YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Kaikki mikä liittyy yrittäjänä toimimiseen yritysmuodon valinnasta eläkeasioihin.
Valkoinen planeetta
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Marras 2021, 18:06

YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja Valkoinen planeetta »

Sivutoiminen yrittäjä, kuukausitulot jääneet n. 650 €uoroa/kk, ei YELiä siis. Nyt näyttäisi vuoden viimeisenä kuukautena että voisi nostaa poikkeuksellisesti palkkaa enemmän kuin 650€/kk, jolloin YELin vuositulo menee yli. Oletettavasti tulopuoli jatkuu taas alkuvuodesta pienenä, alle YELin rajan. Miten tällaisessa tapauksessa, jos yhdeltä kuukaudelta ylittyy vuosiraja, pitääkö YEL ottaa sen yhden kuukauden takia takautuvasti koko vuodelta, koska vuosituloraja ylittyy? Vai otetaanko se yhdeltä kuukaudelta ja irtisanotaan taas, jos seuraavana vuonna tulot jäävät alle rajan?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Ei tarvitse ottaa, koska palkka on eri asia kuin työtulo. YEL määritetään vuotuoisen työtulon mukaan ja vakuutus tulee ottaa mikäli tuo työtulon minimi ylittyy (8063,57 euroa vuonna 2021).

Yrittäjän eläkelain mukaan: "Eläkelaitos vahvistaa yrittäjälle vakuutuksen alkaessa yrittäjän työpanosta vastaavan vuotuisen työtulon. Työtulo on se palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos hänen tässä laissa tarkoitettua yrittäjätoimintaansa suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon omaava henkilö, tai se korvaus, jonka muutoin voidaan katsoa keskimäärin vastaavan sanottua työtä."

Eli vaikka yrittäjä ei nostaisi vuoden aikana senttiäkään palkkaa, mutta yrittäjän tekemä työpanos on niin suuri, että vakuuttamisen raja ylittyy, tulee vakuutus ottaa. Toisaalta vaikka palkkaa nostaisi enemmän kuin työtulon alarajan verran, jos työpanos jää vakuuttamisen rajan alapuolelle, ei vakuutusta tarvitse lain mukaan ottaa.
Valkoinen planeetta
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Marras 2021, 18:06

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja Valkoinen planeetta »

myokymia kirjoitti: 03 Joulu 2021, 09:20 Ei tarvitse ottaa, koska palkka on eri asia kuin työtulo. YEL määritetään vuotuoisen työtulon mukaan ja vakuutus tulee ottaa mikäli tuo työtulon minimi ylittyy (8063,57 euroa vuonna 2021).

Yrittäjän eläkelain mukaan: "Eläkelaitos vahvistaa yrittäjälle vakuutuksen alkaessa yrittäjän työpanosta vastaavan vuotuisen työtulon. Työtulo on se palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos hänen tässä laissa tarkoitettua yrittäjätoimintaansa suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon omaava henkilö, tai se korvaus, jonka muutoin voidaan katsoa keskimäärin vastaavan sanottua työtä."

