As Oy:n Asuintalovarauksen purku ja hankesaaminen TP

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Pirita
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Huhti 2014, 14:18

As Oy:n Asuintalovarauksen purku ja hankesaaminen TP

Viesti Kirjoittaja Pirita »

Hei,

minulla on seuraavat ongelmat joihin toivoisin savani apua.

Teen taloyhtiön kirjanpitoa ja tilinpäätöstä vuodelle 2013. Muutoin alkaa olemaan valmista, mutta eräs kirjaus askarruttaa eli voiko tilikauden tappiota oikaista purkamalla asuintalovarausta? Jos voi niin kuinka tämä tule kirjata, jotta menee oikein eikä tarvitsisi korjata jälkikäteen? Ymmättääkseni tämä tehdään taseessa.

Itse olen siinä uskossa, että niin voi tehdä, kun pyritään pääsemään 0-tulokseen. Taloyhtiö keräsi tilikaudella asukkailta hankesaamisia putkiremonttiin ja ne on nyt lyöty tulokseen. Tapahtuuko aktivointi taseeseen seuraavalla kaavalla: koko hankesaaminen aktivoidan per rakennukset an putkiremonttirahasto, vai mikä olisi oikea tapa?

Tilikaudelle syntyi myös tappiota, koska useassa asunnossa tehtiin korjauksia. Taloyhtiö on kerännyt korjausvastiketta korjauksiin, mutta en tiedä onko aikaisempi kirjanpitäjä/isännöitsijä aktivoinut sitä taseeseen. Kuuluko tämä tehdä, ja jos kirjataan niin miten se tulisi kirjata?

Viimeinen john kaipaisin neuvoa on vastikemaksujen täsmäytys. Meillä sähkö maksetaan ennakkona ja täsmäytetään kerran vuodessa todellisen kulutuksen mukaan/huoneisto. Jos on ylisuoritus ja se palautetaan, niin lyödäänkö se pois huoneistokohtaisesta vastikemaksusta seuraavasti: per sähköennakko an pankkitili? ja vastaavasti jos on tullut maksettua liian vähän niin per vastikesaaminen an vastike?

Kiitos jo etukäteen avusta, niin saisin aineiston nopeasti valmiiksi ja tarkastukseen.

YT Pirita