Tilitoimiston asiakashankinta

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
yksyrittäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 12:55

Tilitoimiston asiakashankinta

Viesti Kirjoittaja yksyrittäjä »

Hei,

olen perustamassa tilitoimistoa muutaman valmiin asiakkaan turvin, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan miten tilitoimistoa voi markkinoida, kun kaikki potentiaaliset asiakkaat ovat jo jonkin kilpailijan asiakkaita. Mikä saa vaihtamaan tilitoimistoa ja miten tilitoimistot tekevät asiakashankintaa noin yleisesti?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilitoimiston asiakashankinta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Tämä aihe on erittäin kiinnostava! Olen itse asiassa juuri pitämässä luentoa aiheesta "internet marketing" ja tulen takaisin kirjoittamaan tänne muutamia pointteja kunhan kiire hellittää (viimeistään perjantaina).
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Tilitoimiston asiakashankinta

Viesti Kirjoittaja Moderator »

yksyrittäjä kirjoitti:Hei,

olen perustamassa tilitoimistoa muutaman valmiin asiakkaan turvin, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan miten tilitoimistoa voi markkinoida, kun kaikki potentiaaliset asiakkaat ovat jo jonkin kilpailijan asiakkaita. Mikä saa vaihtamaan tilitoimistoa ja miten tilitoimistot tekevät asiakashankintaa noin yleisesti?
Foorumin ylläpitäjän neuvona tietysti että laita foorumiprofiiliisi allekirjoitukseksi linkki tilitoimistosi sivuille ja ole aktiivinen foorumilla -näin saat runsaasti ilmaista näkyvyyttä ;)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilitoimiston asiakashankinta

Viesti Kirjoittaja Andy »

yksyrittäjä kirjoitti:Hei,

olen perustamassa tilitoimistoa muutaman valmiin asiakkaan turvin, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan miten tilitoimistoa voi markkinoida, kun kaikki potentiaaliset asiakkaat ovat jo jonkin kilpailijan asiakkaita. Mikä saa vaihtamaan tilitoimistoa ja miten tilitoimistot tekevät asiakashankintaa noin yleisesti?
Lupasin palata asiaan, tässä olisi nyt joitain ajatuksia kysymykseesi liittyen:

1. Vaikka suurimmalla osalla nykyisistä yrittäjistä onkin jo olemassa tilitoimisto kuten sanoit, niin älkäämme unohtako että Suomessa perustetaan vuosittain 30 000 uutta yritystä.

2. Seuraavaksi voimme todeta, että se ikäryhmä joka uusia yrityksiä perustaa, hakee merkittävän osan tiedoistaan nykyään internetistä. Ja tämä osuus lisääntyy jatkuvasti perinteisten lähteiden (kuten puhelinluetteloiden keltaisten sivujen) menettäessä merkitystään.

- Myös tilitoimistoja etsitään internetin kautta, sillä nykytekniikalla maantieteellinen sijainti ei ole enää ongelma kirjanpidon järjestämisessä.
- Osa yrittäjistä etsii luonnollisesti tilitoimistonsa lähialueeltaan, mutta näistä asiakkaista et kilpailisi muutenkaan jos toimistosi ei ole siellä lähialueella.

3. Yllä olevista kohdista voinemme tehdä sen päätelmän, että uusista yrityksistä kilpailtaessa internet-näkyvyys on elintärkeää.

4. Hyvä uutinen on se, että suomalaiset tilitoimistot eivät ole ihan täysin vielä valjastaneet internetiä käyttöönsä. Se tarkoittaa sitä, että tilaa on uusillekin toimijoille vielä olemassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että internet-markkinoinnin kustannukset eivät ole vielä nousseet kovinkaan suuriksi (verrattuna esim tv-mainontaan).

5. Internet-markkinointi on huomattavasti perinteisiä markkinointikanavia tehokkaampaa touhua mm. seuraavista syistä:
a.) Se on kohdistettavaa = voitte hyvin tarkkaan määritellä, milloin ja missä haluatte mainoksenne näkyvän
b.) Se on äärimmäisen mitattavaa = saatte hyvin tarkkaa tietoa siitä, miten mainoksenne menestyy.
c.) Se on aktiivista = asiakas on vuorovaikutuksessa mainoksenne kanssa. Lisäksi voitte muuttaa mainostanne "lennossa" jos se ei toimi haluamallanne tavalla (toisin kuin vaikkapa sanomalehtimainonnassa, jossa kerran julkaistua mainosta ei voi enää muuttaa).

6. Mitä eri keinoja internet sitten tarjoaa tilitoimiston markkinoinnille? Tässä on lista eri markkinointikategorioista:

Näyttömainonta = tilitoimistonne laittaa bannereita ym mainoksia toisille internetsivuille, mielellään tietysti sellaisille sivuille joilla liikkuu potentiaalisia asiakkaita

Hakukonemainonta = tilitoimistonne tekee mainoskampanjan esimerkiksi Google Adwordissa, jolloin mainostanne näytetään Google-hakujen yhteydessä. Tämän homman hienous piilee siinä, että voitte itse määritellä ne hakusanat, joiden yhteydessä haluatte mainoksenne näkyvän. Esimerkiksi "halpa tilitoimisto" tai "hyvä tilitoimisto" voisivat olla järkeviä hakusanoja. Kaiken lisäksi maksatte CPC-mallissa (cost per click) ainoastaan silloin, kun joku asiakas kiinnostuu mainoksestanne niin paljon että napsauttaa sitä tullakseen kotisivuillenne. Ette siis toisin sanoen maksa tyhjästä.

