hankinnat ennen yrityksen perustamista

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Marzy
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 16:20

hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Marzy »

Hei!

Tietääkö kukaan hyväksyykö verottaja vähennyksiin hankinnat, jotka on tehty noin puoli vuotta ennen yrityksen perustamista.

Marzy
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos kuitit on tallessa ja hankinnat tulevat selvästi yritystoiminnan piiriin, niin ilman muuta hyväksyy.
Marzy
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 16:20

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Marzy »

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Kaikki kuitit on kyllä tallessa ja hankinnat on koskenut lähinnä työtilojen remontointia ja ihan työvälineitä ja kalusteita.

Marzy
EEA
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Loka 2012, 12:22

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja EEA »

Meikäläisellä on samaisessa ongelmassa vielä yksi mutta. Miten Verottaja suhtautuu tietokoneen hankintaan yksityiseltä, jolloin ainoa kuitti on pankkitosite?? Sekä nettihuutokaupan sivuilla oleva ostoilmoitus tms. Olen ostanut koneen pari kuukautta sitten ihan henkilökohtaiseen käyttöön ja nyt olen löytänyt helpon tavan tienata rahaa netin kautta ja luonnollisestihan kone on silloin työvälineeni.

Ja kai Paypal-tositteet hyväksytään kuiteiksi, jos tavaran mukana ei tule erillistä kuittia yritykseltä??
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Verottajalle on sinänsä ihan sama ostetaanko tuote yksityiseltä vai yritykseltä, vähennysperuste elinkeinotoiminnassa on täysin sama.

Jos myyjältä ei saa kuittia/lasku se tulee myyjältä pyytää. Laki velvoittaa (Suomessa) myyjän antamaan tositteen myynnistä, joten hänen tulee se antaa. Tämä toimii myös kansainvälisesti, koskaan en ole törmännyt tilanteeseen ettei tositetta myyjältä saisi, kun sitä vain kohteliaasti pyytää. PayPal-tositteesta tai pankkitililtä näkyy vain, että suoritus on lähtenyt, mutta ei ostetun hyödykkeen luonnetta, arvonlisäveroa (tai näissä tapauksissa perustetta sen puuttumiselle) tai muitakaan lain laskulle esittämiä vaatimuksia.

Mikäli tositetta ei ulkopuoliselta taholta saa, kirjanpitolaki sallii kirjauksen tekemisen myös kirjanpitovelvollisen itsensä laatiman tositteen perusteella.
Leino
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Marras 2016, 14:06

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Leino »

Mites jos on yritystoiminnan aloittamiseen liittyviä kuluja aloittamisvuotta edeltävältä vuodelta? Koulutuksia, kirjallisuutta ja sen sellaista. Miten ne merkitään kirjanpitoon - könttäsummana perustamismenoihin?
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Itse kirjaisin ihan normaalisti ihan omille tileilleen, mutta yhtenä muistiotositteena :)
Utelias
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Elo 2017, 13:28

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Utelias »

Tässä keskustelussa ei käynyt suoraan ilmi, että voiko yritys vähentää myös yrityksen hankintoihin sisältyvän arvonlisäveron, jos ne hankinnat on tehty ennen yrityksen rekisteröintiä alv-rekisteriin.

Tutkin asiaa verottajan sivulta ja kyllä tässä tapauksessa yritys saa vähentää myös ostoihin sisältyvän arvonlisäveron alkuvarastovähennyksenä.

Toivottavasti tästä on myös jonkulle toiselle hyötyä :)
Helppo kirjanpito-ohjelma SimplBooks toimii myös mobiililaitteilla
John_Doe_HKI
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Loka 2020, 14:30

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja John_Doe_HKI »

Moi!

Jos siis ymmärsin oikein, voin vähentää hankinnat verotuksessa/kirjanpidossa? Olen joutunut siis ostamaan webhotellin ja domainin ennen yrityksen virallista käynnistymistä, ne voidaan siis sinne kirjata?

Ystävällisin terveisin,
Mikael Sjöblom
Nieminen_consulting
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Marras 2020, 04:39

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Nieminen_consulting »

Hei, olen perustamassa jossain vaiheessa osakeyhtiön.
Tarkoitus ennen sitä olisi tarkoitus käydä yrittäjä koulutus ja kirjanpidon koulutus yms.

Kyselisin nyt sitä jos osakkeen hinta 0,00€,mutta sijoitan omaan yhtiöön vaikka 10 000,00€.
Niin voinko käyttää sitä yrityksen hankintoihin yms.?
Mille tilille se pistetään yrityksen käyttötilille?

Tarkoitus olisi avata yritykselle pankkipalvelut,montako tiliä yritykselle kannattaa avata?
Itse kelasin näin;
1. Menotili
2. Tulotili
3. Laskutustili

Mitä rahaa yritys voi käyttää näin kirjanpidon lakien mukaan?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Nieminen_consulting kirjoitti: 04 Maalis 2021, 08:39 Hei, olen perustamassa jossain vaiheessa osakeyhtiön.
Tarkoitus ennen sitä olisi tarkoitus käydä yrittäjä koulutus ja kirjanpidon koulutus yms.

