Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Keskustelua pitkäikäisestä kalustosta ja poistoista
RK62
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 13:46

Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja RK62 » 03 Helmi 2010, 13:56

Osti viime vuoden lopulla uudelle yritykselleni tietokoneen näyttöineen (n. 900€) ja toimistokalusteet (n. 850€) alv0%. Yritykseni on yhden hengen, pieni yritys. Kirjanpidon teen itse. Kysymykseni on, voinko vähentää nämä hankinnat 2009 kuluna kaikki vai onko ne aktivoitava? Ja onko kirjanpidossa ja verotuksessa eroa käsittelyssä? Tuntuu hölmöltä tehdä näin pieni poisto-ohjelma, jossa kuluna jotain 200€/vuosi. Todennäköiset läyttöajat lienee yli 3v molemmissa. Selasin eri foorumeja, Kirjanpitolautakunnan kannanottoja ja EVL:ää mutta selvää kantaa en saanut, kun kyseessä on pieni yritys. Onko jollain varmistuneita tulkintoja aikaisimmilta tilivuosilta vastaavasta tilanteesta, mitkä olisivat menneet esim. tilintarkastajilta läpi? Olen kyllä lukenut kaikki selitykset ja lakipykälät vaatimuksista, mutta tämä on niin rajatapaus, että haluaisin käytännön varmistuksen asiaan.

Andy
Viestit: 1555
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja Andy » 04 Helmi 2010, 15:18

Olennaista poistojen kanssa on hyödykkeen taloudellinen käyttöaika. Pienten kirjanpitovelvollisten poistoja yksinkertaistamaan on tehty ns. helpotettu menettely, jossa hyödykkeet joiden taloudellinen pitoaika on samankaltainen voidaan niputtaa yhteen ryhmään ja aktivoida niiden yhteissumma menojäännöspoistolla, jonka EVL:n mukainen maksimiprosentti on useimmiten 25%. Nämä verolainsäädännön maksimiprosentit eivät kuitenkaan täytä kaikissa tapauksissa kirjanpitolaissa olevaa vaatimusta siitä että hyödykkeet pitää poistaa niiden taloudellisena pitoaikana. Erityisesti ATK-laitteista sanotaan näin:

"Atk-laitteiden ja muiden nopean teknisen kehityksen kohteena olevien koneiden ja laitteiden, joita kirjanpitovelvollinen liiketoimintansa luonteesta johtuen joutuu jatkuvasti uusimaan, kohdalla ei EVL:n salliman maksimipoistoprosentin soveltaminen yleensä johda siihen, että hyödykkeen hankintameno tulee poistettua vaikutusaikanaan."

Tästä syystä kirjanpitovelvollisen ei ole pakko soveltaa helpotettua menettelyä, vaan halutessaan poistosuunnitelman voi laatia hyödykekohtaisesti.

KILA sanoo ATK-laitteeseen liittyvässä vastauksessa näin:

"Kirjanpitolautakunta toteaa, että olennaisuuden ja varovaisuuden periaatteet huomioon ottaen voidaan vähäarvoisten aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hankintamenot kirjata kirjanpidossa kokonaisuudessaan käyttöönottotilikauden kuluksi, vaikka niiden odotetaan tuottavan tuloa useamman tilikauden aikana. Kirjanpidossa vähäarvoiseksi katsottavalle hankinnalle ei voida asettaa euromääräistä rajaa. Vähäarvoiseksi katsottavan pysyvien vastaavien hyödykkeen suuruutta voidaan arvioida kirjanpitovelvollisen toiminnan laajuuden ja pysyvien vastaavien kokonaismäärän perusteella. Lisäksi arvioinnissa tulee ottaa huomioon se, että tilinpäätöksen tulee aina antaa oikea ja riittävä kuva kirjanpitovelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta."

Lisää tietoa päätöksestä löytyy täältä:

http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.n ... enDocument

Pähkinänkuoressa sanoisin, että voit todennäköisesti kirjata ATK-hankinnan kokonaan tilikauden kuluksi, sillä sitä voidaan luultavasti pitää vähäarvoisena (suhteutettuna yrityksesi muuhun toimintaan ja kokoon).

Toimistokalusteet voit kirjata myös tilikauden kuluksi, jos niiden arvo ei ylitä 850 € joka on pienhankinnan raja. Tilikaudella pienhankintoja saa olla enintään 2500 € arvosta.

jeke900
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2019, 16:46

Re: Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja jeke900 » 16 Tammi 2020, 16:41

Päteekö ylläoleva tieto vielä siitä, että alle 850 € pienhankinnan voi laittaa tilikauden kuluksi?

Olisin tilaamassa paria kalustetta Elite toimistokalusteilta

Graf af Kexholm
Viestit: 109
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm » 18 Tammi 2020, 02:41

Pitää, kunhan niiden yhteismäärä tilikauden aikana ei ylitä 2500€.

AndersNord
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Tammi 2018, 13:28

Re: Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja AndersNord » 26 Tammi 2020, 21:22

Onko kellään tullut vastaan tilannetta, että verotuksessa olisi puututtu tuohon 2.500 euron rajan ylittymiseen? Itselläni ei ole tällaista koskaan vastaan tullut ja sikäli yritän aina miettiä pienten laitteiden kuluksi kirjaamista / aktivoinnin osalta asiaa maalaisjärjellä.

Graf af Kexholm
Viestit: 109
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuluksi vai aktivoitava - Tietokone ja toimistokalusteet

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm » 26 Tammi 2020, 22:46

Saahan niitä lakeja rikkoa, se ei ole rikos (jos kirjaimellisesti mennään). Sitten on vaan pystyttävä kantamaan vastuu mämmin läsähtäessä kiukaalle. Oman firman kirjanpidon kohdalla tässä ei yleensä ole ongelmaa, mutta asiakkaiden kirjanpitoon ei moisia kannata laittaa.

Itse kyllä mieluummin ostaisin mielenrauhan lainmukaisilla kirjauksilla, vaikka en tiedä puuttuuko verottaja tähän useinkn.

Vastaa Viestiin