Kululuokan valinta

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Julian
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2018, 11:19

Kululuokan valinta

Viesti Kirjoittaja Julian »

Hei kaikille,

Toiminimeni tarjoama palvelu vaatii terveystarkastuksen/lääkärikäynnin säännöllisin väliajoin. Lääkärikäynnin laskussa lukee ALV 0%.
Teen kirjanpidon itse netistä ladatun kirjanpitopohjan tulo- ja kululuokkien mukaan.

Kysymys kuuluu:
Mihin kululuokkaan tämän pakollisen lääkärikulun kirjaan?
333 Ostot ja varastojen muutokset
Käsittääkseni tämä on epäsuora kulu tulojen hankkimiselle, onko tämä oikea paikka?

334 Ulkopuoliset palvelut
Tänne kuuluu käsittääkseni alihankinnat yms.

336 Eläke- ja henkilösivukulut

334 Muut vähennyskelpoiset kulut

Apua kaivataan, kiitos jo etukäteen!
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kululuokan valinta

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Julian kirjoitti:Hei kaikille,

Toiminimeni tarjoama palvelu vaatii terveystarkastuksen/lääkärikäynnin säännöllisin väliajoin. Lääkärikäynnin laskussa lukee ALV 0%.
Teen kirjanpidon itse netistä ladatun kirjanpitopohjan tulo- ja kululuokkien mukaan.

Kysymys kuuluu:
Mihin kululuokkaan tämän pakollisen lääkärikulun kirjaan?
333 Ostot ja varastojen muutokset
Käsittääkseni tämä on epäsuora kulu tulojen hankkimiselle, onko tämä oikea paikka?

334 Ulkopuoliset palvelut
Tänne kuuluu käsittääkseni alihankinnat yms.

336 Eläke- ja henkilösivukulut

334 Muut vähennyskelpoiset kulut

Apua kaivataan, kiitos jo etukäteen!
334 on oikea paikka, arvonlisäveroa tuossa hinnassa ei tosiaan ole, koska kyseessä on arvonlisäveroton palvelu. Eli jos olet arvonlisäverovelvollinen, niin huomaa että tämä ei lisää eikä vähennä maksettavaa arvonlisäveroa ja kirjaus tulee tehdä siten, että tuo lääkärikäynnin laskun kokonaissumma on kokonaisuudessaan kuluna.
Julian
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Touko 2018, 11:19

Re: Kululuokan valinta

Viesti Kirjoittaja Julian »

Tilkkari kirjoitti:
Julian kirjoitti:Hei kaikille,

Toiminimeni tarjoama palvelu vaatii terveystarkastuksen/lääkärikäynnin säännöllisin väliajoin. Lääkärikäynnin laskussa lukee ALV 0%.
Teen kirjanpidon itse netistä ladatun kirjanpitopohjan tulo- ja kululuokkien mukaan.

Kysymys kuuluu:
Mihin kululuokkaan tämän pakollisen lääkärikulun kirjaan?
333 Ostot ja varastojen muutokset
Käsittääkseni tämä on epäsuora kulu tulojen hankkimiselle, onko tämä oikea paikka?

334 Ulkopuoliset palvelut
Tänne kuuluu käsittääkseni alihankinnat yms.

336 Eläke- ja henkilösivukulut

334 Muut vähennyskelpoiset kulut

Apua kaivataan, kiitos jo etukäteen!
334 on oikea paikka, arvonlisäveroa tuossa hinnassa ei tosiaan ole, koska kyseessä on arvonlisäveroton palvelu. Eli jos olet arvonlisäverovelvollinen, niin huomaa että tämä ei lisää eikä vähennä maksettavaa arvonlisäveroa ja kirjaus tulee tehdä siten, että tuo lääkärikäynnin laskun kokonaissumma on kokonaisuudessaan kuluna.
Hei!
Kiitos vastauksesta. Huomasin nyt vasta, että olin vahingossa laittanut 334 sekä Ulkopuolisiin palveluihin että Muihin vähennyskelpoisiin kuluihin.
Ulkopuoliset palvelut on tuo 334, ja Muut vähennyskelpoiset kulut 344.
Onko oikea vastaus silti tuo 334 Ulkopuoliset palvelut?
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kululuokan valinta

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Julian kirjoitti: Hei!
Kiitos vastauksesta. Huomasin nyt vasta, että olin vahingossa laittanut 334 sekä Ulkopuolisiin palveluihin että Muihin vähennyskelpoisiin kuluihin.
Ulkopuoliset palvelut on tuo 334, ja Muut vähennyskelpoiset kulut 344.
Onko oikea vastaus silti tuo 334 Ulkopuoliset palvelut?
Ei, vaan Muut vähennyskelpoiset kulut.
Vastaa Viestiin