Väärä päivämäärä

Keskustelua ilmaisesta Tilitin -ohjelmasta
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

Hei,
olen aloitteva pienen yhdistyksen kirjanpidon kanssa eteenpäin rämpivä wannabe-rahastonhoitaja ja nyt tuli stoppi vastaan,kun Tilitin alkoi temppuilemaan. Tähän asti kaikki on sujunut kohtalaisen helpohkosti,nyt näpytellessäni tiliotteita ja kuitteja, tulin tehneeksi näppäilyvirheen ja sotkin päivämäärän. Korjauksen jälkeen ohjelma ei enää päästä minua eteenpäin, vaan ilmoittaa koko ajan "väärä päivämäärä" huolimatta siitä,että olen sen korjannut. Omasta mielestäni kaikkea olen jo kokeillut,mutta eipäs auta. En saa edes ohjelmaa enää kiinni... Nyt tarvitaan oikeasti osaavaa henkilöä :)

En myöskään pääse katsomaan vanhoja tositteita. Yhdistyksellä on vain pari tiliä Tilittimessä. Olisiko kellään tähän ratkaisua?
Kiitos!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kokeile vaikka sulkea Tilitin Windowsin tehtävienhallinnan kautta (paina alt + ctrl + del ja valitse tehtävienhallinta, englanniksi Task Manager) ja avaa sitten uudelleen. Auttaako?
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

Tuota en uskaltanut kokeilla,kun pelkäsin,että se poistaa kaikki näpytellyt tositteet tammikuun alusta asti. Ilmeisesti ohjelma kuitenkin säilyttää siihen asti oikein tehdyt tositteet,vaikka tuon tekisinkin? Täytyy kokeilla iltapäivällä,kun pääsen taas jatkamaan ja pitää peukkuja. Kiitos Andy!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Kyllä pitäisi säilyttää!

Jos huolettaa, niin voit vielä tehdä varmuuskopion tietokannasta, joskin tiedostojen löytäminen voi olla hieman hankalaa.

Todennäköisesti tietokantasi tiedostot löytyvät osoitteesta:

C:\Users\SInunNimi\AppData\Roaming\Tilitin\ jossa tuo SinunNimi on siis oma Windows käyttäjänimesi. Kopioi vaikka tuo koko Tilitin kansion sisältö jonnekin toiseenkin paikkaan turvaan varmuuskopioksi.
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

jees, olen nyt sulkenut ohjelman tehtävähallinnan kautta ja avasin sen uudestaan,mutta edelleenkään ei päästä jatkamaan,vaan valittaa yhä "virheellinen päivämäärä". Voihan ärskis! Pvm ei ole virheellinen ja olen yrittänyt näpytellä sen vaikka miten,mutta se ei vaan kelpaa.

Olisko muita ideoita,mikä mahtaisi olla vikana? Ei kai ole tarvis aloittaa uutta ohjelmaa ja näpytellä kaikkia tositteita tammikuusta alkaen?
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Nabu »

Piti tutkailla ihan tilittimen ohjelmistokoodia ja katsella missä yhteydessä kyseinen ilmoitus tulee. Päivämäärä toimii käyttämällä pistettä, mutta ei esimerkiksi viivoja. Tilitin myös ymmärtää päivämäärän ilman pisteitä esim 15102017 ja muodostaa sen oikein. Tilitin näyttää tarkistavan myös kalenterista onko päivä todellakin olemassa, eli esimerkiksi 30.02.2017 ei kelpaa. Eli eihän voisi olla kuitissa esimerkiksi virheellisesti joku päivämäärä jota todellisuudessa ei ole olemassakaan ja ajatuksissasi sen enempää kyseenalaistamatta asiaa yrität syöttää päivämäärää jota ei ole?

Jos päivämäärä varmasti on olemassa ja syöttötapakin on oikea (oletan että on, jos kerta useita tositteita olet jo saanut lyötyä) niin oletko yksinkertaisesti kokeillut poistaa koko tositetta? Muokkaa --> poista tosite tai yksinkertaisesti vaan ctrl + del. Olisiko tuostakaan apua?
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

Syöttötapa ja päivämäärä ovat oikeita ja olen molempia koittanut vaihtaakin. Olen kokeillut syöttötapaa 13.9.2017 sekä 13092017 selä 130917 ja 13.09.17. Mikään ei auta. Olen myös poistanut koko tositteen ja aloittanut alusta.

en pääse taaksepäin enkä etenpäin. Ainoastaan "Tilien saldojen vertailu" toimii tällä hetkellä. Olen nyt laittanut myös tekijälle kysymystä,jos häneltä tulisi vastausta tähän kinkkiseen kysymykseen :)

Yhdistyksen tilinpäätös pitäisi olla valmiina ensi kuussa,joten aikaa ei ole tuhlattavaksi ja minun täytyy kohta aloittaa koko homma tammikuusta lähtien alusta,ellen saa ohjelmaa toimimaan...

