Alkusaldo ja muita peruskysymyksiä.

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
deja-vu
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Loka 2010, 16:00

Alkusaldo ja muita peruskysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja deja-vu »

Hei,

Minulla on toiminimi ja teen itse yhdenkertaista kirjanpitoa. Oletetaan, että minulle on tullut ensimmäiseltä tilikaudelta tuottoa 500, jonka lisään toisen tilikauden alkusaldoksi. Nyt toisena tilikautena olenkin saanut tuottoa 1000e, mutta olen joutunut tekemään yksityisnostoja 1200e verran. Käsittääkseni tämä johtaa tilanteeseen, jossa toinen tilikause menee tappiolle 200e verran, mutta toiminimen kokonaisvarallisuus on 300e.

Kysymykseni onkin, että olenko ymmärtänyt tämän oikein? Miten tämä pitäisi merkitä kirjanpitoon (miten edellisen tilikauden tuotto merkitään jne.)? Miten tämä merkitään verotukseen?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)

-deja-vu

*EDIT* Ja heti väärään osioon. Ei pitäisi vain nopeasti etsiä kirjanpidon perusteille sopivaa osiota, joten jos moderaattori voisi siirtää oikealle osiolle :)
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Alkusaldo ja muita peruskysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Hei, en ole varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit, mutta nuo sinun mainitsemat kirjaukset on käsittääkseni taseeseen tulevia omanpääoman kirjauksia eikä yhdenkertaista kirjanpitoa pitävän tarvitse laatia tasetta lainkaan.

En tosin ole koskaan tehnyt yhdenkertaista kirjanpitoa, eli jos olen väärässä niin korjatkoon viisaammat.

Jos nyt kuitenkin taseen laadit niin nuo kirjaukset menee omaan pääomaan 500,00 edellisten tilikausien voitto, 1000,00 tilikauden voitto ja -1200,00 yksityisotot rahana. Silti pääomasi on +300,00.

Edellisen tilikauden voitto ei mitenkään vaikuta seuraavan tilikauden tulokseen vaan pelkästään omaan pääomaan. Toiminimen oma pääoma voi olla miinuksella vaikka vuosikausia ilman että siitä on välttämättä suurtakaan haittaa. Negatiivinen oma pääoma vaikuttaa lähinnä elinkeinotoiminnan nimissä otettujen lainojen korkovähennysoikeuteen.
deja-vu
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Loka 2010, 16:00

Re: Alkusaldo ja muita peruskysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja deja-vu »

Hei,

Kiitos nopeasta vastauksesta, enköhän tällä pärjää :) Varmistaisin kuitenkin vielä, että ensimmäisen tilikauden voittoa ei siis kirjata toisen tilikauden kirjanpitoon mitenkään?

-deja-vu
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: Alkusaldo ja muita peruskysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja tiltax »

deja-vu kirjoitti:Hei,

Kiitos nopeasta vastauksesta, enköhän tällä pärjää :) Varmistaisin kuitenkin vielä, että ensimmäisen tilikauden voittoa ei siis kirjata toisen tilikauden kirjanpitoon mitenkään?

-deja-vu
Kyllä se kirjataan taseeseen omaan pääomaan jos tase laaditaan, mutta sillä edellisen kauden voitolla ei ole vaikutusta seuraavan tilikauden voittoon vaan ainoastaan omaan pääomaan.

Vain tase erät siirtyy seuraavan tilikauden alkusaldoiksi, mutta tuloslaskelma lähtee joka tilikausi nollasta liikkeelle
Vastaa Viestiin