Eli vaikka yrittäjä ei nostaisi vuoden aikana senttiäkään palkkaa, mutta yrittäjän tekemä työpanos on niin suuri, että vakuuttamisen raja ylittyy, tulee vakuutus ottaa. Toisaalta vaikka palkkaa nostaisi enemmän kuin työtulon alarajan verran, jos työpanos jää vakuuttamisen rajan alapuolelle, ei vakuutusta tarvitse lain mukaan ottaa.
Kiitos! Onpas jännä määritelmä. Jäin miettimään sellaista tapausta, jossa yrittäjällä on vaikka ns. passiivisia tulonlähteitä, esim. verkkokursseja. Kun kurssit on tehty, kaikki toimii automaattisesti, eikä yrittäjän työpanosta tarvita. Jos tulovirta on reipasta, voi palkkaa nostaa enemmän kuin vakuuttamisen alarajan, mutta koska työpanosta ei tarvita enää ollenkaan, ei tarvitsisi ottaa YELiä?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Valkoinen planeetta kirjoitti: 03 Joulu 2021, 09:37 Kiitos! Onpas jännä määritelmä. Jäin miettimään sellaista tapausta, jossa yrittäjällä on vaikka ns. passiivisia tulonlähteitä, esim. verkkokursseja. Kun kurssit on tehty, kaikki toimii automaattisesti, eikä yrittäjän työpanosta tarvita. Jos tulovirta on reipasta, voi palkkaa nostaa enemmän kuin vakuuttamisen alarajan, mutta koska työpanosta ei tarvita enää ollenkaan, ei tarvitsisi ottaa YELiä?
Näinhän siinä teoriassa voi tapahtua, että on paljonkin tuloja, jotka eivät vaadi työpanosta (samoin esim yrityksen kautta harjoitettava vuokraustoiminta tai muu sijoitustoiminta voi tuottaa ilman suurta työntekoa, koska tuotot kohdistuvat pääomapanoksiin, ei työpanokseen). Silloin pitää vain huolehtia omasta eläketurvastaan muulla tavoin, jos ei ole lakisääteistä vakuutusta.

Tuo määritelmä lienee pohdittu noin siitä syystä, että esim verotettavaan ansiotuloon sidottu eläke ei toimisi, kun esim osakeyhtiössä voi jättää palkan nostamatta ja nostaa sen sijaan osinkoja tai ei nosta mitään. En ole tuon yrittäjien eläkelain hallituksen perusteluja jaksanut lukea läpi, sieltä varmaan löytyisi syyt miksi noin, eikä jotenkin muutoin. Tuossa jää tietenkin sitten määrittelyn vaikeus, että mikä on työpanoksen rahallinen arvo, ja kuka muu sen voi määrittää kuin yrittäjä itse, jos kukaan ei ole näkemässä työnteon määrää.
Rauno67
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Joulu 2021, 14:32

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja Rauno67 »

Eläkevakuutusyhtiöiltä kun kysyt neuvoja, niin sieltä voi tulla hyvinkin kirjavia ohjeistuksia ja käytännössä yrittävät aina saada sinut ostamaan YEL-vakuutuksen, olipa siihen oikeasti velvoite tai ei. Itse vuosia sitten aloittavana sivutoimisena yrittäjänä laskutukseni oli hieman yli kymppitonni, kun myin harrasteluontoisesti tavaraa palkkatöiden ohessa. Voittoa ei jäänyt kun muutama tonni, mutta silti ohjeistettiin hankkimaan YEL-vakuutus tuon laskutuksen ylitettyä työtulorajan. Toki sitten kun soitin asiakaspalveluun ja halusin hieman tarkempaa faktaa, niin minut ohjattiin eteenpäin ja tämä viimeinen henkilö sitten totesi, että vakuutusvelvoite ei kyllä omalla kohdallani täyty, koska kyse oli ihan sivutoimisesta pikkupuuhastelusta, jossa työpanoksen arvo ei täyttänyt vakuutuksen ottamisvelvoitetta. Lieköhän Suomessa paljonkin pienimuotoisen yritystoiminnan harjoittajia, jotka on juksattu ottamaan YEL, vaikka oikeasti ei tarvitsisi. Kyllä eläkeyhtiö sitten muistuttelee kirjeellä, jos vakuutus tulee hankkia.
Valkoinen planeetta
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Marras 2021, 18:06

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja Valkoinen planeetta »

