Tappio toivomuslista

Keskustelua ilmaisesta Tappio-nimisestä kirjanpito-ohjelmasta.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Ajattelin että tähän voisivat ihmiset halutessaan postailla kehitysehdotuksia Tappioon liittyen. Toki tiedämme varmasti kaikki, että Jussi tekee ohjelmaa ilmaiseksi ja vapaa-aikanaan, joten siksi nämä kuuluu ottaa vain nöyrinä ja vienoina toivomuksina eikä minään vaatimuksina! Iso hatunnosto Jussille jo tästä nykyisestäkin ohjelmasta!

Tässä yksi pienen pieni asia mikä itselleni tuli mieleen:

Olen huomannut että joudun monesti lisäilemään uusia tilejä kesken tilikauden kun jotain yllättäviä hankintoja tulee vastaan. Olisi mukavaa jos Tappiossa saisi järjestettyä sen jälkeen kaikki tilit siististi numerojärjestykseen keskenään tilikartta-välilehdellä (nyt ne pysyvät sitkeästi lisäysjärjestyksessä).
Elmeri
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Helmi 2009, 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Päiväkirjan tositteiden järjestely

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Minulla ainakin menee joskus tositteiden numerot eri järjestykseen kuin miten tositteiden syntymisajat. Tappion päiväkirja tuntuu järjestävän tositteet aina numeron mukaan. Olisi kätevä järjestää ne halutessa myös päivämäärän mukaan.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Päiväkirjan tositteiden järjestely

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Elmeri kirjoitti:Minulla ainakin menee joskus tositteiden numerot eri järjestykseen kuin miten tositteiden syntymisajat. Tappion päiväkirja tuntuu järjestävän tositteet aina numeron mukaan. Olisi kätevä järjestää ne halutessa myös päivämäärän mukaan.
Tämä on hyvä ehdotus. Lisäksi yksi asia joka on tuottanut itselleni lisätyötä on se ettei tositteita saa lisättyä muiden tositteiden väliin, eli jos huomaa kuukauden kirjausten tekemisen jälkeen että välistä jäi yksi tosite, niin joutuu käsittääkseni poistamaan kirjaukset puuttuvaan tositteeseen asti jotta sen saa lisättyä oikeaan kohtaan (eli kronologiseen järjestykseen muiden tositteiden kanssa). Korjatkaa jos olen väärässä tämän suhteen.

Myös tuki eri tositelajeille olisi hieno lisäomaisuus!
Temporary-Failure
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 14:49
Paikkakunta: H-Nevada

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Temporary-Failure »

ALV-laskelmaan sais tulla automaattisesti noi yhteisöhankinnat ja niiden ALV. Nyt loppuun kulutettu kirjanpitäjäni joutuu ne käsin kirjotteleen itku kurkussa.

Etsi-nappi olis kanssa mukava, jos haluaa päiväkirjasta ettiä jotakin tietyn summan laskua tms.
helinnu
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 09:40

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja helinnu »

Kätevää olisi myös, jos kaikki kirjaukset saisi avattua yhdestä napista, eikä painamalla jokaisen edessä olevaa plussaa erikseen. Haku-toiminto olis todella hyvä sekä summalla, päivämäärällä että selitteellä. Kirjauksia tulee useampi tuhat vuodessa, joten nopeuttaisi huomattavasti, kun ei tarvis plärätä sitä loputtoman pitkää listaa aina alusta. Pääkirjakin pomppaa aina alkuun, kun tallentaa. Haku tilin numerolla/nimellä olis kiva siinäkin.
Temporary-Failure
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 14:49
Paikkakunta: H-Nevada

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Temporary-Failure »

Mitäs jos porukalla kerätään joku kolehti tukirahaa Jussille, että tulis virtaa tehdä näitä pikkusia kehityksiä Tappioon? :wink:

Nii ja sellasta piti vielä heittää, että "Lisää unohtunut tosite" olisi aika hyvä lisä kanssa.
Lisäksi ALV-laskelma vois ulkoasultaan olla tuollanen mikä toi kausi-ilmotus on nykyään. Kuva liitteenä.
Liitteet
alvilmotusesimerkki.gif
alvilmotusesimerkki.gif (24.92 KiB) Katsottu 25571 kertaa
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Tällainen asia joka juuri tuotti itselleni runsaasti päänvaivaa tuli mieleen:

Tilikartan parempi muokattavuus, esimerkiksi mahdollisuus vetää ja pudottaa (drag and drop) tilikartan tilejä uusien kategorioiden alle.

