Maksukuitti vai tiliote

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
AnskuMansku
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Maalis 2021, 19:51

Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja AnskuMansku »

Toiminimellä yhdenkertainen kirjanpito. Pankkitili sama kuin henkilökohtainen pankkitili eli omat ja yrityksen rahat samassa. Riittääkö maksun tositteeksi maksukuitti vai pitääkö olla tiliote?
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Lähtökohtaisesti lasku tai maksukuitti on varsinaisen liiketapahtuman tosite. Pankin tiliotteen voi käyttää tositteena tietyillä edellytyksillä mutten itse suosittele koska harvoin saa tiliotteelta kaikkia kirjanpidon tarpeellisia tietoja:

"Tiliotetta voidaan tietyin edellytyksin käyttää myös tositteena maksetusta laskusta. Tällöin tiliotteen yhteyteen tulee kuitenkin liittää esimerkiksi ostolasku tai myyntilasku, jos tiliote ei sisällä kaikkia yrityksen kirjanpidon kannalta tarpeellisia tietoja. Kirjanpidossa on nimittäin olennaista se, että kuka tahansa, joka tutkii yrityksen kirjanpitoa, pystyy havaitsemaan loogisen yhteyden tositteiden, eli kuittien ja laskujen, rahaliikenteen sekä kirjanpidon kirjauksien välillä. Tiliote toimii siis kuvauksena käytännössä kirjanpitovelvollisen rahaliikenteestä."

(Lähde: https://www.minilex.fi/a/mik%C3%A4-on-tiliote)

Itse merkkaan tiliotteessa jokaisen tapahtuman kohdalle tapahtuman tositenumerot täsmäytystä varten, mutta varsinaiset tapahtumien tositteet ovat nimenomaan laskuja tai kuitteja.
AnskuMansku
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Maalis 2021, 19:51

Re: Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja AnskuMansku »

Kiitos vastauksesta. Pankkitililtä tulostamani kuitit ostoista ja tuloista ovat siis riittävät, kun niiden lisäksi minulla on osto ja myyntilaskut. :)
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

AnskuMansku kirjoitti: 04 Maalis 2021, 21:30 Kiitos vastauksesta. Pankkitililtä tulostamani kuitit ostoista ja tuloista ovat siis riittävät, kun niiden lisäksi minulla on osto ja myyntilaskut. :)
Siis en itse tarkoittanut maksutapahtumasta pankkitililtä tulostettua kuittia, vaan myyjän oikean kuitin tai laskun. Pankkitililtä tulostetulla kuitilla on sama arvo kuin pankkitiliotteella itse, enkä sitä käyttäisi liiketapahtuman tositteena.
AnskuMansku
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Maalis 2021, 19:51

Re: Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja AnskuMansku »

Ymmärsin, mitä tarkoitit. Toiminimen toiminta on sivutoimista ja vähäistä, joten sille ei ole erillistä tiliä ja sen vuoksi tiliote on korvattu pankkitililtä tulostetuilla maksukuiteilla. Mietin vain, että korvaako se tiliotteen.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Maksukuitti vai tiliote

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

AnskuMansku kirjoitti: 05 Maalis 2021, 11:23 Ymmärsin, mitä tarkoitit. Toiminimen toiminta on sivutoimista ja vähäistä, joten sille ei ole erillistä tiliä ja sen vuoksi tiliote on korvattu pankkitililtä tulostetuilla maksukuiteilla. Mietin vain, että korvaako se tiliotteen.
Mielestäni järkevintä olisi luoda tositteet todellisista laskuista ja numeroida ne maksuperusteisesti. Sitten täsmäytystä varten voi lisätä kirjanpitoon pankkitilin tiliotteen. Siellä jokaisen tapahtuman viereen voisi kirjoittaa sen tositenumeron. Työläämpää tulostaa erikseen maksutapahtumien kuitit. Helpointa ja parempaa olisi hommata erillinen pankkitili. Esim. S-pankin pankkitili on ilmainen ja sopii hyvin yhdenkertaiseen kirjanpitoon.
Vastaa Viestiin