Suuri kiitos,kun yritätte auttaa! Oma pää on ihan tyhjä :)
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Nabu »

Kokeilitko tuota ctrl + del yhdistelmää minkä pitäis poistaa koko tosite.

Eihän sulla ole vahingossa kaksi tilitin ohjelmaa samaan aikaan päällä? Sekin on mahdollista ja monien ongelmien taustalla.

Yksi mitä vois kokeilla niin ottaa varmuuskopion tiedostosta ja asentaa koko ohjelman uudelleen.
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

Olen kokeillut myös tuota Ctrl+del eli poistanut tositteen. Kahta Tilitintä ei ole päällä,sen olen tarkistanut myös.
En ole vielä ottanut varmuuskopiota, se on se seuraava askel,jos mikään muu ei auta.

Olen harmillisen "taitava" tietokoneiden kanssa ja saan sellaisetkin ohjelmat jumiin, joiden pitäisi olla lähes mahdotonta ja oikeasti en ole mikään puupalikka :D

Ehkä tässä on todellakin nyt varmuuskopion paikka seuraavaksi. Mikäli saan ohjelman tekijän kiinni ja häneltä valaisevan vastauksen,tulen kyllä kertomaan siitä tännekin :)
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Sehän voi valittaa myös siitä edellisestä päivämäärästä. Poista myös se edellinen tosite varmuudeksi.

Kannattaa myös tarkistaa, että sinulla on valittu juuri tämä kausi 2017 muokattavaksi. En tiedä tarkistaako sitä, mutta voihan se valittaa nimenomaan vuosiluvusta.

Lisäksi Tilittimeen ei ole pakko laittaa koko päivämäärää, voit kirjata siihen vain luvun 13, jolloin se täydentää sen kuukauden ja vuoden oikein perustuen edelliseen tositteeseen. Voithan toki testimielessä koittaa kirjata sen tositteen myös ilman päivämäärään muutosta, eli samalla päivälle kuin edellinenkin tosite. Jos tämä menee läpi, niin muutat sen päivämäärän sitten myöhemmin.
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Nabu »

Tuli itsellä sama mieleen kuin edellisessä viestissä. Ettei ois just 13.09.2017 kääntynyt muotoon 31.09.2017 jolloin tilitin tajuaa ettei kyseistä päivää olekkaan.

Vuosiluku asiaan muistelisin Tilittimen ilmoittavan: "ei kuulu tilikauteen" tai jotain siihen suuntaan.
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Uitto kirjoitti: Lisäksi Tilittimeen ei ole pakko laittaa koko päivämäärää, voit kirjata siihen vain luvun 13, jolloin se täydentää sen kuukauden ja vuoden oikein perustuen edelliseen tositteeseen.
Kappas! Tuota en tiennytkään, kiitos vinkistä!
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Andy kirjoitti:
Uitto kirjoitti: Lisäksi Tilittimeen ei ole pakko laittaa koko päivämäärää, voit kirjata siihen vain luvun 13, jolloin se täydentää sen kuukauden ja vuoden oikein perustuen edelliseen tositteeseen.
Kappas! Tuota en tiennytkään, kiitos vinkistä!
Itsehän kirjaan siis tositteet about näin (yritän välttää hiiren käyttöä):

päivämäärä (yleensä vain se eka luku)
enter
tilinumero, esim. 1910
enter
summa
enter
enter
selite
enter
toinen tili, esim. 2871
enter
enter
summa
enter
enter
enter
enter
enter
enter
seuraavan tositteen pvm (aloita alusta)


Kun kuu vaihtuu, sit on kirjoitettava 1.10. enter (ei tarvi vuosilukua)
Äitipeikko
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2017, 18:21

Re: Väärä päivämäärä

Viesti Kirjoittaja Äitipeikko »

Pirskatti vieköön Uitto :D Kokeilin vielä tuota pelkkää päivää 13 ja se toimi. En siis ole voinut edes poistaa sitä edellistä tositettakaan,kun ohjelma ei ole päästänyt minua eteenpäin eikä taaksepäinkään.
Olen tarkistanut moneen kertaan päivämäärän kirjoitustavan ja se on ollut aina oikein,ilman kirjoitusvirhettä ja päivämäärä on olemassaoleva. Nyt vielä kokeilin laittaa pelkän päivän 13 ja enter ja sitten normaalisti tein loput ja tällä kerralla ohjelma päästi minut jatkamaan seuraavaan tositteeseen!!

Näpyttelenkin tästä nyt apinanraivolla aamuyöhön,kun ohjelma suostuu taas toimimaan :)

Kunnes jälleen tapaamme,
nöyrin kiitos kaikille avustanne!
Vastaa Viestiin