Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Tähän mennessä olen kirjannut laskuja laskun pvm. mukaan, mutta nyt olen huomannut että kulut eivät välttämättä mene silloin oikealle kuukaudelle, sillä yleensä suorite tapahtuu eri aikaan kuin laskun pvm. Esim. suorite/palvelu tapahtuu tammikuussa mutta lasku tulee vasta helmikuussa, niin eikö tämä kulu pitäisi kirjata tammikuulle?

Merit Aktivassa voi laskun pvm. ja kirjaus pvm. olla eri, joten kuuluuko minun laittaa laskun päiväksi mikä näkyy laskussa ja kirjauspäivä sille päivälle mille meno oikeasti kuuluu?
markusk
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2018, 13:19

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja markusk »

Eikös sun Aktivassa kannattaisi vetästä konekielinen tiliote sisään, joka merkkaisi ostolaskut sitten oikein?
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Juu konekielistä csv tiedostoa käytän, mutta juuri silloin tiliotteen päivämäärät eivät välttämättä kohdistus oikealle kuukaudelle, eli laskuissa voi maksupäivä olla useasti eri kuin suoritepäivä. Esim. tammikkuun ostot laskutetaan helmikuussa, jolloin olettaisin että kulu pitää kohdistaa tammikuulle.
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Miksi pitää saada kuukauden tarkkuudella? Kun halutaan kohdistaa tuloja ja menoja, käytetään myyntisaamiset ja ostovelat tilejä. (tai tilinpäätöksen yhteyedessä siirtovelat ja -saamiset)

Eli teet kirjauksen tulevan laskun summasta ostovelkoihin suoritepäivän mukaan, ja laskua maksaessa kirjaus ostovelat ja pankkitili.
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Nokso,
Miksi pitää saada kuukauden tarkkuudella?
Kirjanpitolain ja arvonlisäveroasetuksen mukaan pitää kohdistaa kuukauden tarkkuudella.

Etkö seuraa yrityksen taloudellisia tunnuslukuja kuukausittain tai etkö ainakin halua tietää kuinka paljon teet kuukaudessa voittoa? Eli itse haluan nähdä kuukauden voiton, myyntikatteen, käyttökatteen, nettomarginaalin jne. ja jos ei muuta, niin ainakin se voitto on mielestäni ihan hyvä tietää kuukausittain. Itsellä menee melkein kaikki kirjaukset päivän tarkkuudella.

Olenko muka ainoa täällä ketä seuraa yrityksen tunnuslukuja kuukauden tarkkuudella?
Kun halutaan kohdistaa tuloja ja menoja, käytetään myyntisaamiset ja ostovelat tilejä.
Merit Aktivassa kun tekee myynti- ja ostolaskuja, myyntisaamis- ja ostovelkatilit tulevat automattisesti käyttöön. Merit Aktiva tekee kaikki nämä kirjaukset automaattisesti.
Eli teet kirjauksen tulevan laskun summasta ostovelkoihin suoritepäivän mukaan
Eli se tehdään juuri niin kuin ajattelinkin. Laskun päiväksi laitetaan sama mikä laskulla ja kirjauspäiväksi suoritepäivä. Eli kirjanpitolain mukaan laskulla pitää olla suoritepäivä ilmoitettuna, jos se on eri kuin laskun päivä ja suoriteperusteisessa kirjanpidossa kuuluu kirjaukset tehdä tämän suoritepäivän mukaan. Tämähän on suoriteperusteisen kirjanpidon perusasia, mutta itse en ole sitä aikaisemmin käytännössä huomioinut, kun laskun päivämäärä ja suorite ollut aina sama ja laskut ovat olleet sen verran pieniä että ei ole vaikuttanut tulokseen samalla tavalla. Nyt alkaa tulemaan suurempia laskuja mitkä vaikuttavat kuukauden tulokseen, niin aloin miettimään asiaa käytännössä.

Liitteet
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Kirjanpitolaki 4 § (30.12.2015/1620)
”Käteisellä rahalla suoritetut maksut on kirjattava päiväkohtaiseen järjestykseen. Muut kirjaukset ja osakirjanpitojen yhdistelmäkirjaukset pääkirjanpitoon saadaan tehdä kuukausikohtaisesti tai muulla vastaavalla jaksotuksella, jollei ajallisesti tarkemmin kohdistettua kirjaamista edellytetä muussa laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä.”
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 71336#L2P1

Arvonlisäveroasetus 2 §
”Kirjanpitovelvollisen arvonlisäverotuksessa verovelvollisen, jonka verokausi on kalenterikuukausi tai neljänneskalenterivuosi, on kirjattava suoritettavan ja vähennettävän veron määrään vaikuttavat liiketapahtumat kuukausikohtaisesti verokautta seuraavan toisen kalenterikuukauden 12 päivään mennessä.”
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161355
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Asia selvä. Oma toiminta on vuositarkkuudella.
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja Nabu »

TRN kirjoitti: Kirjanpitolain ja arvonlisäveroasetuksen mukaan pitää kohdistaa kuukauden tarkkuudella.

