Hei,
Kysymys aloittelevalta yrittäjältä. Osakeyhtiömme aloittelee toimintaa ja tekee hankintoja yritykselle. Hankinnat toimitiloja varten, esim. asiakas/odotustila, henkilökunnan pukuhuone ja keittiö. Hankintoja pieniä kuten henkareita, astioita, kahvinkeitin ym. isompia kuten pyykinpesukone yms. Mikä on oikea tili hankinnoille, liiketoiminnan muut kulut, esim. toimitilakulut?
Kiitos vastauksista etukäteen!
Uuden yrityksen hankinnat
Re: Uuden yrityksen hankinnat
Pienet hankinnat: Sellaiset hankinnat, jotka eivät ole suuria ja joiden käyttöikä on alle kolme vuotta, voi yleensä viedä suoraan kuluiksi. Esimerkiksi pienet toimistotarvikkeet, kuten henkarit tai astiat, voisi tiliöidä liiketoiminnan muihin kuluihin tai toimitilakuluihin.
Suuremmat hankinnat: Suuremmat hankinnat, jotka palvelevat yritystä useamman vuoden ajan (esim. pyykinpesukone, kalusteet) ja joiden arvo ylittää tietyn rajan (usein esim. 1 200 euroa, mutta raja voi vaihdella yrityksen kirjanpitokäytäntöjen mukaan), tiliöidään usein taseeseen aineellisina hyödykkeinä. Nämä hyödykkeet poistetaan sitten kirjanpidossa niiden taloudellisen käyttöiän mukaisesti.
Toimitilakulut: Toimitilakulut sisältävät yleensä sellaisia kuluja kuin vuokra, sähkö, vesi, jätehuolto jne. Jos teet hankintoja nimenomaan toimitilan käyttöön, esim. huonekalut odotustilaan, ne voivat mennä joko suoraan kuluksi (jos pieni arvo) tai taseeseen (jos suurempi arvo).
Koneet ja laitteet: Hankinnat kuten pyykinpesukone voisi tiliöidä "Koneet ja laitteet" -tilille, jos niiden arvo on riittävän suuri ja niitä käytetään yli kolme vuotta.
Suuremmat hankinnat: Suuremmat hankinnat, jotka palvelevat yritystä useamman vuoden ajan (esim. pyykinpesukone, kalusteet) ja joiden arvo ylittää tietyn rajan (usein esim. 1 200 euroa, mutta raja voi vaihdella yrityksen kirjanpitokäytäntöjen mukaan), tiliöidään usein taseeseen aineellisina hyödykkeinä. Nämä hyödykkeet poistetaan sitten kirjanpidossa niiden taloudellisen käyttöiän mukaisesti.
Toimitilakulut: Toimitilakulut sisältävät yleensä sellaisia kuluja kuin vuokra, sähkö, vesi, jätehuolto jne. Jos teet hankintoja nimenomaan toimitilan käyttöön, esim. huonekalut odotustilaan, ne voivat mennä joko suoraan kuluksi (jos pieni arvo) tai taseeseen (jos suurempi arvo).
Koneet ja laitteet: Hankinnat kuten pyykinpesukone voisi tiliöidä "Koneet ja laitteet" -tilille, jos niiden arvo on riittävän suuri ja niitä käytetään yli kolme vuotta.
Re: Uuden yrityksen hankinnat
Hei,
Kiitos, tämä selvensi asiaa. Vielä kysyisin tuosta pienhankintojen rajasta (3600e/v.). Kuinka tarkka tämä on, koska tässä yritystä perustaessa ja toimitilatkin suht isot, tulee hankintoja paljon.
Kiitos, tämä selvensi asiaa. Vielä kysyisin tuosta pienhankintojen rajasta (3600e/v.). Kuinka tarkka tämä on, koska tässä yritystä perustaessa ja toimitilatkin suht isot, tulee hankintoja paljon.