Opiskelijan avunhuuto poistoista

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
Oljenkorsi
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 09:53

Opiskelijan avunhuuto poistoista

Viesti Kirjoittaja Oljenkorsi »

Hei vaan kaikille - ensimmäistä kertaa kirjoittamassa foorumille ja heti pyytämässä apua. Eli, olen siis aloitteleva opiskelija, kenellä tuntuu takkuavan tämä kirjanpito heti lähdöstä alkaen enkä tahdo ymmärtää miksi. Niinpä kokeilen kepillä jäätä, josko joku osaisi auttaa poistokirjausten kanssa. Näiden kanssa on tullut mokailtua aikaisemmin, joten halusin nyt konsultoida ammattilaisia.

Tehtävä oli siis kuitenkin ilmeisesti melko yksinkertainen:

Rakennuksen tase-arvo ennen poistoja on 40.000. Kertynyt poistoero rakennuksen osalta on 20.000. Suunnitelman mukainen poisto on 5% menojäännöspoisto ja tilinpäätöksessä EVL:n mukainen 7% menojäännöspoisto. Kirjata tuli alkusaldo, sumupoistot sekä muut tilinpäätöskirjaukset annetuille tileille

Joten, tein seuraavasti, tilit annettu tehtävän puolesta.

Rakennukset (per 40000, alkusaldo)
Kert.poistoero (an 20000, alkusaldo)
per 2000 sumupoistot an 2000 rakennukset
per 800 poistoeron muutos an 800 Kert. poistoero.

Tämä oli siis väärin. Osaisiko joku auttaa miestä mäessä, jotta vastaisuudessa ehkä menisi paremmin.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Opiskelijan avunhuuto poistoista

Viesti Kirjoittaja Andy »

Olen pahoillani, mutta en kyllä millään löydä tuosta virhettä itse. Onko sinulla mahdollisuutta kysyä asiasta opettajaltasi, sillä olisi todella mielenkiintoista tietää miksi tehtävä on väärin. Ainakin kirjaukset ja summat näyttäisivät minun silmääni oikeilta. Olisikohan opettaja halunnut tuohon vielä lisää tilinpäätössiirtoja, esim sumu-poistojen ja poistoeron muutoksen päättämisen tulostilille?
Vastaa Viestiin