Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavaralla

Tietoa kaupankäynnistä EU:n ulkopuolella
aloitteleva123
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 20:33

Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavaralla

Viesti Kirjoittaja aloitteleva123 »

Hei,
Minulla on ongelma, miten saa kirjattua Kanadasta tilatun tavaran. Ensin kirjasin sen per ostot 0% tuonti, an ostovelat. Tähänpä se taitoni sitten loppuikin. Nyt on ongelmana miten saan täsmätttyä alvin summan tähän laskuun.
Tavaran hinta on 3270,72 €, maksettu euroina.
Tulllimaksu 55,16
ALV-tullauksessa 759,05
Maksupalkkio 20,36, oletan tämän FEDEX:in osuudeksi
Nämä yhteensä 834,57

Kolmikantakauppa EU yhteisön ulkopuolella 814,21 €
Laskutuslisä ( ALV 23%) 20,36 ( tämä summa jo ylempänä maksupalkkion nimellä,luulisin?)
ALV 23% 4,68, ( oletan, että nämä kaski alinta summaa ovat FEDEX:in osuus laskusta)
Maksettava yhteensä 839,25

Olen yrittänyt kirjata tätä monella eri tavalla, mutta en saa ALVIA 759,05 täsmäämään ostosummaan.
Olen lukenut muiden tapauksista ja oletan että,0% ostot vaihtuu 23% ostoiksi.
Ostohintaan lisätään näitä tullin kuluja, tässä se ongelma tuli, kun ALV ei täsmää.
Voisiko joku vääntää tämän minulle rautalangasta, kun en ymmärrä tätä asiaa omassa tapauksessani.
Ostot tuonti myydään edelleen asiakkaalle.
Pitäiskö tullin lasku kirjata vielä ensin ostosaamisiin, kun ilmoitus on tullut tavara saapumisesta,laskun maksun jälkeen ostovelat per pankkitili an?
S-marine
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 23:15

Re: Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavarall

Viesti Kirjoittaja S-marine »

Itselläni tullikirjauksen alv-ongelma ratkesi sillä, kun tajusin että tullin käyttää tiettyä veron perustetta alv:n laskemiseen (johon ei kuulu mm rahtikulut) ja vain tämä tullin määrittämä osuus laskusta on alv 23%. Loput laskusta on alv 0%.
aloitteleva123
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 20:33

Tullin laskussa olevan ALV:n kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja aloitteleva123 »

Kiitos vastauksesta. Mutta asia ei auennut minulle.
Olen kirjannut per ostot tuonti 0% alv, an ostovelat
per ostot tuonti 0% alv , an pankkitili tullimaksu 55,16, tässä ei alvia
per alv ostoista 759,05, an pankkitili tullilaskussa oleva alv
per ostot tuonti 23% alv, an pankkitili tämä on huolintaliikkeen maksu, jossa on alvia4,68
Käytän tilitintä, ja kun kirjaa pelkän alvin, tämä näkyy erittelemättömänä alvina. Tästä päättelen, että pitäisi olla hinta, johon alv kytketään. Siispä ostot tuonti 3270,82 + alv 759,05 ei täsmää alville, täytyy lisätä ostojen hintaan 29,50, mutta mistä otan tämän hinnan, sitä ei näy tullilaskussa. Ostot tuonti muuttui hinnaksi 4059,27, nyt alv täsmää, mutta eikai tämä näin voi olla? Nyt ei laskujen summat täsmää.Olisikohan mitään konstia, että kaikki täsmäisi? Vai onkohan tässä nyt se kurssiero jotenkin jutussa mukana ?
S-marine
Viestit: 24
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 23:15

Re: Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavarall

Viesti Kirjoittaja S-marine »

Minulla oli ihan sama ongelma ja itsekin käytin tilitintä. Ongelma ratkesi sillä, että kirjasin tullin veron perusteen Ostot alv23% tilille, jolloin alv-laskut menivät oikein. Eli sinun kirjauksissasi taitaa ongelma olla niinkuin itsekin arvelit se että yrität kirjata alvia ilman veron perustetta. Tilittimessä moinen ei ainakaan nykyversiossa taida toimia kunnolla.

Katsoitko jo tästä ketjusta oman ratkaisuni tullilaskuun:

http://kirjanpitofoorumi.com/viewtopic.php?f=18&t=780
aloitteleva123
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 20:33

Re: Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavarall

Viesti Kirjoittaja aloitteleva123 »

Kiitos vastauksesta, mutta tämä asia ei auennut minulle, en vaan saa alvia ja laskun loppusummaa täsmäämään yhtäaikaa. Jos toinen täsmää, niin toinen ei.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tulli ja ostolaskun kirjaus Kanadasta tilatulla tavarall

Viesti Kirjoittaja Andy »

Oletko selvittänyt mistä erästä täsmäytysero johtuu? Eli mistä kirjauksesta tämä ylimääräinen osuus tulee?
Vastaa Viestiin