Työkorvaus

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Päätin minäkin sitten kirjautua Teidän mahtavaan foorumiin, jonka löysin ihan vahingossa jo jonkin aikaa sitten.

Ja nyt asiaan eli teen rakennusliikkeelle kirjanpitoa ja heti kättelyssä sainkin huomata, että jotkin asiat eivät olekkaan ihan yksinkertaisia. Eli yrittäjä antoi minulle viime kuun tositteet ja hups kuinka ollakkaan sieltä löytyikin tosite jonka hän olikin jo maksanut etukäteen. Kyseessä oli työkorvaus tehdystä työstä ja laskuttava yritys oli poistettu ennakonperintärekisteristä. Laskulla oli aivan oikein huomioitu Oy 13% ennakonpidätys, jonka minun asiakkaani tilittää verottajalle. Eli tämä oli ihan ok, mutta nyt sitten tulikin se suurin ongelma, josta kylläkin olen jo laittanut kyselyä veroasioista vastaavalle lakimiehelle. Yrittäjä on luvannut, että hän maksaa aivan luonolliselle henkilölle ( ei siis tmi tai ammatinharjoittaja ) tehdystä työstä työkorvauksen, kyseessä ei ole työsuhdetta nyt eikä tulevaisuudessa ja työntekijä on lisäksi antanut minulle sivuverokortin.
Ja nyt ajattelinkin, että onko täällä ketään sellaista joka osaa kertoa työkorvauksista enemmän. Tiedän, että näistä korvauksista pitää tilittää verottajalle ennakot, muttei maksaa sotuja ja vakuutuksia. Eli voisiko joku viisaampi nyt auttaa ? :!:
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

"Yrittäjä on luvannut, että hän maksaa aivan luonolliselle henkilölle ( ei siis tmi tai ammatinharjoittaja ) tehdystä työstä työkorvauksen, kyseessä ei ole työsuhdetta nyt eikä tulevaisuudessa ja työntekijä on lisäksi antanut minulle sivuverokortin."

Pelkkä lupaus ei ole tae siitä, että työstä maksettu palkkio katsotaan työkorvaukseksi. Lisätietoja jäljemmässä linkissä. Onko jotain tarkempia kysymyksiä?

Verottajan ohjeistus: "Palkkaa vai työkorvausta"

http://www.vero.fi/?article=4050&domain ... nguage=FIN
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Kiitos talousmies linkistä :D . Sen olenkin jo tarkkaan lukenut aiemmin. Asiakkaani tapaus kuuluu rajatapauksiin. Olen asiakkaani kanssa jo päätynyt siihen, että maksamme korvauksena ja teemme asiasta tarkan kirjallisen selvityksen verottajaa varten, jos siitä tulee verottajan osalta selvityspyyntö. Korvausta ei kylläkään ole vielä maksettu, asia olisi pakko hoitaa pois päiväjärjestyksestä ensi viikolla.

Lakimieheltäkään ei ole vielä saatu lopullista vastausta asiaan.

Henkilö on tehnyt koko työn omilla välineillään, omassa kodissaan ja ei meidän valvonnan alla. Hän on ainoastaan saanut ns. toimeksiannon asiasta.

Asiahan olisi ihan selvä jos kyseessä olisi toinen yrittäjä, mutta tässä tapauksessa ei ole sellaisesta kyse vaan yksityisestä, ei-yrittäjästä.
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Eipä kestä! Kuulostaa aika selkeältä, en usko että tulee ongelmia verottajan kanssa. Ei tarvitse olla yritys, myös luonnolliselle henkilölle voidaan maksaa työkorvausta ehtojen täyttyessä. Verokortin mukaisen ennakonpidätyksen lisäksi muita vähennyksiä ei tarvitse tehdä.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Ihan pakko kysyä, mutta taidat tietää kyseisestä asiasta enemmänkin, näinkö on ? Itselleni tämä asia on tullut nyt vasta eteen vaikka olen siitä ollut tietoinen jo monia monia vuosia. Mutta kiitollisena otan aina vastaan uusia, haasteellisia asioita. Saa harmaat aivosolutkin välillä hieman piristystä.
Oletko taitava myös muissa verottajan haasteellisissa kommervenkeissä ? Ihan kuulostaa siltä ! :D
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Työkorvaus

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

On sitä tullut erinäistenkin asioiden kanssa painittua vuosien varrella. Koskaan ei toki voi osata kaikkea ja aina oppii uutta :)
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Vastaa Viestiin