Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Apua veroilmoituksen täyttämiseen.
Pauliina
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Marras 2012, 21:06

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Juu, eli kahdenkertaista pidän. Silloin kun tilitys on vain kerran vuodessa niin alarajahuojennoksen voi vähentää itse tilitettävästä alvista. Eli maksettavaa minulle kertyi, mutta siitä vähensin ton huojennuksen. Mutta päättelin jo ettei sitä tuu kyseiseen kohtaan koska alv-velka (josta on jo siis vähennetty huojennus) tulee lyhytaikaisiin velkoihin.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Pauliina kirjoitti:Juu, eli kahdenkertaista pidän. Silloin kun tilitys on vain kerran vuodessa niin alarajahuojennoksen voi vähentää itse tilitettävästä alvista. Eli maksettavaa minulle kertyi, mutta siitä vähensin ton huojennuksen. Mutta päättelin jo ettei sitä tuu kyseiseen kohtaan koska alv-velka (josta on jo siis vähennetty huojennus) tulee lyhytaikaisiin velkoihin.
Muistithan tulouttaa kirjanpidossa tuon huojennuksen.
Pauliina
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Marras 2012, 21:06

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Laitoin an alv-velka per saadut avustukset ja tuet. Onko ok?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Pauliina kirjoitti:Laitoin an alv-velka per saadut avustukset ja tuet. Onko ok?
Itse kirjaisin Per alv-velka An muut liiketoiminnan tuotot. (Per Debet-tili An kredit-tili)
Pauliina
Viestit: 31
Liittynyt: 14 Marras 2012, 21:06

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Siis joo, anteeks, tässä vaiheessa päivää jo tulee näköjään mitä vaan tekstii..
Siis mulla oli per alv-velka an saadut avustukset.. Mutta laitan siis noin ku säki ;)
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja rikun »

Täältä sivusta tulisi vielä kysymys samaisesta veroilmoituksesta:

- Kuuluuko nettovarallisuuden (733/734) ja oman pääoman tilikauden lopussa (743) täsmätä? Aikaisempina vuosina mulla on näemmä nuo ollut aina veroilmoituksessa täsmälleen samat, mutta tänä vuonna ne ei kyllä mitenkään voi olla.

Avataan vielä sen verran, että yritystoiminnan tuotot ovat hyvin lähellä nollaa tilikaudelta, mutta vähennyksiä on silti noin 850 euroa. Oma pääoma menee siis miinukselle, mutta nettovarallisuus menee vielä enemmän miinukselle johtuen pitkäaikaisesta 3000 euron velasta.

Missään ohjeissa ei avata tuota nettovarallisuuden ja oman pääoman määrän täsmäämistä, mutta kuvittelisin että ei se ihan turhan päiten ole täsmännyt aina jokaisessa edeltävässä veroilmoituksessa (jotka on tehnyt kirjanpitäjä).
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Oman pääoman määrä ja nettovarallisuus eivät ole mitenkään sidoksissa toisiinsa. Ne voivat kyllä olla aluksi samansuuruiset, jos yritykselle on ostettu kalustoa yksityissijoituksilla (mikä lisää sekä nettovarallisuutta että omaa pääomaa saman verran). Mutta heti kun ostetaan kalustoa lainarahalla (vierasta pääomaa), maksetaan palkkoja (vaikuttaa nettovarallisuuden määrään) tai yksinkertaisesti vain sijoitetaan rahaa firman pankkitilille (pankkitilillä olevia varoja ei lueta nettovarallisuuteen) niin summat poikkeavat toisistaan.
nolku
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 14:25

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja nolku »

Savon Jussi kirjoitti:
Pauliina kirjoitti:Juu, eli kahdenkertaista pidän. Silloin kun tilitys on vain kerran vuodessa niin alarajahuojennoksen voi vähentää itse tilitettävästä alvista. Eli maksettavaa minulle kertyi, mutta siitä vähensin ton huojennuksen. Mutta päättelin jo ettei sitä tuu kyseiseen kohtaan koska alv-velka (josta on jo siis vähennetty huojennus) tulee lyhytaikaisiin velkoihin.
Muistithan tulouttaa kirjanpidossa tuon huojennuksen.

yhdenkertainen kirjanpito ja ammatinharjoittaja. pidän excel-kirjanpitoa, tulot/menot- periaatteella. mihin merkitsen alarajahuojennuksen? miten alarajahuojennuksen määrä kirjataan tuloslaskelmaan ja mihin kohtaan? muistan lukeneeni että tämä tulisi sellaiseen kohtaan mikä ei vaikuta tuloslaskelman tulokseen eli "3. Tilikauden voitto(tappio)"?
5 §
Ammatinharjoittajan tuloslaskelma
Kirjanpitolain 7 luvun 4 §:ssä tarkoitetun ammatinharjoittajan tuloslaskelma saadaan 1 §:ssä säädetyn sijasta laatia seuraavan kaavan mukaan:

