Kirjallisuutta yhdenkertaisesta kirjanpidosta?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Pienkirjanpitäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Loka 2021, 12:04

Kirjallisuutta yhdenkertaisesta kirjanpidosta?

Viesti Kirjoittaja Pienkirjanpitäjä »

Tietääkö kukaan opaskirjaa, jossa olisi koottuna tietoa yhdenkertaisesta kirjanpidosta? Kaikki kirjat, joita olen löytänyt, mainitsevat yhdenkertaisen kirjanpidon vain ohimennen ja siirtyvät sitten käsittelemään kahdenkertaista kirjanpitoa. Ohjeita joutuu etsimään keskustelupalstoilta, ja yksinkertaisistakin asioista joutuu soittamaan verottajalle. Ja usein verottajankaan asiantuntemus ei riitä, vaikka kyse olisi arkisista kirjauksista, joihin toiminimiyrittäjä törmää jatkuvasti.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Kirjallisuutta yhdenkertaisesta kirjanpidosta?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Marjo Salin, "Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja"
Pienkirjanpitäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Loka 2021, 12:04

Re: Kirjallisuutta yhdenkertaisesta kirjanpidosta?

Viesti Kirjoittaja Pienkirjanpitäjä »

Mä muistelen lainanneeni tuon pari viikkoa sitten ja palauttaneeni sen, kun sekin kävi yhdenkertaisen kirjanpidon läpi hyvin pintapuolisesti. Seikkaperäinen ja käytännönläheinen opas olisi tarpeeseen, kun nimenomaan yhdenkertaista kirjanpitoa tekee tosi moni pienyrittäjä itse, ja usein ilman kirjanpidon opintoja. Monesti siinä vaiheessa kun täytyy olla kahdenkertainen kirjanpito, otetaan jo tilitoimisto avuksi.
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kirjallisuutta yhdenkertaisesta kirjanpidosta?

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Yhdenkertainen kirjanpito on sen verta simppeliä ja hyvin samankaltaista kuin kaksinkertainen, erona vain ettei tarvitse kirjata vastatiliä (pankki, kassa) joka viennille. Eli käytänössä kun sinulla on kuitti/lasku, etsit sille vain parhaan tilin ja kirjaat sinne. Tilinpäätösviennit tms kuitenkin tapahtuu hyvin samanlaisesti kuin kaksinkertaisessa, paitsi jälleen ilman vastatiliä. Ja yhdenkertainen lähtökohtaisesti on maksuperusteinen jolloin ei saamisien ja ostovelkojen kanssa tarvitse pelata, mutta voi halutessaan vuoden vaihteessa.
Vastaa Viestiin