Yhteisökauppa yhdenkertaisessa kirjanpidossa

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
ViHu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Touko 2021, 16:26

Yhteisökauppa yhdenkertaisessa kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja ViHu »

Hei,

Harjotan pienimuotoista liiketoimintaa toiminimellä, liikevaihto vuodessa alle 10k.
Osto- ja myyntilaskuja tulee verrattain vähän, vain 1-10/kk, joten olen toistaiseksi tehnyt kirjanpidon itse excelillä ja se on toiminut toistaiseksi hyvin ja asiat olleet selkeitä.

Nyt tuli vastaan ensimmäistä kertaa yhteisökauppa. Ostin tarvikkeita ja materiaaleja Ranskasta, maksoin tuotteet alv 0%. Täällä päässä kyseisistä materiaaleista ja tarvikkeista rakennan itse lopputuotteen, jonka myyn suomen sisäisesti ja silloin toki maksan Alv.

En vain keksi miten tämän kirjaan exceliini, niin että sieltä tarvittavat tiedot löytyy. Eli käsittääkseni tulee kirjata osto (alv 0%) + verovelka? Ongelmana ehkä se että tuosta excelpohjasta ei esim verovelka tai yhteisöhankinta rivejä löydy.

Osaisitteko auttaa, vai olisiko paras apu luovuttaa kirjanpito ammattilaiselle.

Kiitos jo etukäteen.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Yhteisökauppa yhdenkertaisessa kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

ViHu kirjoitti: 23 Touko 2021, 17:07 Nyt tuli vastaan ensimmäistä kertaa yhteisökauppa. Ostin tarvikkeita ja materiaaleja Ranskasta, maksoin tuotteet alv 0%. Täällä päässä kyseisistä materiaaleista ja tarvikkeista rakennan itse lopputuotteen, jonka myyn suomen sisäisesti ja silloin toki maksan Alv.

En vain keksi miten tämän kirjaan exceliini, niin että sieltä tarvittavat tiedot löytyy. Eli käsittääkseni tulee kirjata osto (alv 0%) + verovelka? Ongelmana ehkä se että tuosta excelpohjasta ei esim verovelka tai yhteisöhankinta rivejä löydy.
Voi esim. luoda menojen puolelle uuden sarakkeen nimeltään "Yhteisötavarahankinnat" ja alvin puolelle sarakkeen "Yhteisöhankintojen alv-velka", josta lasket syntynyttä alv-velkaa noista hankinnoista (Suomen veroperusteen mukaisesti, esim. 24%). Sitten OmaVeron arvonlisäveroilmoitukseen pitää laittaa samat luvut kohtiin Tavaraostot muista EU-maista ja Vero tavaraostoista muista EU-maista (ym. Yhteisö hankintojen alv-velka). OmaVero lisää tuon alv-määrän myös Verokauden vähennettävään veroon joten alv-määrä yhteensä näistä ostoista on tietysti nolla.
Vastaa Viestiin