Uudistan juuri tilikarttaani paremmaksi ja loin uuden alakategorian liiketoiminnan muille kuluille. Tällä hetkellä (käsittäkseni) ainoa tapa saada jo olemassaolevat tilit kyseisen kategorian alle on tilien poistaminen kokonaan ja sen jälkeen uudelleenluominen halutun kategorian alatileiksi.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Tällainen pieni asia vaivaa myös välillä:

Jos yhteen tositteeseen tulee päiväkirjassa paljon rivejä, on pakko vierittää tositetta sivupalkilla. Olisi mukavaa jos vierittämisen sijaan tilitapahtuma-ikkunaa voisi venyttää isommaksi ja pienemmäksi.
AntonMylly1855
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 19:02

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja AntonMylly1855 »

Tekeekö Tappio kaikki tilinpäätösviennit automaattisesti itse?

Onko Tappioon valmiiksi laitettu EVL:n maksimipoistot? Ilmoittaako Tappio, mikäli poisto onkin suurempi kuin EVL:n suositus? Onko mahdollisuus itse muuttaa poistojen %-osuuksia?

Käyttääkö Tappio useille kirjanpito-ohjelmille sopivaa tiedostomuotoa tallennuksille?

Voiko myyntejä ja ostoja kirjata eri tilikausille tapahtuma-ajankohdasta riippumatta?

Onko Tappiosta saatavilla lyhyen aikavälin budjetti kesken tilikauden?
Halutaan esim. seuratata ns. kassavirtaa ja maksukykyä esim. 2-3 kk jaksoissa etukäteen.
Terveisin

AntonMylly
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja JK50 »

AntonMylly1855 kirjoitti:Tekeekö Tappio kaikki tilinpäätösviennit automaattisesti itse?
Mikään kirjanpito-ohjelma ei tee kaikkia tilinpäätösvientejä automaattisesti, aina tarvitaan kirjanpitäjän käsky/hyväksyntä.
AntonMylly1855 kirjoitti: Onko Tappioon valmiiksi laitettu EVL:n maksimipoistot? Ilmoittaako Tappio, mikäli poisto onkin suurempi kuin EVL:n suositus? Onko mahdollisuus itse muuttaa poistojen %-osuuksia?
Poistot voi toki tehdä millä prosentilla tahansa, kun tekee kirjauksen itse.
AntonMylly1855 kirjoitti: Käyttääkö Tappio useille kirjanpito-ohjelmille sopivaa tiedostomuotoa tallennuksille?
Tappiosta saa datan ulos excel-yhteensopivasti, mikä on tämä tiedostomuoto johon viittaat?
AntonMylly1855 kirjoitti: Voiko myyntejä ja ostoja kirjata eri tilikausille tapahtuma-ajankohdasta riippumatta?
Yleisesti ottaen kirjanpidossa ei pidä mennä sörkkimään menneitä tilikausia, vaan korjata nykyistä.
AntonMylly1855 kirjoitti: Onko Tappiosta saatavilla lyhyen aikavälin budjetti kesken tilikauden?
Halutaan esim. seuratata ns. kassavirtaa ja maksukykyä esim. 2-3 kk jaksoissa etukäteen.
Tähän Tappio ei taivu. Käsipelillä tai excelillä saa toki laskettua.
Outsider
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2014, 15:37

Re: Tappio toivomuslista

Viesti Kirjoittaja Outsider »

Kirjataan tähänkin, vaikka osa tuli esille jo muissa viestiketjuissa:

- Tuloslaskelman välitulokset (esim. As. Oy:n kaavassa HOITOKATE)
- Tuloslaskelman ja taseen 'nollarivien' poisto (KPA 1.11 §, PMA 2.8 §)
- Taseen pitäisi olla tilikauden viimeisenä päivänä, ei koko tilikaudelta
kuten nyt, esim. "Tase 31.12.2021", ei "Tase 01.01.2021 - 31.12.2021"
Vastaa Viestiin