Tiliotteelta kirjaaminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
laty81
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Elo 2010, 12:39

Tiliotteelta kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja laty81 »

Miten kirjataan heinäkuulle kuuluvat maksukuitit, jotka näkyvät vasta elokuun tiliotteessa? Olen numeroinut maksukuitit aikajärjestyksessä ja merkinnyt niiden tositenumerot selkeyden vuoksi myös tilioteriveille sikäli kun eivät ole käteiskuitteja. Osa 30.pv kuiteista ei kuitenkaan näy vasta kuin elokuun tiliotteella. Haittaako se? Aloitetaanko tositenumerointi taas alusta uuden kuukauden kohdalla vai jatkuvatko juoksevasti seuraavalle kuulle? Olen ollut tilitoimistossa töissä vaan siitä on jo niin kauan aikaa ettei enää muista... :)
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tiliotteelta kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Tositenumerointia ei tarvitse koskaan aloittaa alusta, mutta tilikauden vaihteessa niin yleensä tehdään. Tilikauden aikana kirjanpito voidaan tehdä maksuperusteisesti, eli kirjataan tulot ja menot kirjanpitoon vasta silloin, kun raha on lähtenyt tililtä. Jos haluat kuitenkin kirjata tapahtumat suoriteperusteisesti (tilinpäätöksessä näin pitää aina tehdä), kirjaat vain tililtä lähtemättömät menot ostovelkoihin ja tilille tulemattomat tulot siirtosaamisiin.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Tiliotteelta kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Marella »

Olin töissä tilitoimistossa jossa numeroitiin tositteet tiliotteen numero- rivinumero. Eli tositenumerointi periskooppiaatteessa aloitettiin uudelleen joka kk.

Heinäkuulla maksetut laskut jotka on tililtä menneet vasta elokuussa voit kirjata liikkeellä oleviin rahoihin jos kirjanpito halutaan tehdä h*vetin hankalaksi.

Onko noilla tositenumeroilla niin paljon merkitystä jos tilit täsmää? Itse täsmäyttäisin vasta tp:ssä.
Vastaa Viestiin