Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
lsv
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 15:35

Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Viesti Kirjoittaja lsv »

En löytänyt kohtaa henkilökohtaiselle kirjanpidolle.
Laitoin kysymyksen mielestäni sopivimmalle alueelle.

Tiedän että kodin/yksityisen kirjanpito ei ole pakollista mutta haluan pitää omaa kirjanpitoa.

Liitteenä on Tappio-ohjelmalla tekemäni esimerkki. Osa esimerkin tapahtumista todellisia, osa keksittyjä.

Onko tilikartan tilit oikeassa kohdassa ja päiväkirjan tapahtumat tehty oikein?

Löytyykö jostakin pahoja virheitä ts. mitä muutoksia tekisitte tilikarttaan tai päiväkirjan tapahtumiin?

Korjattu tiedosto.
Liitteet
Omatili_esim.zip
(2.11 KiB) Tiedosto ladattu 713 kertaa
Viimeksi muokannut lsv, 19 Maalis 2012, 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Hauska idea! :)

En ehtinyt kovin tarkkaan vielä perehtyä tiedostoon, mutta yhden huomion kerkesin tekemään:

Se kohta, jossa olet lainannut tuttavalle 20 € olisi ehkä parempi saada taseen lyhytaikaisten saamisten alle tuloslaskelman sijaan. Koska lainanhan odotat saavasi takaisin. Vasta siinä vaiheessa, jos tiedät ettei laina palaudu, se kirjattaisiin kuluksi.

Katson kirjanpitoasi myöhemmin lisää, jos vain suinkin löydän sopivan hetken aikaa!
ertti
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 15:07

Re: Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Viesti Kirjoittaja ertti »

Hyvä idea. Voipi olla että tulee itse sovellettua omaan käyttöön myös. Tähän asti olen käyttänyt lähinnä erilaisia kännykkä appeja omaan "kirjanpitoon" (enemmänkin kuukausittaiseen kuluseurantaan).
justdoit
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Loka 2014, 13:40

Re: Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Viesti Kirjoittaja justdoit »

Onko manuaalinen käsin kirjoitettu kirjanpito loppunut tyystin?
Taidan olla asiassa varsinainen dinosaurus. :roll:

Itse pidän kirjanpitoa käsin,tosin merkkaamalla pelkkiä kuittien loppusummia sen kummallisemmin subjektia merkitsemättä paitsi suurempiin tavara ja laiteostoihin.Ja laskuihin tietysti.
Yksityinen kirjanpito on kaikenpuolin erinomainen ja suositeltava elämänhallintaväline.
ilpokuikka
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Tammi 2014, 22:13

Re: Kodin/yksityinen (vapaaehtoinen) kirjanpito

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Tuo on muuten todella hyvä idea erilaisten kodin projektien todellisten kulujen hahmottamiseen.

Näin jälkiviisaana olen kironnut useasti, kun en tajunnut talonrakennusprojektin talousseurantaa hoitaa esim. Tappiolla. Nimittäin alkuvaiheessa hienolta & kattavalta vaikuttava budjetti/kuluseuranta Exceli osoittautui hemmetin kömpelöksi...
Vastaa Viestiin