinä tapauksessa, että se aiheuttaa maksettujen verojen viivästymistä verottajan suuntaan. Toisin päin verottajaa ei haittaa (jos vähennettävät alv:t ilmoittaa myöhässä). Siksi maksuperusteinen kirjanpito toimii aukottomasti vain yhdenkertaista kirjanpitoa tekevillä ammatinharjoittajilla tai harvennetun ilmoitusmenettelyn piirissä olevilla pienyrityksillä. Jälkimmäisen tosin täytyy laatia tilinpäätös suoriteperusteisesti.
Vastaa Viestiin