1. Tuotot
a) Tuotot ammatista
b) Muut vakinaiset tuotot
c) Satunnaiset tuotot
d) Oma käyttö
e) Vapaaehtoisten varausten vähennys

2. Kulut
a) Aineet, tarvikkeet ja tavarat
aa) Tilikauden alussa
ab) Ostot tilikauden aikana
ac) Tilikauden lopussa
b) Palkat
c) Vuokrat
d) Muut vakinaiset kulut
e) Poistot
f) Satunnaiset kulut
g) Korot
h) Vapaaehtoisten varausten lisäys
i) Välittömät verot
3. Tilikauden voitto(tappio)
Arkka
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 21:52

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Arkka »

Tyhmä kysymys tuosta veroilmoituksesta. Kyseessä ammatinharjoittaja ja ensimmäinen tilikausi.
Kun ilmoitan tilikauden tulot (voitto) ja tilikauden menot, niin laskenko niihin KAIKKI menot, eli menot jotka tulevat lisävähennyksestä, poistoista ja pienhankinnoista. Vai laitanko menoihin vain ne, jotka eivät lukeudu poistoihin tai lisävähennykseen (koska näillähän on omat kohtansa veroilmoituksessa) ja verotoimisto näinollen laskisi itse summan, josta verot perivät.

Toinen kysymys vielä, että mihin kohtaan tuli jo maksetut ennakkoverot?
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Arkka kirjoitti:Kun ilmoitan tilikauden tulot (voitto) ja tilikauden menot, niin laskenko niihin KAIKKI menot, eli menot jotka tulevat lisävähennyksestä, poistoista ja pienhankinnoista. Vai laitanko menoihin vain ne, jotka eivät lukeudu poistoihin tai lisävähennykseen (koska näillähän on omat kohtansa veroilmoituksessa) ja verotoimisto näinollen laskisi itse summan, josta verot perivät.
Kun puhut tuloista ja menoista sekä voitosta, tarkoitatko tuloslaskelman lukuja, vai 5-lomakkeeseen liittyvät luvut? Koska esim. elinkeinotoiminnan tulos (5-lomake, kohta 358) on eri kuin esim. tilikauden voitto tuloslaskelmassa. Siis olisi hyvä jos kertoisit mistä 5-lomakkeen kohdista olisi kyse.
Arkka kirjoitti:Toinen kysymys vielä, että mihin kohtaan tuli jo maksetut ennakkoverot?
Välittömät verot (365), tässä liikkeen- ja ammatinharjoittaja yksityiskohtainen täyttöohje verovuosi 2014.
Arkka
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 21:52

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Arkka »

Joo, aivan. Tosiaan, nuo kohdat 358 ja 355.

Eli tarkoitin siis, lasketaanko kohtaan 355 kaikki menot ml. poistot ja nämä lisävähennykset? Olen käsittänyt, että esim. tämä kohta 364 Lisävähennykset (johon itse kirjaan alle 50% yksityisautolla ajatut elinkeinotoiminnan kilometrit) vähennetään suoraan tilikauden tuloksesta..?
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Arkka kirjoitti:Eli tarkoitin siis, lasketaanko kohtaan 355 kaikki menot ml. poistot ja nämä lisävähennykset? Olen käsittänyt, että esim. tämä kohta 364 Lisävähennykset (johon itse kirjaan alle 50% yksityisautolla ajatut elinkeinotoiminnan kilometrit) vähennetään suoraan tilikauden tuloksesta..?
Jos käyttää sähköistä 5-lomaketta niin huomaa, että kohta 364 Lisävähennykset on harmaana, eli ohjelma laskee sen itse, ja se on nimenomaan 388 ja 392 yhteenlaskettuna, eli auton käytön kulut plus matkojen päivärahat.

Kun sanot "tämä kohta 364 Lisävähennykset (johon itse kirjaan alle 50% yksityisautolla ajatut elinkeinotoiminnan kilometrit) vähennetään suoraan tilikauden tuloksesta", niin tarkoitatko tilikauden tuloksella sitä tulosta, joka lukee tasekirjan tulolaskelmassa? Jos sitä tarkoitat, niin ei lisävähennykset vähennetä tilikauden tuloksesta, koska ne on nimenomaan "lisävähennyksiä".

Täsmennän vielä: elinkeinotoiminnan tulos (5-lomake kohta 358) on eri kuin tilikauden voitto kirjanpidon tuloslaskelmassa.
Viimeksi muokannut rutja76, 10 Helmi 2015, 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arkka
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 21:52

Re: Kasa kysymyksiä 5-lomakkeen täytöstä

Viesti Kirjoittaja Arkka »

Asia selkeni kiitos.
Vastaa Viestiin