Virhemaksun kirjaaminen

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Ann
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Maalis 2010, 13:14

Virhemaksun kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Ann »

Asiakas on maksanut tuotteesta 0,40 euroa liikaa. Minne kirjaan tämän ylimääräsen 0,40 euroa kirjanpidossa, silloin kun ei ole tarkoitus palauttaa kyseistä summaa asiakkaalle?
Entä jos myyjä on itse maksanut parikymmentä senttiä liikaa yrityksen kuluihin kuuluvasta menosta (eli siis lasku on 100 € ja maksettu vahingossa 100,20 €)?
Minulla on tasetili virhemaksut, mutta en haluaisi noita roikkumaan ensi vuodelle...
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Virhemaksun kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Primrose »

1. (alvilliseksi) myynniksi
2. kyseiselle kulutilille. Yleensä nuo muutamien senttien heitot eivät muuta vähennettävän alvin määrää senttiä-paria enempää, joten olen antanut mennä näin, mutta jos alv muuttuu euroja, niin sitten olen kyllä laittanut taseen saataviin ja pyytänyt saada vähentää seuraavasta laskusta sen verran pois.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Saana_a
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 15:30

Re: Virhemaksun kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Saana_a »

Mulla heittää yhden asiakkaan lasku hieman enemmän, kun muutamilla senteillä. Eli lasku siis on n. 1600 euroa ja asiakas maksanut samalla viitteellä pankkitililtä n. 2500 euroa.

Kannattaisiko minun siis kirjata kyseisen laskun summa per ostot an pankki ja loppu siitä jäävä per saatavat an pankki, jotta pankkitili täsmää?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Virhemaksun kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Mielestäni voit kirjata juuri noin miten ehdotitkin.
Vastaa Viestiin