Tilinavaus ja vastattavaa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
haver
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 10:35

Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja haver »

Tähän saakka olen tehnyt pienen yhdistyksen kirjanpidon käsin. Tänä vuonna olen hankkinut kirjanpito-ohjelman koneelle ja sen kanssa pulmailen. Pitäisi saada nuo Tilinavaukset oikein sinne. En ymmärrä miten täytän vastattavaa kohdan sarakkeet.
Viimevuonna, tilikausi 2008, käsin kirjoitin tähän tapaan:
VASTATTAVAA
Oma pääoma
Edelliseten tilikausien voitto 3000,00e
Tilikauden voitto 600,32e
Oma pääoma yhteensä 3600,32e

Vieras pääoma
Ostovelat 150,00e

VASTATTAVAA YHTEENSÄ 3450,32e


Miten nyt tilikaudelle 2009 siirrän nämä tiedot?
Paljon on tilikauden ylijäämä, joka kirjataan edellisen tilikauden 2008 ylijäämäksi? Onko se 3600,32e vai 600,32e? Kirjataanko mihinkään ollenkaan tuota paljon vastattavaa on yhteensä?
Miten täytän nämä sarakkeet:
Avaussaldo Ed.vuosi
VASTATTAVAA
Oma pääoma
Toimintapääoma ?????,??e ?????,???e
Tilikauden ali-/ylijäämä ????,??e ?????,??e
Vieras pääoma
Ostovelat ????,??e ????,??e


Kiitos, jos voitte auttaa, miten nuo tulee oikein.
Sakke
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 12:59

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Samalla lailla taseen tilit kuin ne on tilinpäätöksessä,
paitsi tilikauden voiton voi kirjata tuonne edellisten tilikausien voittojen/tappioiden tilille.

Samoin toiminimessä yksityissijoitukset/nostot voi avata peruspääomaan,
mutta muutoin kaikki tilit kuten ne ovat tilinpäätöksessäkin.
haver
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 10:35

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja haver »

En ymmärrä vieläkään. Sen verran on heikkoa osaaminen tällä alalla,että tuo edellinen vastaus ei saanut minua yhtään viisaammaksi. Voisiko joku vastata ja täyttää konkreettisesti nuo kysymysmerkkien kohdat viestissä olevan mallin mukaisesti? Ehkä alkaisi sitten mennä perille mulle.
Kiitos paljon!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

haver kirjoitti:Tähän saakka olen tehnyt pienen yhdistyksen kirjanpidon käsin. Tänä vuonna olen hankkinut kirjanpito-ohjelman koneelle ja sen kanssa pulmailen. Pitäisi saada nuo Tilinavaukset oikein sinne. En ymmärrä miten täytän vastattavaa kohdan sarakkeet.
Viimevuonna, tilikausi 2008, käsin kirjoitin tähän tapaan:
VASTATTAVAA
Oma pääoma
Edelliseten tilikausien voitto 3000,00e
Tilikauden voitto 600,32e
Oma pääoma yhteensä 3600,32e

Vieras pääoma
Ostovelat 150,00e

VASTATTAVAA YHTEENSÄ 3450,32e


Miten nyt tilikaudelle 2009 siirrän nämä tiedot?
Paljon on tilikauden ylijäämä, joka kirjataan edellisen tilikauden 2008 ylijäämäksi? Onko se 3600,32e vai 600,32e? Kirjataanko mihinkään ollenkaan tuota paljon vastattavaa on yhteensä?
Miten täytän nämä sarakkeet:
Avaussaldo Ed.vuosi
VASTATTAVAA
Oma pääoma
Toimintapääoma ?????,??e ?????,???e
Tilikauden ali-/ylijäämä ????,??e ?????,??e
Vieras pääoma
Ostovelat ????,??e ????,??e


Kiitos, jos voitte auttaa, miten nuo tulee oikein.
Niinkuin Sakke tuossa sanoikin, niin tilinavauksessa kirjataan taseen saldot pääsääntöisesti samoille tileille kuin missä ne olivat tilinpäätöksessä. Minua hämää tuossa esimerkissäsi se että ylhäällä on eri tilejä ja sitten tuossa kohtaa missä ovat nuo kysymysmerkit on taas aivan eri tilit (paitsi ostovelat, jotka ovat samat).

Oletko tekemässä veroilmoitusta vai kysyykö kirjanpito-ohjelmasi myös edellisen vuoden lukuja tilinavauksen yhteydessä?

Se, paljonko Vastattavaa on yhteensä pitäisi näkyä kirjanpito-ohjelmasi Taseesta. Lisäksi se käy ilmi tilinavauskirjauksesta jos samassa kirjauksessa kirjataan kaikki taseen saldot.

