Omien kokoelmien myymiseen liittyvä kirjanpito

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Mikamp
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Tammi 2023, 14:56

Omien kokoelmien myymiseen liittyvä kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Mikamp »

Haluaisin perustaa yrityksen. Yritys myy ja ostaa.

Minulla on yksityishenkilönä olemassa kokoelma, joka koostuu useista sadoista esineistä, joiden arvo on laskentatavasta riippuen 50-100k€.

Esineet on hankittu vuosikymmenen aikana. Esineistä on olemassa erittäin rajallisesti kuitteja. Yksittäisten esineiden/kokoelmasarjojen arvo heittelee 50 euron ja 10,000 euron välillä.

On olemassa pulma, kuinka myydä olemassa olevaa kokoelmaani. Tämän lisäksi haluan myös tehdä osto- ja myyntitoimintaa, mutta sen pitäisi olla suht yksinkertaista. Kyse on nykyisen kokoelman myymisestä, jotta saan varoja joiden avulla pyörittää yritystoimintaa.

Minua ei tietenkään haittaa maksaa veroja kokoelman osien myyntivoitosta, mutta ostohinnan todistaminen on hankalaa. Se on varsinkin kalliimpien (yli 200€) esineiden suuri ongelma. Todellinen ostohinta on 50-70% myyntiarvosta, joten hankintameno-olettaman mukaisen ostohinnan verojen maksaminen olisi tappiollista. Tiedän aika tarkkaan esineiden ostohinnat. Miten todistan sen?

Mikä yritysmuoto olisi järkevää, mistä löydän kirjanpitäjän kuka tuntee aihetta. Ja ennen kaikkea mitä teen nykyiselle kokoelmalle. Tuntuu absurdilta myydä oma omistus, maksaa se itselle palkkana, josta maksaa taas veroja. Ajattelen että tämä on sama kuin olisi osakkeita tai säästöjä, mutta vaikuttaa siltä että tämän myyminen olisikin työksi katsottavaa toimintaa.

Tavoite olisi hankkia yksinkertainen yhden miehen elanto tällä yrityksellä. Ei rikastua, mutta mielellään ei myöskään köyhtyä.

Olen yrittänyt selvittää tätä asiaa pitkän maita ja mäntyjä. Tuloksetta.