Hankintamenon jaksottaminen

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Aks_it
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2011, 13:55

Hankintamenon jaksottaminen

Viesti Kirjoittaja Aks_it »

Liityin Suomen Yrittäjiin alkusyksystä. Jäsenyys on voimassa tasan vuoden. Nyt kun olen kirjaamassa jäsenmaksua kirjanpitoon kuluksi, niin miten kirjaan käytännössä koska ilmeisesti summalle on tehtävä kulun jaksotus, koska osa siitä kuuluu vasta seuraavalle tilikaudelle?
asentaja
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 03:45

Re: Hankintamenon jaksottaminen

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Kyseessä on ns. menoennakko eli olet maksanut seuraavalle tilikaudelle kuuluvan osuuden kulusta päättyvällä tilikaudella. Menoennakon osuus maksusta kirjataan tilinpäätöksessä siirtosaamisiin.

Kirjaa seuraavan vuoden osuus pois kulutililtä Per Siirtosaamiset An jäsenmaksut.
Aks_it
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Helmi 2011, 13:55

Re: Hankintamenon jaksottaminen

Viesti Kirjoittaja Aks_it »

Kiitos vastauksesta!

Onko yleinen käytäntö se että nämä menoennakot oikaistaan vasta tilinpäätöksessä, vai voisinko tehdä siirron siirtosaamisiin nyt saman tien kirjauksen yhteydessä. Ihmettelen sitä, että miten kirjanpitäjä muistaa tilinpäätöstä tehdessään, että mitkä kaikki menot on oikaistava (eli esim mistä minä muistan tilinpäätöstä tehdessäni että juuri tuo kyseinen jäsenmaksu kulu piti jaksottaa tilinpäätöksessä, kun eri kuluja on niin valtavasti)? Onko siihen asiaan olemassa jotain hyviä kikkoja?
asentaja
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2011, 03:45

Re: Hankintamenon jaksottaminen

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Minun tietääkseni ei pitäisi olla mitään estettä sille, että osa erästä kirjataan siirtosaamisiin heti muun kirjauksen yhteydessä.
Vastaa Viestiin