Atk-ohjelmistot, aktivoinnit

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
RK62
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 13:46

Atk-ohjelmistot, aktivoinnit

Viesti Kirjoittaja RK62 »

OY on ostanut tilikauden aikana muutamia atk-ohjelmistoja (Office, Adobe yms). Kirjataanko hankinnat aina suoraan kuluksi vai täytyykö niitä aktivoida/poistaa?
Olin jostain lukevinani että kirjanpidossa voidaan aktivoida mutta sitä ei edellytetä. Verotuksessa vähennykset lienee kirjanpidon mukaisesti?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Atk-ohjelmistot, aktivoinnit

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vaikuttavatko ohjelmistot tulonmuodostukseen yli kolmen vuoden ajan? Esim Adobehan julkaisee uudet versiot ohjelmistaan yleensä noin joka toinen vuosi. Riippuu toki yrityksen luonteesta, että joutuuko se hankkimaan aina uusimmat ohjelmistot vai pärjääkö vanhoillakin.

Toinen asia mikä vaikuttaa on hinta. Jos yksittäinen hyödyke maksaa alle 850 € (pienhankinnan raja) niin sen voi kirjata kerralla kuluksi vaikka taloudellinen käyttöaika olisikin yli kolme vuotta.

Jos ohjelmistot ovat kalliita ja niiden pitoaika on selvästi yli kolme vuotta, niin silloin ne kirjataan taseeseen omalle tililleen ja poistetaan esim 4v. tasapoistoin.
RK62
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 13:46

Re: Atk-ohjelmistot, aktivoinnit

Viesti Kirjoittaja RK62 »

Tässä tapauksessa hinnat eivät ole kovin suuria, 300-600 eur/ohjelmisto.
En osaa sanoa vaikuttavatko tulonmuodostukseen yli 3 vuotta. Joissain tapauksissa varmasti hankitaan uusi versio ennen 3 vuoden aikaa, joissain ei.
Nämä menevät varmasti pienhankintana, mutta tulevaisuudessa OY tulee hankkimaan kalliimpia, n. 5000 euron arvoisia ohjelmistoja.

Onko mitään yleistä käytäntöä, missä raja menisi. Täysin mahdotonta on sanoa, onko käyttö/tulonmuodostus yli vai alle 3v useissa tapauksissa.
Vastaa Viestiin