Kyselisin nyt sitä jos osakkeen hinta 0,00€,mutta sijoitan omaan yhtiöön vaikka 10 000,00€.
Niin voinko käyttää sitä yrityksen hankintoihin yms.?
Mille tilille se pistetään yrityksen käyttötilille?

Tarkoitus olisi avata yritykselle pankkipalvelut,montako tiliä yritykselle kannattaa avata?
Itse kelasin näin;
1. Menotili
2. Tulotili
3. Laskutustili

Mitä rahaa yritys voi käyttää näin kirjanpidon lakien mukaan?
Jos osakepääoma on 0 tuo 10000 sijoituksen luontevin paikka olisi sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto, koska sinne kirjataan se osa osakkeiden merkintähinnasta, jota ei kirjata osakepääomaan. Myös muita sijoituksia yhtiöön voidaan merkitä SVOP-rahastoon. Kannattaa tutustua SVOP-varojenjaon verotukseen.

Ja kyllä yhtiöön sijoitettuja varoja saa tietenkin käyttää yhtiön kuluihin. Sijoitus yhtiöön tarkoittaa sitä, että yhtiölle annetaan varoja, tässä tapauksessa rahaa. On yhtiön oikeus käyttää omistamaansa varallisuutta mihin käyttötarkoitukseen parhaaksi katsoo.

Kun puhut useasta tilistä, tarkoitatko pankkitiliä vai kirjanpidon tiliä? En näe mitään syytä miksi yhtiöllä pitäisi olla useampia kuin yksi pankkitili. Kirjanpidon tilejä taas pitää olla niin monta, että kirjanpito saadaan riittävällä tarkkuudella laadittua (käytännössä sieltä pitää saada kirjanpitolain ja verottajan vaatimat tiedot).
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Nieminen_consulting kirjoitti: 04 Maalis 2021, 08:39 Hei, olen perustamassa jossain vaiheessa osakeyhtiön.
Tarkoitus ennen sitä olisi tarkoitus käydä yrittäjä koulutus ja kirjanpidon koulutus yms.

Kyselisin nyt sitä jos osakkeen hinta 0,00€,mutta sijoitan omaan yhtiöön vaikka 10 000,00€.
Niin voinko käyttää sitä yrityksen hankintoihin yms.?
Mille tilille se pistetään yrityksen käyttötilille?

Tarkoitus olisi avata yritykselle pankkipalvelut,montako tiliä yritykselle kannattaa avata?
Itse kelasin näin;
1. Menotili
2. Tulotili
3. Laskutustili

Mitä rahaa yritys voi käyttää näin kirjanpidon lakien mukaan?
Harvalla PK-yrityksellä on useampi kuin yksi pankkitili. Tämä tulee lähinnä kysymykseen jos on aivan elintärkeätä että pankkiliikenteessä ei saa olla satunnaistakaan katkoa, tai jos esim. lainasopimuksen myötä on ollut pakko avata myös tili.

Yhdistyksillä ja säätiöillä saattaa olla oma tili esimerkiksi rahankeräykselle, tai yrityksellä asiakasvaratili tms.

En näe mitään syytä miksi hankkisit yhden hengen Oy:lle useamman kuin yhden tilin, ellet nyt välttämättä halua tukea pankkia matalien korkojen maailmassa.

Totta kai yhtiöön sijoitettuja varoja saa käyttää yhtiön hankintoihin (voitonjako on toinen asia). Siihen se on tarkoitettu, tai siis mitä yrityksen pitäisi oikein tehdä niillä rahoilla jos niitä ei saisi käyttää?
Henri H
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Kesä 2022, 17:54

Re: hankinnat ennen yrityksen perustamista

Viesti Kirjoittaja Henri H »

Tervehdys,

Perustin harrastustoiminnan pohjalta (sivutoimisen) osakeyhtiön, joka valmistaa tuotteita myyntiin (autotallista). Tein ennen yhtiön rekisteröintiä ja pankkitilin saantia ostoja yritystoimintaa varten omalta tililtäni niin yhtiöhallintoa kuin tuotteiden valmistusta varten. Kunhan pankkitili avautuu niin minun on tarkoitus tehdä SVOP sijoitus jolla rahoitan tulevat hankinnat.

Kirjanpitojärjestelmä herjaa kun kirjaan kuluja tulokseen koska rahoja ja pankkisaamisia mitä kulut vähentäisi ei ole. Kuulostaako seuraava tapa oikealta/järkevältä:

1) kirjaan kulut tulokseen oikeille tileilleen (esim puhelinkulut tai ostot)
2) kirjaan vastaavasti Osakaslainaksi minun maksamat tuotteet ja palvelut (-> osakaslainasta oma sopimus)
3) Putsaan lainat pois konvertoimalla osakaslainan SVOP rahastoon (-> SVOPista hallituksen ptk ja osakaslainan sopimuksen kuittaaminen pois)

En tarvitse jo sijoittamiani rahoja takaisin osakaslainan takaisinmaksun kautta vaan haluan vahvistaa yhtiön omaa pääomaa SVOPin avulla.

Tarkoituksena on hankkia lähitulevaisuudessa kirjanpitäjä. Palveluntarjonta on tällä hetkellä tutkinnassa ja haluankin tässä osittain vain oppia ymmärtämään kirjanpitoa syvällisemmin.

Kiitokset jo etukäteen avusta.

Yt. Henri
Vastaa Viestiin