Tuloverot tuloslaskelmassa tilikauden voittoa kasvattana eränä

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
Hepuli
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Loka 2019, 16:36

Tuloverot tuloslaskelmassa tilikauden voittoa kasvattana eränä

Viesti Kirjoittaja Hepuli »

Hei,

Olen laskentatoimen opiskelija ja sain luettavaksi yrityksen tilinpäätökset kolmelta tilikaudelta. Minua ihmetyttää aineiston tuloslaskelmissa mainitut tulovero -erät, jotka on kirjattu plus-merkkisenä ja näin ollen kasvattaa tilikauden voittoa. En itse ymmärrä miten tuloverot voi olla positiivinen tuloslaskelman erä, mistä se voi johtua? / miten se lasketaan? Vai onko aineistossa tuloslaskelman erät kenties virheellisesti plusmerkkisiä- tilikauden tulosta kasvattavia?
Yritin selvitellä asiaa opettajalta, mutta valitettavasti en ole saanut vastausta ja sen vuoksi kyselen täältä, jos joku teistä osaisi auttaa.

Kiitos etukäteen!
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tuloverot tuloslaskelmassa tilikauden voittoa kasvattana eränä

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Pitäisi nähdä ne tilinpäätökset, jotta pystyisi ottamaan tarkemmin kantaa, mutta lähtökohtaisesti tuloverot eivät voi tosiaan olla positiivisia. Toki jos yhtiöllä ei ole verotettavaa tulosta, mutta on saatu veronpalautusta jota ei syystä tai toisesta ole jo edellisessä tilinpäätöksessä kirjattu saamisiin, vaan tuloutettu maksuperusteisesti, on tällöin mahdollista että tuloverot ovat positiivisia.

Muitakin syitä voi olla, mutta pitäisi tosiaan nähdä ne tilinpäätökset.
Vastaa Viestiin