Etkö seuraa yrityksen taloudellisia tunnuslukuja kuukausittain tai etkö ainakin halua tietää kuinka paljon teet kuukaudessa voittoa? Eli itse haluan nähdä kuukauden voiton, myyntikatteen, käyttökatteen, nettomarginaalin jne. ja jos ei muuta, niin ainakin se voitto on mielestäni ihan hyvä tietää kuukausittain. Itsellä menee melkein kaikki kirjaukset päivän tarkkuudella.

Olenko muka ainoa täällä ketä seuraa yrityksen tunnuslukuja kuukauden tarkkuudella?
Itse asiassahan uudistetussa kirjanpitolaissa on paljonkin helpotettu pieniä yrityksiä. Esimerkiksi juurikin alv-tilitysten kanssa voidaan nykyisin varmaan suurimpaan osaan yrityksiä käyttää maksuperusteista tilitystä. Oma verohan nykyään myös kysyy tilitetäänkö alv maksu- vai suoriteperusteisesti.

Kyllähän tuota seurantaa pystyy muullakin tavalla hoitamaan kuin kirjanpidossa? Ainakin näissä laskutusohjelmissa mitä itse olen käyttänyt mitkä eivät suoraan kommunikoi kirjanpito-ohjelman kanssa on saatavilla raportteja vaikka jokaisen päivän laskutuksen perusteella. Ihan perinteinen excelkin toimii oikein hyvin tuohon seurantaan ja ainakin itse oman yritykseni lukuja pyörittelen paljon mielummin excelissä kuin missään kirjanpito tai laskutusohjelmissa.
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
TRN
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Huhti 2016, 14:56

Re: Miten kuuluu kirjata tai kohdistaa laskuja, jotta kulu kohdistuu oikealle kuukaudelle?

Viesti Kirjoittaja TRN »

Itse asiassahan uudistetussa kirjanpitolaissa on paljonkin helpotettu pieniä yrityksiä. Esimerkiksi juurikin alv-tilitysten kanssa voidaan nykyisin varmaan suurimpaan osaan yrityksiä käyttää maksuperusteista tilitystä. Oma verohan nykyään myös kysyy tilitetäänkö alv maksu- vai suoriteperusteisesti.
Juu totta, mutta kyllä ne kirjaukset siltikin lain mukaan pitää tehdä kuukauden tarkkuudella ja itse puhuin nimenomaan suoriteperusteisesta kirjanpidosta. Maksuperusteisessa on hyötynä toi ALV, mutta silloin on kyllä ihan turha katsoa kuukausittaisia tunnuslukuja, ovat miten sattuu, eivätkä kerro yrityksen todellista tilannetta. Merit Aktivassa voi tehdä kirjanpidon suoriteperusteisesti ja pelkkä ALV ilmoitus lasketaan maksuperusteisesti laskujen maksupäivän mukaan, mielestäni erittäin siisti toiminto jos on kassavirta ongelmia.

Riippuu tietenkin millaisesta liiketoiminnasta on kyse, mutta ei voittoa tai muita tunnuslukuja pelkästään laskutusohjelmasta tai kassasta näe, erityisesti jos sinulla on varastoa, ellet sitten käsin excelissä miinustele kuukauden kuluja, mikä on mielestäni aika työlästä puuhaa. Eli laskutusohjelmasta näet pelkät tulot.

En ymmärrä muutenkaan, mitä järkeä on käyttää erillistä laskutusohjelmaa, kun nykyään kirjanpito-ohjelmissa on laskutus mukana, jolloin kirjaukset menevät automaattisesti oikein kun teet laskun. Erillistä laskutusohjelmaa käytettäessä joutuu kirjaamaan nämä laskut uudestaan käsin kirjanpitoon.

Jos vaivautuu tekemään kahdenkertaista kirjanpitoa, niin kyllä sen saman tien tekee sitten suoriteperusteisesti, kunhan muistaa seurata kassavirtaa, maksuperusteisessa en näe mitään järkeä.
Vastaa Viestiin