Pankkitilin vaihdon kirjaaminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
harjoittelemassa
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Heinä 2010, 16:19

Pankkitilin vaihdon kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja harjoittelemassa »

Pitääkö pankkitilin vaihtuminen kirjata miten kirjanpitoon? Pankkitilin vaihdon yhteydessä oli muutaman päivän ajan voimassa kaksi eri tiliä ja yhden kerran niiden välillä piti myös siirrellä rahaa (palvelumaksuja varten lopetettavalle, tälloin jo tyhjennetylle tilille).

Voinko kirjata kaikki samalle pankkitili-tilille (eli esim. noita muutaman euron palvelumaksujen siirtoja ei kirjattaisi ollenkaan, ainoastaan niiden maksu pankille), vai otanko kirjanpitoon käyttöön toisen pankkitilin (pankkitili 2 tms.)? Tässä jälkimmäisessä tapauksessa jäisi kuitenkin turhaan kirjanpitoon pyörimään tuo toinenkin tili...

Suuri kiitos jos joku osaa vastata! :)
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pankkitilin vaihdon kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Mielestäni voit kirjata miten päin vain! Itse tosin avaisin uuden pankkitilin tilikarttaan, eihän se vanha taseessa pyöri pitkään jos saldo menee nollaan.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Valipuro
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Marras 2010, 20:30

Re: Pankkitilin vaihdon kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Valipuro »

Olen samaa mieltä Talousmiehen kanssa. Älä käytä enää "Pankkitili"- tai "Pankkitili 2" -nimisiä tilejä, kun voit kerran helpolla tavalla yksilöidä ne: avaa uusi kirjanpidon tili nimeltään vaikkapa "OP.......-....567".

Silloin on helpompaa, vaikka tulisi kuinka paljon tahansa pankkitilimuutoksia tulevaisuudessa. Kaikki ovat tyytyväisempiä, sinä itse, verottaja ja jäsenistö (taitaa olla seurasta kysymys?). Vanha pankkitili tippuu käyttämättömänä pois taseesta vuonna 2012, koska se ei enää silloin ole mukana vertailulukuna.

Terveisin,

Välipuro
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Pankkitilin vaihdon kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Marella »

Avaisin uuden tilin 'Nordea tilinumero' tai 'HB tilinumero' tilikarttaan.

Jos kirjaat kaikki samalle tilille 'pankkitili' niin tilinpäätöksen vertailutiedot ed. vuoteen eivät täsmää.
Vastaa Viestiin