Hakukoneoptimointi = tämä tarkoittaa kotisivujenne optimointia siten, että hakukoneet kuten Google pitävät sen sisältöä laadukkaana ja päästää teidät paremmille sijoituksille Google-hakujen yhteydessä. Eli saatte ilmaiseksi lisää näkyvyyttä, jos optimointi onnistuu esimerkiksi niin hyvin että pääsette ensimmäiselle tai toiselle sivulle parhaiden hakusanojen kohdalla.

Markkinointi sosiaalisissa medioissa
= päivän trendisana, tarkoittaa erilaisten sosiaalisten medioiden hyödyntämistä näkyvyyden ja tunnettavuuden lisäämisessä. Se voi tarkoittaa tilitoimistonne kohdalla oma facebook-sivun ja twitter-tilin avaamista ja tietysti myös erilaiset foorumit (kuten tämä) toimivat tarkoitukseen mainiosti. Kuten moderator tuossa sanoikin, näkyvyyttä voi saada ilmaiseksi vaikka ihan vaan viestejä kirjoittamalla, jos foorumiprofiilissa on näkyvissä yrityksen tiedot.

Sähköpostimainonta = tämä tarkoittaa monen mielessä spämmiä. Jos saatte käsiinne listan uusien yrityksien sähköpostiosoitteita, niin tämä voi olla ok keino. Mutta muussa tapauksessa kyseessä on puhdas spämmäys enkä suosittele sitä, sillä se on a.) tehotonta ja b.) ärsyttävää ja c.) voi saada yrityksenne blacklistille

Viitemarkkinointi = luvatkaa olemassa oleville asiakkaillenne, että annate heille 100 € jokaisesta uudesta asiakkuudesta, jonka he tuovat tilitoimistollenne ja katsokaa miten asiakkaanne hoitavat markkinoinnin puolestanne.

Kumppanuusmarkkinointi = miettikää erilaisia tahoja, joiden kanssa voitte tehdä yhteysityötä. Nämä ovat yleensä yrityksiä, joilla sattuu olemaan sama asiakaskunta, mutta eri palvelut. Eli toisin sanoen molemmilla on samat asiakkaat, mutta ette silti kilpaile keskenänne. Sen jälkeen voitte miettiä kumppaniyritystenne kanssa monelaisia eri keinoja yhteistyön kautta tapahtuvaan asiakashankintaan. Esimerkiksi toinen yritys mainostaa teidän palvelujanne asiakkaalle ja päinvastoin.

Sisältömainonta = te olette oman alanne asiantuntijoita. Sisältömarkkinointi tarkoittaa sitä, että jaatte tietouttanne internetissä asiakkaille ja saatte sitä kautta lisää aiheesta kiinnotuneita vierailijoita sivuillenne. Osa näistä vierailijoista jää asiakkaiksenne ja nostatte samalla profiilianne toimimalla eräänlaisessa asiantuntija-asemassa.

Tässä minun kaksi senttiäni :) Jos heräsi kysyttävää niin vastaan mielelläni!
accountant
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Tammi 2014, 18:21

Re: Tilitoimiston asiakashankinta

Viesti Kirjoittaja accountant »

Täytyi ihan rekisteröityä tämän asian tiimoilta. Asiaahan oli jo edellämainitussa hyvin.

Olen itse nyt toiminut alalla oman firmani kautta aktiivisesti noin vuoden.
Olen alusta asti satsannut markkinoinnissa internettiin. Kotisivujani olen hakukoneoptimoinut parhaani mukaan sekä käyttänyt Googlen Adwordsia mainonnan tukena. Tämä onkin tuottanut minulle muutaman asiakkaan, mutta lisää tarvitsisi saada.

Muita markkinointikanavia on ollut puskaradion lisäksi lehtimainonta joka ei ole kyllä tuottanut kuin muutaman vuositason kirjanpidon.


Itse olen pähkäillyt asian niin että on olemassa kahdenlaisia kohderyhmiä. Niitä jotka eivät ole tyytyväisiä nykyiseen kirjanpitäjäänsä tai niitä jotka ovat perustamassa uutta yritystä.

Näitä yritystä perustavia ajatellen paras keino lieneen näkyvyydellä. Tässä vain tuntuu tekevän tiukkaa koska pitäisi tavallaan "lävähtää" markkinoille jotta sinut muistetaan. Mikään mainonta yrityksen perustamisen jälkeen ei mielestäni enää tehoa koska yrittäjä mitä todennäköisimmin on päätöksensä tehnyt kirjanpitäjän suhteen jo siinä vaiheessa kun yritys on jo olemassa.
Nämä jotka eivät ole tyytyväisiä nykyiseen ovat taas ikäänkuin ongittava esille. He eivät välttämättä etsi aktiivisesti uutta kirjanpitäjää vaan heidät täytyisi jotenkin saada etsittyä esille.

Sissimarkkinointikeinoja olen yrittänyt keksiä mutta vähän tuntuu hukassa pallo olevan.
Itsellä nykyinen asiakasmäärä on ok, toimeen tulee mutta lisää on saatava vakavaraisuuden nimissä.

Firman olemassaoloa pitäisi ainakin saada enemmän esille, mutta miten ja mitä muuta tässä keksisi?
Vastaa Viestiin