auton poisto yksityiseen käyttöön ja poistokirjaus

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
anskuliini
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Syys 2013, 20:23

auton poisto yksityiseen käyttöön ja poistokirjaus

Viesti Kirjoittaja anskuliini »

Yrityksen käytössä on ollut pakettiauto, jonka hankintahinta on ollut 4000 euroa. Auto haluttaisiin siirtää nyt yrityksen omistajan yksityiskäyttöön. Auton uutta arvoa on tarkastettu korjaamoissa ja se on vain 600 euroa. Auton verotuksellinen poistoarvo taseessa on kuitenkin tällä hetkellä 2500 euroa. Tässä olen pähkäillyt kirjauksen parissa. Olen laittanut kirjanpitoon pakettiauton poiskirjauksella 600 euroa suoraan yksityisottoihin sis. tietenkin alv kirjaukset myös. Mutta nythän poiston jälkeen jää taseeseen vielä verotusarvon ja todellisen hinnan erotus. Miten tämä kirjataan? Ja eikö niin että auto voi näin laittaa suoraan yksityisottoihin?
tiltax
Viestit: 125
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:25

Re: auton poisto yksityiseen käyttöön ja poistokirjaus

Viesti Kirjoittaja tiltax »

Moikka,

Onko niin että luovuitte kalustosta kokonaan, eikä siis ole tarkoitus uutta autoa ostaa lainkaan?
Jos näin niin minä kirjaisin kaluston jäännösarvon satunnaisten kulujen ryhmään tilille -käyttöomaisuuden myyntitappiot. Näin siksi että koko kalusto poistuu taseesta eikä uutta enää tule.

Auton lunastamisesta yksityiskäyttöön tulee tilittää alv, ihan niin kuin olet tehnytkin, mutta se lunastettavan auton arvo olisi syytä arvioida useammalla taholla. Itse olen vastaavassa tilanteessa tehnyt niin että autosta on pyydetty kirjallinen ostotarjous 2-3 eri taholta ja lunastusarvona on käytetty niiden keskiarvoa. Yksi viranomaisten hyväksymä arvon määritys on myös tullin käytettyjen autojen tuontiverotusta varten tekemä listaus. Tullin sivuilta löytyy kuukausittain tehdyt autoveropäätökset josta ilmenee tullin määritys käytetyn auton arvolle.
Sieltä ei tietenkään aina läydy kaikkia autoja eikä varsinkaan kaikkia vuosimalleja mutta aika monta kuitenkin.
Teidän tapauksessa kyse on kuitenkin niin halvasta autosta että ei siinä kovin pahasti sormille tule vaikka verottaja ei mahdollisen tarkastuksen kohdalle sattuessa samaa mieltä arvosta olisikaan.
anskuliini
Viestit: 2
Liittynyt: 18 Syys 2013, 20:23

Re: auton poisto yksityiseen käyttöön ja poistokirjaus

Viesti Kirjoittaja anskuliini »

tämäpä mielenkiintoista. Sain juuri tietää, että vain ammattiautoilijoiden kaluston verotusarvon tappio saa laittaa myyntitappiotilille. Tällainen perusyrittäjän kaluston arvon väheneminen jää taseeseen roikkumaan kunnes häviää jokavuotisen poiston myötä vaikkei autoa enää olisikaan. Eli kirjaus 600 euroa vähennetään kalustosta eikä mitään muuta vähennyksiä. Tämä on verottajan mielipide.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: auton poisto yksityiseen käyttöön ja poistokirjaus

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

anskuliini kirjoitti:tämäpä mielenkiintoista. Sain juuri tietää, että vain ammattiautoilijoiden kaluston verotusarvon tappio saa laittaa myyntitappiotilille. Tällainen perusyrittäjän kaluston arvon väheneminen jää taseeseen roikkumaan kunnes häviää jokavuotisen poiston myötä vaikkei autoa enää olisikaan. Eli kirjaus 600 euroa vähennetään kalustosta eikä mitään muuta vähennyksiä. Tämä on verottajan mielipide.
Verottajan tulkinta on oikein, jos yritykselle jäi jotakin kalustoa joka on kirjattu kalusto-tilille. Mikäli kaikki kalusto on myyty, voidaan tappio kirjata ko. vuodelle.
"Jos koneet ja kalusto myydään kokonaan, mutta menojäännöstä jää, on menojäännöksen ja luovutushinnan erotus vähennyskelpoista kulua myyntivuonna." http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... 2826503%29
Vastaa Viestiin