Tilien avaus Tappiolla

Keskustelua ilmaisesta Tappio-nimisestä kirjanpito-ohjelmasta.
vmatika
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 19:21

Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja vmatika »

Kaipaisin hieman apua.

Olen luonut tilikartan Tappiolla. Meneekö tilinavaus seuraavassa tapauksessa oikein?:
-Luon vastaavaa ja vastattavaa tilikarttojen loppuun erikseen tilinavaus-tilin. Tilinavauksen teen sitten vastaavaa puolelle:
per koneet ja kalusto an vastaavaa-tilinavaus, per rakennukset ja rakennelmat an vastaavaa tilinavaus.

Ja vastaavasti vastattavaa puolelle:
per vastattavaa-tilinavaus an rakennusrahasto ja per vastattavaa-tilinavaus an osakkeet.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa. Kiitos etukäteen.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Viesti Kirjoittaja Andy »

Itse käytän myös tappiota, joten selitän miten minulla menee homma:

2008 tilikauden lopussa minulla on kalusto Vastaavaa-puolen tilillä Koneet ja Kalusto. Niiden arvo näkyy automaattisesti Vastattavaa puolen Oma pääoma -tilillä, jolloin Vastaavaa ja Vastattavaa menee tietysti tasan. Omassa pääomassa nämä ovat siis siksi että olen sijoittanut kalustoon rahaa yksityissijoituksilla, enkä esim lainaa ottamalla (jolloin kyseessä olisi vieras pääoma).

Tilinavauksessa yksinkertaisesti kirjaan vain kaluston Koneet ja Kalusto-tilin debet puolelle ja vastakirjauksen Oma pääoma -tilin debet puolelle, jolloin kirjaus menee tasan. Erikseen mitään tilinavaus-nimistä tiliä minulla ei ole.

Auttoiko yhtään?
vmatika
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 19:21

Viesti Kirjoittaja vmatika »

Auttoi.

Kiitos neuvoista.
pitmat57
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 15:22

Re: Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja pitmat57 »

Andy kirjoitti:Tilinavauksessa yksinkertaisesti kirjaan vain kaluston Koneet ja Kalusto-tilin debet puolelle ja vastakirjauksen Oma pääoma -tilin debet puolelle, jolloin kirjaus menee tasan. Erikseen mitään tilinavaus-nimistä tiliä minulla ei ole.
Kun avaan tilikautta, olen kirjannut alkusaldot tilille 0. Peruspääoma ynnäytyy jälkimmäisessä liitteessä näkyvällä tavalla.
En tohdi kuitenkaan aloittaa muita kirjauksia, koska huutomerkit viennin otsikkorivin alussa merkinnevät ristiriitaa. Ohjelma on rakennettu siis aloitettavan kirjauksien osalta toisella tavalla.
Onko Oma pääoma -tilini, jonka alatileinä Peruspääoma ja Edellisten tilikausien yli-/alijäämä -tili ovat, näin oikein? (liite 1). Vastaavaa -tilien vastakirjaukset (Oma pääoma -tilin debet) kun näyttäisivät automaattisesti löytävän osoitteensa Vastattavaa Oma pääoma -tilille!
Jokin ilmeisesti on joka tapauksessa tekemisessäni pahasti vialla!!!

Kiitollisena odottaen ystävällistä palautetta,

nimim. tilivelvollinen
Liitteet
harjoitustase_2012.jpg
harjoitustase_2012.jpg (51.69 KiB) Katsottu 14434 kertaa
alkusaldot_2012.jpg
alkusaldot_2012.jpg (28.8 KiB) Katsottu 14434 kertaa
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Taseessa näyttäisi olevan jotain pielessä, sill vastattavaa ja vastaavaa puolen loppusummat ovat eri, eli tase ei täsmää tästä johtuvat myös huutomerkit tilinavauskirjauksessa.

Ongelma ei kuitenkaan ole tilinavauksessa, vaan jo edellisessä tilikaudessa, sillä tase ei täsmää sielläkään. Vai onko tuolla vastattavaa -puolella vielä lisää lukuja kenties jotka eivät vain näy kuvassa? Yksi mahdollinen arvaus ongelman syyhyn on tilikauden voiton kirjaaminen tuloslaskelmalta taseeseen. Oletko tätä kirjausta tehnyt tilinpäätöksessä?
pitmat57
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 15:22

Re: Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja pitmat57 »

Kiitos pikaisesta vastauksestasi Andy!

Edellisistä tilinpäätöksistä kävi ilmi, että peruspääoma on kopioitu vuodesta toiseen, joten kirjanpito lienee mätä alunperinkin. Aloittelijana olisin tietenkin lähtenyt tuolla tälle vuodelle muodostuneella peruspääomalla. Onhan jo yksin talletuksissa tullut muutoksia. Tämän yhdistyksemme liiketaloudelliset tarkoitusperät eivät saakaan johtaa voiton tavoitteluun, mutta kirjanpidolliset vastuut olisi kuitenkin syytä maksimoida.

Eli lyhyestä virsi kaunis. Olen pakotettu nielemään tehdyt vahingot (vanhoihin asiakirjoihin ei kuulu kajota) ja on saatava tilit täsmäämään vastaisuudessa korrektisti.

Sait kuitenkin minut heti skarpiksi huomauttamalla, ettei edellinen kirjanpitäjä ehken ollut tehtävänsä tasalla.

Taseen vastattavaa puolella kuului tietenkin olla tilikauden tulos pääoman lisäksi. Siitä myös ne huutomerkit alkusaldojen otsikossa.

Parhain tilinpitoterveisin,

tilinpitovelvoitettu
VuodenVaihde
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Maalis 2012, 08:51

Re: Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja VuodenVaihde »

Nyt tännekin vielä tuosta taseesta. Mulla on edellisten tilikausien ylijäämää aiemmilta vuosilta n. 600. Mihin tämä pitäisi taseessa kirjata, että taseet menisivät tasan??
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilien avaus Tappiolla

Viesti Kirjoittaja Andy »

VuodenVaihde kirjoitti:Nyt tännekin vielä tuosta taseesta. Mulla on edellisten tilikausien ylijäämää aiemmilta vuosilta n. 600. Mihin tämä pitäisi taseessa kirjata, että taseet menisivät tasan??
Hei!

Vastaus on luultavasti että Edellisten tilikausien voitto/tappio -tilille, joka sijaitsee taseessa Oman pääoman alla. Mutta mutta.. etkö voi vain katsoa edellisen tilikauden tilinpäätöksestä että mihin erä on siellä sisältynyt? Tilinavauksenhan tulisi sisältää samat saldot taseessa kuin tilinpäätöksessäkin on ollut.
Vastaa Viestiin