Ensimmäinen oikea tilinpäätökseni!

Apua ja neuvoja erilaisiin tilinpäätöksessä tarvittaviin asiakirjoihin liittyen.
Saana_a
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 15:30

Ensimmäinen oikea tilinpäätökseni!

Viesti Kirjoittaja Saana_a »

Hei!
Olen työharjoittelussa, ja valmistun kirjanpitäjäksi keväällä. Aloitin tekemään osakeyhtiön tilinpäätöstä, mutta tökkäsin heti alussa yhteen asiaan, mitä en ole oppinut koulussa:

Kun aloin tekemään tilinpäätöstä, aloin miettimään siinä tutkiessani edellisvuoden tasekirjaa, että miten saan tasekirjan liitetietoihin hallituksen esityksen voitonjaosta? Kyseessä on pieni osakeyhtiö, joten ihan kaikkea ei tarvitse tehdä, kuten toimintakertomusta tai rahoituslaskelmaa, joten tasekirjan liitetiedoissa täytyy siis olla hallituksen esitys voitonjaosta (?) Enhän minä voi tehddä tasekirjaa loppuun saakka, jos yhtiökokousta ei ole pidetty ja ennen kuin voitonjaosta voi päättää, niin täytyy olla tilinpäätös ja mahdollinen tilintarkastus suoritettu. Eli ymmärsinkö asian oikein; tehen ensin tilinpäätösviennit (poistot, jaksotukset, saamiset, velat yms.) jolloin saan oikean ja riittävän kuvan taseeseen ja tuloslaskelmaan. Sittenkö toimitetaan yhtiölle asiakirjat (tulos ja tase) jolloin he piettävät kokouksen, jolloin saan pöytäkirjan, jossa on päätös voitonjaosta? Yrittäessäni selvittää asiaa tuli vastaan sellainen asia, että yhtiökokoukseen täytyy olla tulos- ja taselaskelma sekä niiden liitetiedot esitettävänä.(??) Miksi minä en tätä ymmärrä? En voi tehdä tilinpäätöstä loppuun ennen yhtiökokouksen päätöstä ja yhtiökokousta ei voi piettää ennen kuin saan tilinpäätöksen tehtyä ja luotua sinne tarvittavat asiakirjat.. Apua, auttakaa minua! -.-
jahu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 12:35

Re: Ensimmäinen oikea tilinpäätökseni!

Viesti Kirjoittaja jahu »

Yleensä saat tuon kohdan selville yrityksen hallitukselta. Kyseessähän on vain esitys voitonjaosta, joten mitään päätöksiä ei tarvitse olla tehtynä.
Vastaa Viestiin