Hei. Olen uusi foorumilla ja mieltäni kaivaa kysymys liittyen tilitoimiston palkkaamiseen hoitamaan toiminimeni kirjanpitoa.
Olen itse hoitanut yritykseni kirjanpitoa. Tilikauteni vaihtuu vuodenvaihteessa ja mietinkin, josko palkkaisin ensi tilikaudelle asiaa hoitamaan tilitoimiston. Voiko suhteen tilitoimiston aloittaa ns. puhtaalta pöydältä, jolloin minun ei tarvitsisi toimittaa heille aluksi mitään materiaalia liittyen aiempiin tilikausiin?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne ja pahoittelen, jos aiheesta löytyy jo keskustelua.
Tilitoimiston palkkaaminen
Re: Tilitoimiston palkkaaminen
Hei!
Muuta aineistoa aiemmilta tilikausilta ei välttämättä tarvita tilitoimistossa (toki sinulla itselläsi on silti materiaalin säilytysvelvollisuus laissa määritellyn ajan verran), mutta tasehan jatkuu tilikaudesta toiseen yhtenevänä, joten sitä tilitoimisto kyllä tarvitsee. Eli yrityksesi viimeisin tase pitäisi antaa tilitoimistolle, jotta he voivat sen pohjalta tehdä tilinavaukset uudelle tilikaudelle.
Muuta aineistoa aiemmilta tilikausilta ei välttämättä tarvita tilitoimistossa (toki sinulla itselläsi on silti materiaalin säilytysvelvollisuus laissa määritellyn ajan verran), mutta tasehan jatkuu tilikaudesta toiseen yhtenevänä, joten sitä tilitoimisto kyllä tarvitsee. Eli yrityksesi viimeisin tase pitäisi antaa tilitoimistolle, jotta he voivat sen pohjalta tehdä tilinavaukset uudelle tilikaudelle.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21
Re: Tilitoimiston palkkaaminen
Jos ymmärsin oikein, sinulla menee hetki, ennen kuin saat tilinpäätöksen valmiiksi. Haluaisit kuitenkin tilitoimiston aloittavan ennen tilinpäätöksen valmistumista. Periaatteessa se onnistuu, mutta myyntisaamiset ja ostovelat ainakin on oltava tilitoimiston tiedossa heti liikkeelle lähdettäessä jotta alv:t saa oikein. Myöhemmin tarvitsevat tietysti koko taseen tase-erittelyineen. Itse vaatisin myös tuloslaskelman.