Rauno67 kirjoitti: 12 Joulu 2021, 14:42 Eläkevakuutusyhtiöiltä kun kysyt neuvoja, niin sieltä voi tulla hyvinkin kirjavia ohjeistuksia ja käytännössä yrittävät aina saada sinut ostamaan YEL-vakuutuksen, olipa siihen oikeasti velvoite tai ei. Itse vuosia sitten aloittavana sivutoimisena yrittäjänä laskutukseni oli hieman yli kymppitonni, kun myin harrasteluontoisesti tavaraa palkkatöiden ohessa. Voittoa ei jäänyt kun muutama tonni, mutta silti ohjeistettiin hankkimaan YEL-vakuutus tuon laskutuksen ylitettyä työtulorajan. Toki sitten kun soitin asiakaspalveluun ja halusin hieman tarkempaa faktaa, niin minut ohjattiin eteenpäin ja tämä viimeinen henkilö sitten totesi, että vakuutusvelvoite ei kyllä omalla kohdallani täyty, koska kyse oli ihan sivutoimisesta pikkupuuhastelusta, jossa työpanoksen arvo ei täyttänyt vakuutuksen ottamisvelvoitetta. Lieköhän Suomessa paljonkin pienimuotoisen yritystoiminnan harjoittajia, jotka on juksattu ottamaan YEL, vaikka oikeasti ei tarvitsisi. Kyllä eläkeyhtiö sitten muistuttelee kirjeellä, jos vakuutus tulee hankkia.
Luulen että aika moni esim. sivutoiminen yrittäjä maksaa yeliä turhaan. Varsinkin jos on palkkatyössä muualla, on vakuutettu sitä kautta, ei yeliä tarvita. Olen lukenut monta kertaa tuon määritelmän, mutta en ole koskaan lukenut sitä ajatuksella. Varmaan moni muukin on ollut siinä käsityksessä kuin minäkin, että tuijotetaan vain sitä euromäärää. En tiedä sitten joutuisiko eläkeyhtiön kanssa vääntämään kättä siitä, jos tuloja olisi reilusti enemmän, eikä ota yeliä. Jos on selkeästi näyttää että tulot tulevat pitkälti esim. automatisoidusti, niin silloin ei pitäisi olla ongelmaa.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Valkoinen planeetta kirjoitti: 14 Joulu 2021, 19:42Varsinkin jos on palkkatyössä muualla, on vakuutettu sitä kautta, ei yeliä tarvita.
Tartun tähän yhteen virkkeeseen, ettei synny väärinkäsityksiä, kun on meitäkin jotka muistavat vanhat ajat, vaikka et varmaankaan muinaishistoriaan tässä viittaa. Aiemmin yrittäjän eläkeläki oli sellainen, että jos oli vakuutettuna työntekijän ominaisuudessa pääasiallisista ansiotuloistaan, ei YEL-vakuutusta tarvinnut sivutoimisesta yrittäjyydestä ottaa. Nykyinen laki kuitenkin edellyttää YEL-vakuutuksen ottamisen, jos vakuuttamisen edellytykset muutoin täyttyvät, vaikka olisikin samanaikaisesti palkkatyöstä TyEL-vakuutettuna.

Eläkevakuutusyhtiöiden työnä on myydä eläkevakuutuksia, joten siinä mielessä on ihan ymmärrettävää, että antavat sellaisia neuvoja, jotka kannustavat vakuutuksen ottamiseen. Kaikkea ei tietenkään tarvitse ostaa mitä yritykset myyvät. Eläketurvakeskus sitten kyselee noiden vakuutusten perään jos huomaavat että henkilö saa yrittäjätoimesta tuloja, mutta vakuutusta ei ole otettuna. Sinne pitää sitten vaan perustella miksi vakuutusvelvollisuutta ei ole.
jhh
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Marras 2016, 13:55

Re: YELin vuositulo vai kuukausitulo?

Viesti Kirjoittaja jhh »

Itse olen sivutoiminen yrittäjä, pääansiotyö vieraan palveluksessa. Ja jos keksitään vaikka että laskutettava tuloni (pelkkään käsin tekemistä, mitään työtiloja tai laitteita ei ole ja olen aina töissä asikkaiden luona) olisi vuodessa 15000€, niin kuka määrää/määrittelee mikä on minun vuoden työtulo? Vääntäkää mulle rautalangasta tämä asia, itselläni ei ymmärrys riitä. Jos siis itse yrittäjänä olen sitä mieltä että vaikka laskutettua työtä olisi 15000€ vuodessa, niin mielestänityötuloni on alle 8200€ vuodessa. Millaisilla dokumenteilla mun pitää se asia perustella?

Voiko joku (esim- eläkeyhtiö) olla asiasta eri mieltä ja ottaa minuun yhteyttä laskujen kera ko asiassa?
Vastaa Viestiin