Mitä kirjanpito-ohjelmaa käytät?
haver
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 10:35

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja haver »

Aikaisemmin olen tehnyt kirjanpidon käsin ja nyt yritän tehdä Tietosuunta-kirjanpito ohjelmalla. Nuo tilin nimet ylemmissä sarakkeissa on ne mitkä aikaisemmin on ollut käytössä.
Ja ne alemmat tilit on niitä mitkä ohjelma antaa. Ja sitten en ymmärrä miten ne tuohon uuteen muottiin laitan.
Ohjelmassa täytetään sarakkeisiin sekä Avasusaldon että Edellisen vuoden luvut.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

haver kirjoitti:Aikaisemmin olen tehnyt kirjanpidon käsin ja nyt yritän tehdä Tietosuunta-kirjanpito ohjelmalla. Nuo tilin nimet ylemmissä sarakkeissa on ne mitkä aikaisemmin on ollut käytössä.
Ja ne alemmat tilit on niitä mitkä ohjelma antaa. Ja sitten en ymmärrä miten ne tuohon uuteen muottiin laitan.
Ohjelmassa täytetään sarakkeisiin sekä Avasusaldon että Edellisen vuoden luvut.
Ok, tämä selventää asiaa. En valitettavasti tunne silti yhdistysten kirjanpitoa kovin hyvin, joten toivotaan että joku fiksumpikin vastaisi. Tässä asioita joita itselleni tuli mieleen:

-Tarkoittaakohan tuo toimintapääoma sellaista pääomaa jota ei ole sidottu mihinkään ja on siten vapaasti käytettävissä? Tämä riippunee ainakin siitä, mitä yhdistyksenne kokouspöytäkirjaoihin on kirjattu asiasta. Ilmeisesti kuitenkin ajattelit että kaikki pääomanne on vapaasti käytettävissä?

-Tästä päästään seuraavaan asiaan eli tuohon edellisten tilkausien voittoon. Mietin tässä että onkohan käyttämässäsi tilikartassa sitä vastaavaa tiliä (pitäisi olla Oma pääoman alla)? Minua hämää hieman tuo ehdottamasi Tilikauden ali/ylijäämä-tili kun en ole varma tarkoitetaanko sillä nimenomaan edellisten tilkausien jäämiä (eikö nimi viitttaa ennemminkin nykyiseen tilikauteen)? Onko kyseinen tili siis kuitenkin tilikartassa Oman pääoman alla? Mitä muita vaihtoehtoja tilikartassa on Oman Pääoman alla?
haver
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 10:35

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja haver »

En tiedä mitä toimintapääoma tarkoittaa, enkä mitä se niistä aikaisemmin pitämistäni tileistä sisältää.

Ohjelman tarjoamat tilit Vastattavaa tiliryhmän alle:
Oma pääoma (tiliryhmä)
Toimintapääoma (tiliryhmä)
Toimintapääoma (tili)
Tilikauden ali-ylijäämä (tiliryhmä)
Tilikauden ali-/ylijäämä (tili)
Vieras pääoma (tiliryhmä)
Lyhytaikainen (tiliryhmä)
Ostovelat (tili)

Eli noin on jaettu tiliryhmät ja tilit.

Sitäkään minä en tiedä, että kirjataanko siihen Ed. vuosi kohtaan tilikauden 2008 ylijäämä vai ei. Siis kaikki nuo lukemat jotka on kysymysmerkkinä kirjoittamassani kysymyksessä, ovat minulle ongelma jota en ole ymmärtänyt.

Jospa joku osaisi ne minulle neuvoa?????
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Tilinavaus ja vastattavaa

Viesti Kirjoittaja kofa »

Minullakaan ei ole kokemusta yhdistyksen kirjanpidosta, mutta kokeillaan pystynkö auttamaan edes vähän.

Googletin toimintapääoman ja jokainen vastaus liittyi vakuutusyhdistyksiin. Liekö tuo käyttämäsi tilikartta sitten sellaiselle tarkoitettu? Atsoftin sivuilta löytyy heidän käyttämänsä tilikarttamalli, ja siinä on ihan "perinteinen" oma pääoma eikä mitään toimintapääomaa. Ja sitten tosiaan edellisten tilikausien yli-/alijäämälle pitäisi olla ihan oma tili ja meneillään olevan tilikauden jäämälle oma. Eli tuollaisen tilin joudut perustamaan, jos ei sitä vielä löydy.
Mutta sitä en tiedä mitä yhdistyksen oma pääoma -tili pitää sisällään?? Tuossa sinun tilikartassasi oma pääoma on vain tiliryhmänä, eli sinne ei ilmeisesti ole tarkoituskaan kirjata mitään.

Jos ymmärsin oikein, olet tekemässä 2009 kirjanpitoa ja nuo esimerkissäsi annetut luvut on 2008 tilinpäätöksestä. 2009 tilinavauksessa siis kirjaat edellisten tilikausien ylijäämään 3600,32 € ja ostovelkoihin 150 €. Näin tämä yhteissumma 3450,32 € pitäisi olla sama kuin vastaavan yhteissumma.
Vastaa Viestiin